Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Nå er det vel ingen som syr teknisk regntøy i Norge såvidt jeg vet. Jeg vet at noen norske produsenter bruker en fabrikk i Polen. Der er hvertfall regnjakken min fra Norwegian Rain sydd.

 

Det er lite sannsynlig å få tak i alt lokalt. Det viktigste er at klesbransjen betaler lønninger folk faktisk kan leve på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg skamløst braste inn med spørsmålet mitt, tillater jeg meg å besvare det også.

 

Viste seg at de var produsert i Kina, med stoff fra Japan. Hvorfor er det ikke flere produsenter som gjør et nummer ut av å produsere lokalt? I Uber sitt tilfelle gjør de en greie ut av å være "born in Norway" osv, og jakkene har en pris som skulle tilsi norske/vestlige produksjonskostnader, men neida.

 

Er idealismen min på villspor, eller er det flere som irriterer seg over sånt?

 

Ja og nei. Jeg vil si jeg er godt over gjennomsnittet opptatt av hvordan mine valg påvirker andres liv, og unngår derfor for det meste (jeg skriver dette på en Apple-data og iført en Dressmann-skjorte) bedrifter som har en dårlig historie når det kommer til etisk produksjon. Men jeg er ikke av den oppfatningen at jeg tror alt som kommer fra Kina/Bangladesh/andre "produksjonsland" nødvendigvis må være uetisk. Jeg ser ikke noe galt i å betale andre for å betale andre for å lage klær utenfor Norge, EU eller andre flinke, flotte og fine industriland, og tror det er ugunstig for de fleste om vi fjerner alle Helly Hansen-jobber i Kina og flytter dem til Norge, slik situasjonen er per i dag.

 

Vil du kjøpe etisk, så undersøk akkuratt hvor produktet blir laget, og ikke bare hvilket land det dreier seg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

..jeg er ikke av den oppfatningen at jeg tror alt som kommer fra Kina/Bangladesh/andre "produksjonsland" nødvendigvis må være uetisk. Jeg ser ikke noe galt i å betale andre for å betale andre for å lage klær utenfor Norge, EU eller andre flinke, flotte og fine industriland, og tror det er ugunstig for de fleste om vi fjerner alle Helly Hansen-jobber i Kina og flytter dem til Norge, slik situasjonen er per i dag.

 

Vil du kjøpe etisk, så undersøk akkuratt hvor produktet blir laget, og ikke bare hvilket land det dreier seg om.

Takker for gjennomtenkt svar. Jeg har som deg naturligvis ikke noe imot varer produsert fra andre land som sådan. Det kan antakelig diskuteres om det er en distinksjon mellom etikk og det jeg kalte idealisme. I utgangspunktet mener jeg at en variert industri er fordelaktig på sikt (aka det bør gå an å drive produksjon av forbruksvarer i "høykostland"), og blir bittelitt irritert når det gjøres en greie ut av at noe er "lokalt" ("born in Norway" her), men det likevel er business as usual.

Men dette ble flåsete fra min side, og siden dette er mote-tråden kan jeg jo nevne at jeg (som den hykleren jeg er) kjøpte jeg en Uber Regulator uansett :hm:

 

aduog.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...