Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, det er 10,7% toll på klær. Ja, Tollen kan og vil åpne pakker de mener er mistenksomme.

 

Det finnes ikke noe som heter "toll". Det er MVA (merverdiavgift forkortet), som tidligere het moms. Om verdien på en pakke er over 200kr, betaler du en gitt prosent avhengig av innholdet, samt et fast fortollingsgebyr.

 

Pakker kan ikke være mistenksomme. Det er ikke en egenskap man kan tilegne ikke-tenkende. De kan være mistenkelige, og tollerne kan da bli mistenksomme på de mistenkelige pakkene.

Lenke til kommentar

Aner ikke om selve handlingen faller under noen lovparagraf, men Tollvesenet har ingen mulighet til å straffe deg som mottaker for at avsender skriver ned verdien av pakken. Det er ikke du som har utført handlingen, uansett skulle det i alle tilfeller kreve langt mer ressurser å bevise dét enn hva det er verdt. Skulle tro de har muligheten til å returnere pakken til avsender, men da får de eller ikke inn penger i statskassa.

 

Det psilo sier er helt riktig, en pakke kan ikke være mistenksom. Derimot kan den være mistenkelig. Les det han skriver en gang til, så skjønner du sikkert.

Lenke til kommentar

Føler det er unødvendig å lage en ny tråd.

 

Noen som har forslag til hvor jeg kan finne en mørkebrun slim fit bukse i Oslo området? Har gått fra Majorstua og ned Karl Johan (inkludert sidegater) uten å finne noe. Kan hende det er jeg som er dårlig til å lete, men har bare funnet én mørkebrun bukse, men den var for baggy for meg. Har ikke vært ved Aker Brygge ennå, men tenkte jeg skulle ta meg en tur til uka.

 

Takker for tips.

Lenke til kommentar
Når vi er inne på temaet. Er det slik at om selgar frå USA sender som gåve, så er mva grensa på 1000kr?

Det gjelder kun om det er privatperson.

 

...En annen ting: Tollgrensa på 200 spenn, gjelder den kun inkludert frakt eller ekskludert?

 

Kan jo dele opp noe av ordren min, og be de sende den i flere kollier, men de fleste varene koster tett oppimot 200-lappen.

200,- grensen gjelder på varens verdi.

Men om varen koster mer enn 200,- så må du også betale mva osv på frakten.

Lenke til kommentar

Jupp, det er skoene med hvit såle. Grunnen til at jeg spør er at jeg må ha meg en de nye busker før vinteren slår til som faktisk passer til skoene, og har i hovedgrunn tenkt slimfit eller skinny bukser. Men saken er den at jeg føler kun mørke busker kan bli litt kjedelig i lengden. Har ikke noen lyse busker å legge ut bilde av, så dere får bruke fantasien... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...