Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FML. Fikk Herring Grassmere (UK 9.5) i posten i dag. Utrolig pene sko, men selv med en tynn innleggssåle "tar" de ikke helt på det ene skoparet på hælen.

 

Noe å gjøre eller bare å returnere til Herring?

 

Kan muligens bytte til UK 9 men da blir det ca 450 kr i ekstrautgifter. Og hvis de da fortsatt ikke passer, blir det en 300 kr til for retur #2.

 

(eventuelt hvis det er noen som er interessert, send PM)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

hvor lang? mer enn to år?

lønn under utdanning er jo supert

To år per sivile utdanningsår. 5 år på NTNU pluss ett års offisersutdanning (militær skole = ett års plikttjeneste) gir 11 års plikttjeneste... Med andre ord: Du bør være temmelig gira på forsvaret.

 

(Det var i alle fall slik tilbudet var da jeg gjennomførte førstegangstjeneste i 08/09. Har ikke sjekket at det fortsatt gjennomføres etter samme modell)

Lenke til kommentar

To år per sivile utdanningsår. 5 år på NTNU pluss ett års offisersutdanning (militær skole = ett års plikttjeneste) gir 11 års plikttjeneste... Med andre ord: Du bør være temmelig gira på forsvaret.

 

(Det var i alle fall slik tilbudet var da jeg gjennomførte førstegangstjeneste i 08/09. Har ikke sjekket at det fortsatt gjennomføres etter samme modell)

 

Tenker å søke meg inn på Våpenteknikk i Forsvaret, etter at jeg har tatt ett år til på TIP. Har allerede fullført vg1 og vg2 Kjemiprosess. Slipper heldigvis allmennfagene på vg2, så blir å bruke den tiden på trening og skoleoppgaver

 

Bare bli friskmeldt først, så blir det rett på skolebenken. Har hatt lyst til å jobbe i Forsvaret, siden ungdomsskolen ihvertfall.

Lenke til kommentar

For øvrig er det fint mulig å bli advokat i England med en hvilkensomhelst bachelorgrad derifra. De store City-firmaene betaler til og med ofte for de to årene med "påbygning" du da må ha (ett år dersom din britiske grad er en LLB, to år dersom det er noe annet enn juss). Men da må du ha særdeles gode karakterer.

 

Med engelsk advokatbevilling kan du praktisere i Norge også, takket være EØS :) Og i diverse større advokatfirma på Aker Brygge er norsktalende advokater som er kvalifisert britisk advokat (Solicitor eller Barrister, men førstnevnte er vel det vanligste) temmelig ettertraktet.

 

(bare sånn FYI. Personlig hadde jeg nok heller satset på karriere innen finans om jeg hadde en grad innen det.)

Lenke til kommentar

^Men flere av de norske firmaene bla. Thommesen "krever" noen år (4-5) med arbeidserfaring fra UK før de vil ansette deg. Det fikk hvertfall jeg til svar når jeg sendte div. mailer rundt.

 

Vil også tro det er vanskeligere for utenlandske studenter å få sånne kontrakter med bedriftene, ettersom sjangsen er mye større for at de reiser hjem etter at alt er "over". Og det er dyrt om man ikke får sponsing ettersom jeg ikke tror at lånekassen støtter de to "studiene" en må ta (som jeg ikke husker navnet på nå i farten).

 

Hvorfor hadde du personlig heller satset på en karriere innenfor finans? Heller mer mot det selv også, men har lekt med tanken om å studere juss også.

Lenke til kommentar

Ingen som skal studere juss her altså?

#represent, juss er mestgangstah, særlig tastad. Ganske kjekt fag egentlig, men etter ti timer på lesesalen hver dag i tre uker er jeg ganske klar for å bli ferdig med kontraktsrett.

 

Vet du forresten om det er noen mulighet for å arbeide i England, til tross for at du har studert i Norge? Trodde i utgangspunktet ikke at det var mulig, men har fått et par motstridende meldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos juss i England: Havna på samme chalet i vinterferien med ei engelsk dame, som hadde studert juss. Ekstremt hardtarbeidende og flink, som fikk nesten utelukkende toppkarakterer. Som nyutdannet hadde hun fått seg jobb i et av de virkelig gode advokatfirmaene (husker ikke hvilket) midt i London. Her var det helt vanvittige forhold, med arbeid til to på natten hver dag for å rekke alt, men dårlig betaling likevel. Hun mente det var slik at en måtte ha den slags arbeidserfaring før en kunne komme litt opp i systemet. Beinhard konkurranse mellom studentene, dersom en ikke ville ha den jobben ville noen andre desperate ta den. Hørtes vanvittig ut...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

#represent, juss er mestgangstah, særlig tastad. Ganske kjekt fag egentlig, men etter ti timer på lesesalen hver dag i tre uker er jeg ganske klar for å bli ferdig med kontraktsrett.

 

Vet du forresten om det er noen mulighet for å arbeide i England, til tross for at du har studert i Norge? Trodde i utgangspunktet ikke at det var mulig, men har fått et par motstridende meldinger.

jeg vil tro det er mulig på samme (opprinnelige) grunnlag som motsatt: EØS. Men jeg er ikke sikker.

 

For øvrig er det ingen tvil om at det er vanvittige arbeidsforhold i city-firmaene. På samme måte som i amerikansk biglaw, og andre forretningsadvokatmiljøer. Er nok noen hakk snillere i Norge, men ikke voldsomt mye. Det faktureres fint 2000 timer årlig av enkelte æ også i bahr, wiersholm et al, selv om snittet og normalen nok er noe lavere. Hardt liv...

Lenke til kommentar

Også som intern er det helt latterlige forhold i de store City-firmaene. Husker ikke helt hva de kaller det, men er noe som "the magic roundabout" - det er når de har hatt en all-nighter, tar taxi hjem som bare venter utfor til de har dysjet, skiftet klær osv - så er det tilbake på jobb.

 

2000+ i året er rimelig hardcore. Jobbet 640+ i sommerferien i fjor, og misunner ikke de som jobber sånt året rundt for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...