Gå til innhold

Mote- og velværecafé.

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Il Pantheon i Oslo? Kom over butikken på Facebook, ser jo meget interessant ut. Var ikke helt sikker på om det var marked for slikt her til lands.

Veldig mye flott, veldig mye italiensk og veldig dyrt. Koselig butikk, og eieren selv er kjempehyggelig. Hørte noen rykter om at han sliter for å få det til å gå rundt, men dytter inn kapital fra egen lomme for å holde det gående.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på ferie og fant en Blazer jeg likte veldig godt (hadde ikke tid til å prøve den på), men la merke til at den ikke hadde splitter bak. Er dette no-go eller helt innafor?

Uten splitt er en klassisk dressjakke, som hadde sin storhetstid frem til ca 1930. Nå regnes den vel som litt gammeldags, men hadde en høydare sånn rundt årtusenskiftet. Jeg har bl a en treknapps fra Armani som mangler splitt og en i Harris tweed.

Egentlig er splittløs, én eller to en smakssak, synes jeg. Om du liker den og den sitter fint, så er det bare å kjøpe uavhengig av hva som er in. Italienske dobbelspente dresser kan være uten splitt, mens engelske DB skal alltid ha to splitter bak.

En jakke uten splitter kan være noe mer krevende å ha på enn en med én, for ikke å si to splitter.

Du får mindre bevegelighet i den, og den er ikke så tilgivende som en jakke med splitter. Det er heller ikke så pent å ha hendene i bukselommene om jakken er kneppet. Men det kan bli en fin siluett om du har fasongen til det.

Lenke til kommentar

Er på ferie og fant en Blazer jeg likte veldig godt (hadde ikke tid til å prøve den på), men la merke til at den ikke hadde splitter bak. Er dette no-go eller helt innafor?

Uten splitt er en klassisk dressjakke, som hadde sin storhetstid frem til ca 1930. Nå regnes den vel som litt gammeldags, men hadde en høydare sånn rundt årtusenskiftet. Jeg har bl a en treknapps fra Armani som mangler splitt og en i Harris tweed.

Egentlig er splittløs, én eller to en smakssak, synes jeg. Om du liker den og den sitter fint, så er det bare å kjøpe uavhengig av hva som er in. Italienske dobbelspente dresser kan være uten splitt, mens engelske DB skal alltid ha to splitter bak.

En jakke uten splitter kan være noe mer krevende å ha på enn en med én, for ikke å si to splitter.

Du får mindre bevegelighet i den, og den er ikke så tilgivende som en jakke med splitter. Det er heller ikke så pent å ha hendene i bukselommene om jakken er kneppet. Men det kan bli en fin siluett om du har fasongen til det.

Null splitt funker om jakken kun skal være fin, men er jo en viss ulempe om den skal være litt mer funksjonell. Jeg bruker mine dresser mest på jobb, og da er noe annet enn to splitter uaktuelt. I tillegg er jeg jo ganske rund, og da blir det lett litt mye tønneform med null splitt.
Lenke til kommentar

Takk for et bra svar, veldig nyttig kunnskap! Blir spennende å prøve på.
Lenke til kommentar

Sikkert litt dumt spm, men finner det ikke noen steder jeg leter selv.

Hvite vanlige t-skjorter som er slimfit OG lange.

Hvor kan man få tak i det?

Hvis du er villig til å betale litt ekstra for t-skjorter, synes jeg v-neckene fra Orlebar Brown er slimme og lange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...