Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pent slips. Vurderer et lignende grenadineslips enten i navy eller burgunder.

 

Post gjerne et bilde av slipset når du får det, er ikke så lett å se fargen "skikkelig" ut fra bildene på Kent Wang.

 

Jeg vil tro du bør ha slips som er lengre enn vanlig, så 62" er sikkert rett.

 

Usikker på om denne er riktig, men denne "kalkulatoren" tilsier at du bør ha ekstra lange slips.

 

http://www.tie-a-tie.net/extralongties.html

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om smoking på nyttårsaften? Har en sort m/peak lapel og en sort m/shawl (begge "korrekt" specs)...Er bedt på en større nyttårsfest, og driver å pakker med klær til ferien.

Hadde kanskje sett an bittelitt på folkene du skal med, men regner ikke med det er noe problem. I fjor feiret jeg nyttårs med med en kompis som hadde på seg smoking. Alle vi andre guttene hadde dress, men jeg synes egentlig det var stilig at han brukte den. Det med at det er "upassende" driter du bare i, å rynke på nesa for at noen har kledd seg hakket for pent er bare jævelig sært. Tviler på at noen reagerer, i så fall er det en positiv reaksjon.

Endret av Vowels
Lenke til kommentar

Hadde kanskje sett an bittelitt på folkene du skal med, men regner ikke med det er noe problem. I fjor feiret jeg nyttårs med med en kompis som hadde på seg smoking. Alle vi andre guttene hadde dress, men jeg synes egentlig det var stilig at han brukte den. Det med at det er "upassende" driter du bare i, å rynke på nesa for at noen har kledd seg hakket for pent er bare jævelig sært. Tviler på at noen reagerer, i så fall er det en positiv reaksjon.

Jeg syns det også har noe å si hvilken attitude du har og hvordan du er sosialt sett, og hvem du er med selvfølgelig. Hvis du er han gutten som sitter stille i et hjørne ser det dumt ut om du er den eneste med smoking. ”Se han er malplassert a, som går med smoking når alle andre går i dress”. Men hvis du er han kule fyren alle digger vil smoking bare forsterke hvor ”kul” du er. ”Wow, digger at han går i smoking når alle andre bare går i dress”. Veldig dårlige formuleringer her, men dere forstår vel hva jeg mener. Noen folk kan trygt gå med smoking der andre folk ikke kan det.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hele poenget med menns kleskoder (i motsetning til damers, som gir større frihet når det kommer til farger osv) er likheten, og det gjelder i større og større grad jo mer formelt antrekket er. Man skal ikke skille seg ut, rett og slett. Ikke misforstå, det er ikke noe i veien for å skille seg ut ved at man har pen smoking eller fint lommetørkle, men det man har på seg skal være en "uniform", slik at alle framstår som like. Når store deler av poenget med å bruke et plagg er at man ikke skal skille seg ut blir det ganske spesielt å bruke plagget nettopp for å skille seg ut. Desverre er det ikke så mange i dag som har forståelse for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele definisjonen av en norm er vel hva samfunnet anser som riktig..Men jeg finner meg enig med fkm. Joda, det er gøy å skille seg ut av mengden med ett stiligere plagg enn resten, men personlig hadde jeg heller gjort det med detaljer og fokus på det lille ekstra, ikke dratt på meg ett annet klesplagg.

Når det er sagt: two wrongs don't make a right.

Lenke til kommentar

Hele definisjonen av en norm er vel hva samfunnet anser som riktig..Men jeg finner meg enig med fkm. Joda, det er gøy å skille seg ut av mengden med ett stiligere plagg enn resten, men personlig hadde jeg heller gjort det med detaljer og fokus på det lille ekstra, ikke dratt på meg ett annet klesplagg.

Når det er sagt: two wrongs don't make a right.

En uke før eksamen i exfac, juridisk variant, så kan jeg opplyse om at nei, det er ikke "hele definisjonen på en norm" :p

Lenke til kommentar

Nei, strengt tatt ikke.

Har du da lyst til å opplyse mitt uopplyste sinn med hva som da menes med en norm?

Jeg fant:

"Norm, særskilt sosiale normer, er et sosiologisk betegnelse for intersubjektive, allment delte og ofte underforståtte regler og forventninger på oppførsel som gjelder for et mindre sosialt fellesskap og for samfunnet i sin helhet. Norm er definert blant annet som anerkjent regel, rettesnor, mønster, målestokk som følges, og betegnelser for høflig opptreden.Med norm menes et mønster eller et regelverk for hvordan man skal utføre noe eller hvordan man skal oppføre seg mot hverandre"

Lenke til kommentar

Spennende tema. Det er selvsagt riktig det du sier, men om ingen velger å følge regler og normer, er det da rett å følge de normene selv?

 

Det er da helt feil at ingen velger å følge normene. Hvis normen er å bruke dress til en viss anledning og noen velger å bruke smoking får jo personen i smoking oppmerksomhet nettopp fordi han ikke følger normene. Problemet ligger i at enkelte oppfatter den typen oppmerksomhet som noe positivt, selv om hele poenget med smokin er å ikke skille seg ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...