Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en skjorte(button-down oxford) som hadde passet godt til et par dresser jeg har(uten slips), men den har brystlomme - er lomme no-no i dress, eller hva er koden der?

Det er en ny, ufalmet skjorte så jeg kan vel bare strippe av lommen om så skulle være..

Endret av toth
Lenke til kommentar

Strengt tatt skal det ikke være lomme på en formell skjorte

Jeg er med på den, men hva sorterer som "formell skjorte"? En skjorte er jo ikke nødv. formell selv om den kan se bra ut i en dress, dersom man går for litt litt casual uten slips og med åpen knapp?

Lenke til kommentar

Ja, nå kan vi diskutere i lang tid.

Men en formell skjorte har gjerne lite mønster, et fint stoff og er ikke for tettsittende. Den klassiske varianten er en hvit eller lys blå poplinsskjorte. Enkle eller doble mansjetter.

 

En uformell skjorte har gjerne grovere stoff, kraftigere mønster og kan være både løs og tettsittende. BD, dvs knapp på kragen, brukes oftest uten slips. Kun enkle mansjetter. Et typisk eksempel er en rutete flanellskjorte, tenk hipster.

 

En oxford BD, vil da regnes som lite formell, men heller ikke som svært uformell. formell er biznis og by, uformell er fritid og på landet.

 

Dette er generelle tommelfingerregler, det er en rekke unntak og ulike regler fra land til land. i USA ville ingen heve et øyebryn om du brukte sterkere farger, og  BD og slips/dress er helt vanlig, mens i UK der det mer uvanlig. I  Italia er de også mer glad i kraftige mønstre. 

 

Harvie (han første hos Harvie & Hudson) kunne fortelle at om en ansatt i City of London kommer på jobb med en skjorte med brystlomme, så risikerer han å få den revet av og at kollegene spleiser på en ny og ordentlig skjorte til ham.

Lenke til kommentar

Harvie (han første hos Harvie & Hudson) kunne fortelle at om en ansatt i City of London kommer på jobb med en skjorte med brystlomme, så risikerer han å få den revet av og at kollegene spleiser på en ny og ordentlig skjorte til ham.

Det tror jeg er en sånn vandrehistorie som anti-lomme-briter elsker å fortelle, men som aldri skjer IRL. At det gjør et poeng rundt lommen ser jeg, men jeg nekter å tro en sint banker står med tekoppen i ene hånden mens han regelrett river av en lomme med den andre.

Endret av Phelge
Lenke til kommentar

 

Harvie (han første hos Harvie & Hudson) kunne fortelle at om en ansatt i City of London kommer på jobb med en skjorte med brystlomme, så risikerer han å få den revet av og at kollegene spleiser på en ny og ordentlig skjorte til ham.

Det tror jeg er en sånn vandrehistorie som anti-lomme-briter elsker å fortelle, men som aldri skjer IRL. At det gjør et poeng rundt lommen ser jeg, men jeg nekter å tro en sint banker står med tekoppen i ene hånden mens han regelrett river av en lomme med den andre.
Det er dog lett å se for seg som en monty python-scene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linskjorte? En fin t-skjorte?

 

https://www.dn.no/d2/2015/07/02/2120/Mote/tfaktoren

 

T-Michael i D2. Noen som har handlet med han? Hva ligger kvalitets, og prisnivået på?

Har en skjorte som kostet et sted rundt 2K. Kragen og mansjettene er foret med ekstra stoff, som gjør det stivt uten den unaturlige fusingstivheten. Stoff og arbeid er av høy kvalitet. Verd pengene, men vær obs på høy krage. Kanskje for høyt for noen sin smak.

 

Dresser koster 12000 eller 15000 avhengig av stoff. Holder på med planleggingen av en dress som startet nå nylig. Med ferie regner jeg med endelig bestilling er klar i august en gang. Har vært innom og sett på stoff og diverse jakker og bukser han har hengende i butikken. Jakkene er typisk italiensk. Myke skuldre og bryst, men ikke helt autrert uten noen foring som det drøyeste italienske. Kan komme med små drypp underveis i høst hvis det er interessant.

Endret av Phelge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt interessant, Phelge. Bare kjør på.

 

T-Michael har jo gjort mange sprell opp gjennom, og er kjent for å gjemme jakkelommene i sidesømmen og sine spesielle jakkeslag. Ikke for alle, men helt sikkert for noen.

Må innrømme jeg liker måten han gjør moderne menswear på. Ikke alt av det er for meg, men det er absolutt et stort marked for det.

Dressen min kommer til å ha noen uvanlige valg, men lommene kommer fremdeles til å være slisser, for eksempel.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se.

Du må ta mange blider og legge ut. Kanskje starte en egen tråd, kan kalle den: 'På lette føtter ned Skostredet (Og med enda lettere lommebok på veien hjem)'?

Liker din MTM-tråd, så jeg får vel gi tilbake :)

Usikker på når jeg drar tilbake for å fortsette studier i Oslo, så kanskje blir alt gjort i Kirkegata i Oslo. Han forsikret meg hvertfall om at jeg kan få gjort mål og prøvinger både i Bergen og Oslo etter hva som passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

J, kan du ikke gjøre det. Alt for få skriver om sine opplevelser og erfaringer i møte med målsøm/bespoke.

 

Hyggelig du liker tråden min. Jeg skal til London om to uker å hente bespoke jakke i tweed hos Whitcomb & Shaftesbury, jakke & bukse i MTM hos Gieves & Hawkes. Veldig spent på hvordan det har gått, litt dårlig magefølelse etter den industrille mottakelsen jeg fikk.

Så skal jeg hente to skjorter fra Turnbull & Asser.

Det kommer bilder og rapport så småningom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

J, kan du ikke gjøre det. Alt for få skriver om sine opplevelser og erfaringer i møte med målsøm/bespoke.

Dessverre for få som vet at det finnes noe mer enn Tiger/Boss-dresser og annet generisk industrielt tror jeg. Mye interesse på dette subforumet, men så må det henge sammen med kjøpekraft også. De fleste her inne er vel studenter. Det er derimot spennende å tenke noen år frem i tid. Økologi, bærekraft og å velge godt håndverk har jo fått en ny vår, så når dagens ungdom og studenter får seg jobb og kjøpekraft blir det forhåpentligvis større kundegruppe til de som driver med MTM/bespoke.

 

Ikke relatert, men passende på cafetråd i forumet: i "Sangen om den røde rubin" er Ask Burlefot bekymret for om en jente han har med i parken skal legge merke til at han går med boxcalf, ikke lakksko, til smokingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...