Johnx Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Skjekk denne da, artikkel fra ei svensk avis. Hentet fra mote.no Broderfolket - 100 år etter - Selges det fortsatt army-bukser i butikkene i Oslo? Svenske moteksperter mener Norge trenger en «total makover». - Og folk går med både army-bukser og trailercapser? Uff... det er sørgelig. Norge trenger en total makeover. Sveriges ledende motejournalist, Ebba von Sydow i Expressen, tror ikke sine egne ører når hun hører motesituasjonen i Oslo. - Det er sørgelig nok at Stockholm ligger to år etter den USA-moten. At dere ligger etter oss igjen, er enda tristere, sier hun. - Forklaringen ligger nok i at Stockholm er Nordens motehovedstad. Her finnes designerne, gode motebutikkene, et stort motefokus og det skjer mye mer enn i Oslo. - I Stockholm er alle samlet på ett sted. Designere, innkjøpere, butikkeierne. Oslo er mindre urbant og har et mindre miljø enn Stockholm, for vi ser det samme her til lands. Det tar mellom et halvt og et år før moten kommer ut på bygda, sier butikksjef Marcus Lindström i den motesettende butikken Solo. Får støtte Også trendanalytiker Paal Fure i Opinion mener det samme. - I motsetning til oss, har svenskene en egen moteindustri - en egen og annerledes motekultur. Den er betydelig og internasjonal, og nærmest for en nasjonal hjørnesteinsbedrift å regne, sier Fure og nevner eksempler som Filippa K, Nudie, Tiger, WE, ACNE og H&M. Trendanalytikeren mener også at svenskene gjerne plukker fra denne industrien, og derfor er lenger framme. - Svenskene er mer tro mot sin egen motekultur. Dessuten er Sverige langt mer urbanisert, og dermed sprer moter seg raskere. Underskudd At Sverige har en sterkere moteindustri, underbygges av statistikk. Handelsstatistikken er rimelig skeiv. Ifølge Statistisk sentralbyrå importerte vi klær og tilbehør for 344 millioner kroner fra Sverige. Den andre veien strømmer bare 165 millioner i året. Vi importerer sko fra Sverige for 66 millioner kroner, og eksporterer for 49. - Vi er jo ganske like. Det som passer svenskene, vil også nordmennene ha. Dessuten har H&Ms og Carlings suksess mye å si for at dere tar etter oss. Svenske motehus er gode på eksport, forklarer von Sydow. Lite motstand Paal Fure mener nordmenn vil ha svenske varer fordi vi mangler egen produksjon. - Vi yter ingen motstand. Se bare på Danmark, som har en mer utviklet moteindustri enn oss: De adopterer ikke så mye av de svenske motene, sier Fure. En av Sveriges ledende trendanalytikere innenfor mote er Cay Bond. Hun mener den trege moteutviklingen skyldes at vi er mer konservative. - Jeg tror Norge og Sverige følger de samme influensene, men motene kommer med en forsinkelse til dere, mener Bond. Men selv om Norge mangler det samme motetrykket som Sverige, er det i ferd med å endre seg, skal vi tro ekspertene. Det går bare litt trått. - Det begynner å røre på seg i Oslo også, kommenterer Ebba von Sydow. UTE: trailercaps v-hals på t-skjorter stockholmssveis hvite sportsbukser kamomønster Uggs Kjempekorte kjoler med volanger i lyserosa Neonfarger, spesielt turkis og knallgult Spisse sko Solbriller med glitter Jeans med brede bein INNE: Jeans med trange bein, for gutter: skal være litt ødelagt Dyre skinnhåndvesker Klänningar Safarijakke (beige) Lange halsbånd Brede armbånd Ballerinasko, gjerne i gull Store, mørke solbriller Piquet-skjorter Seilermote Svart og hvit-stripete og seilersko Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Trange bein.. huff.. Hva faen er klänningar? Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Hva faen er klänningar? Kjoler. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Så alle typer kjoler er in? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 1. Hvem faen bryr seg om hva som er inne og ute? 2. Svenskene har alltid sett ut som noen dass. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 1. Hvem faen bryr seg om hva som er inne og ute?2. Svenskene har alltid sett ut som noen dass. Må si meg enig. Mye bedre at folk finner sin egen stil en at de går i ting som er inn som absolutt ikke kler dem. Støtter nr2 også __________________________________ Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Kjøpte meg to stk Bjørn Borg boxers i dag. Fra før av har kun Dolce & Gabanna, Ralph Lauren og Tommy sluppet til på min edlere deler. Og Calvin Klein da. Men Bjørn Borg har gjort seg fortjent til det han og. De virker gode! Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 jeg kjøpte også 2 stk. boxere i dag... Hva synes dere man kan betale for boxere og hva betalte du JoachimR? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Jeg har betalt opp til 400 nok for en boxer. I dag følte jeg gjorde et røverkjøp, men bjørn borg er jo ganske billig generelt sett, betalte 299 for to stk. Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 jeg kjøper boksere på hennes og mjaurits Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Jeg har betalt opp til 400 nok for en boxer. I dag følte jeg gjorde et røverkjøp, men bjørn borg er jo ganske billig generelt sett, betalte 299 for to stk. hmmm...ja, Bjørn Borg er ikke så ille. Jeg kjøpte 2 stk. JBS fra Brandstad i dag, til 600,- Da er det 2års garanti da, pluss at jeg fikk med ett par sunglasses på den ene...hehe Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Da er det 2års garanti PÅ undertøy??`? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 600 for begge, eller per stykk? Jeg kjøpte egentlig bare for å få brukt et gavekort i dag jeg... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Da er det 2års garanti PÅ undertøy??`? Ja? Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Da er det 2års garanti PÅ undertøy??`? Ja? hvem som har truser i 2 år? Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) ja, 2 års garanti på undertøy. 600,- tilsammen... EDIT: den ene er sånn rosa slangeskinn og den andre er sort med noe gull... EDIT2: har de ikke i 2 år, men om det blir hull i de eller noe før det får jeg ny... EDIT3: som joachim sier, de holder i over 2 år, men ikke sikkert jeg har de så lenge... Endret 7. juli 2005 av MagnusW Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Da er det 2års garanti PÅ undertøy??`? Ja? hvem som har truser i 2 år? Det er derfor vi kjøper kvalitet, som faktisk holder i to år. Tviler på at HM-boxeren din holder like lenge... Lenke til kommentar
Bone Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Da er det 2års garanti PÅ undertøy??`? Ja? hvem som har truser i 2 år? Da var man tilbake fra en langweekend med shopping av avslapping! Har fått brukt litt penger, noe som har resultert i en litt utvidet garderobe Poster et bilde av hva jeg har shoppet inn... Øverst fra venstre: Lyserosa Tiger V-hals genser, Lindeberg Cardigan, Puma genser (Italia), Lindeberg Jeans, Moods skjorte, Lacostesko og Rassoli sandaler. Med andre ord; meget godt fornøyd! ..EN ting er sikkert, vi har ABSOLUTT IKKE samme smak!!! ..nothing personal, though.. Og Jo, JoachimR, HM-truser holder fint i 2 år! .. Endret 7. juli 2005 av Bone Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 "Oi, de trusene så nye ut" "faktisk så er de 2 år gamle" Høres jævla smart ut. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 bedre med: "oi, det undertøyet så gammelt ut!" "ja, undertøyet er gammelt" ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå