Gå til innhold

[Løst] Bygge PC til foto redigering i Lightroom 4

Anbefalte innlegg

Hei!

Må ha meg ny PC for å få Adobe Lightroom til å gå rundt i noenlunde fornuftig tempo. Å bytte til et mindre ressurskrevende program er ikke aktuelt. Til det liker jeg LR alt for godt - uansett fart :)

Jeg har forsøkt å sette sammen ei liste på komplett.no men har foreløpig ikke valgt noen SSD da jeg vet for lite om hva som er bra i forhold til pris. Ikke minst er jeg bekymret for levetiden på ev. SSD'er.

Håper noen føler seg kallet til å ta en titt på tingene jeg har valgt.

Jeg er musiker så et dempet kabinett er viktig og grunnen til det valget jeg har gjort, men jeg tar gjerne i mot forslag på alternative løsninger og ev. ting som kan gjøre PC'en billigere uten at jeg taper alt for mye i tempo ved bilderedigering. Økonomisk er nok dette kanskje litt i overkant av hva jeg hadde tenkt å bruke, men inkl. skjerm..... :-)

Har ikke inkl. grafikkkort da jeg foreløpig ikke har noen planer om video redigering. Har forstått det slik at prosessor/MB kombinasjonen jeg har valgt skal dekke behovene for grafikk. Lurer på om systemet slik jeg har satt det opp tillater meg å bruke min 5 år gamle 18 tommers 4:3 Dell skjerm som monitor nr.2.

Har lest endel pent om å ha operativsystem, program cache og bildedata på 3 forskjellige disker. Hva er folks meninger om dette?

Har heller ikke tatt med DVD brenner da dette er så lite brukt at jeg regner med at jeg kan flytte over en fra den gamle PC'en.

Her her min foreløpige handleliste hos Komplett.no:

Vil gjerne høre om alt passer sammen og om det ev. finnes rimeligere løsninger som ikke gir all verdens tap.

Takk for at du har tatt deg tid til å lese!

Stein Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg kan ikke se handlelisten din, så jeg kan ikke kommentere på delene du har valgt.

Jeg har forsøkt å sette sammen ei liste på komplett.no men har foreløpig ikke valgt noen SSD da jeg vet for lite om hva som er bra i forhold til pris. Ikke minst er jeg bekymret for levetiden på ev. SSD'er.

Når det gjelder levetid er ikke det noe man trenger å være bekymret for med nye SSD-er. Samsung 830 series er et trygt valg. Ville selv gått for minst 128 GB, men hadde foretrukket 256 GB.

Har ikke inkl. grafikkkort da jeg foreløpig ikke har noen planer om video redigering. Har forstått det slik at prosessor/MB kombinasjonen jeg har valgt skal dekke behovene for grafikk. Lurer på om systemet slik jeg har satt det opp tillater meg å bruke min 5 år gamle 18 tommers 4:3 Dell skjerm som monitor nr.2.
Eget grafikkort er ikke nødvendig for ditt bruk. Kan ikke kommentere på hvorvidt du kan koble til 2 skjermer før jeg ser hvilken prosessor/hovedkort du har valgt.

Har lest endel pent om å ha operativsystem, program cache og bildedata på 3 forskjellige disker. Hva er folks meninger om dette?
Operativsystem på SSD-en, programmer du bruker ofte på SSD-en, resten på en harddisk (bilder, dokumenter, filmer, eventuelle store programmer på flere GB du ikke bruker så ofte).

Har heller ikke tatt med DVD brenner da dette er så lite brukt at jeg regner med at jeg kan flytte over en fra den gamle PC'en.
Det vil bare gå hvis du har en DVD-brenner som er tilkoblet med SATA. Hvis det er en IDE-brenner må du ha ny (hvis du vil ha en DVD-brenner..)

Her her min foreløpige handleliste hos Komplett.no:
Fiks denne så kan jeg kommentere mer spesifikt på oppsettet. Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Du trenger ikke skjermkort for to skjermer på de fleste Z77-hovedkort. Det er vel like greit å droppe det og spare inn pengene, og så kan du heller kjøpe et grafikkort senere hvis du skulle trenge det.

Du kan trygt gå for et billigere hovedkort, for eksempel Gigabyte GA-Z77-D3H, med mindre det er spesifikke funksjoner du ønsker å ha som ikke finnes på dette kortet.

Jeg ville selv gått for et Fractal Design Define R4 i stedet for Silencio 550, det har litt bedre kabelhåndtering og kjøleevne, men det mangler innebygd SD-kortleser.

i7-3770k vil nok ikke gi noe særlig ytelsesforbedring i programmer som Lightroom i forhold til i5-3570k, spesielt ikke med tanke på den høyere prisen. Hovedforskjellen mellom de to er at i7-3770k har hyperthreading, noe som gjør at den kan kjøre 8 tråder på en gang mot i5 sine 4. Dette er en stor fordel i de få programmene som utnytter flertrådede prosesser veldig bra, men Lightroom er ikke et av dem. Noen filtere i Photoshop, f.eks., vil være mye raskere med i7, men det spørs jo om det ikke heller vil være lurere å kjøpe en større SSD i stedet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode råd!

Har fulgt alle dine råd med unntak av større SSD. Ser at den du anbefaler faktisk koster MER enn dobbelt så mye som 128gb modellen. Har lest om LR brukere som har cache satt til 60gb eller høyere for å jobbe så effektivt som mulig. Ser da for meg muligheten til senere å skaffe en SSD til og la denne være dedikert til LR cache.

Totalen inkl. noe småtteri (antistatisk håndlenke og DVD brenner) kommer på i underkant 9000. Det er jeg godt fornøyd med!

Dette er det som sannsynligvis blir min nye PC:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1137534&su=15C1B750-2A07-4E42-A59E-A721079965DD

Igjen - tusen takk for hjelpen!

Stein Arne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...