Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er veldig få som mener at hvit skjorte ikke er pent i det hele tatt. Hvitt ser meget bra ut i rett kombinasjon, og det tror jeg nok de fleste vil si seg enig i. Poenget er heller ikke bare at hvit skjorte ikke alltid ser bra ut, men at en hvit skjorte er veldig formell, og derfor ikke vil stemme over ens med et mindre formelt antrekk. Det blir litt som å gå med oxfords og jeans. Det skrurrer liksom litt.

 

Denne posten av Manton på SF er verdt å lese:

 

First, understand what a white shirt is. It’s a citified shirt, a formal shirt, an upper class shirt. White shows dirt easily. It’s hard to clean and it used to be harder. White near the skin used to be the mark of money. It meant that you had a lot of shirts and someone to clean them.

 

White is not a country shirt. White with tweed is the mark of a stooge, someone who knows only that white is “formal” and a tailored jacket is “formal” so they “go together.” White with brown cannot altogether be ruled out but it is not for n00bs.

 

White is almost never good with an odd jacket. Doc can talk all he wants about the 60s and he will not change my mind about this. For virtually any odd jacket combo you can think of, it's not just that a blue shirt would be better but that a white shirt is wrong. The only exception is a blazer and grays, worn at night. (A blazer and khakis--aka the "California Tux"-- demands a blue shirt.) A blazer and a white shirt in the daytime is not "wrong," but it's also never the best choice. A white shirt worn with a blazer should really be a button-down and should never have French cuffs.

 

White is thought to be the perfect background for a variety of ties, a "blank canvas." But this is not so. Many colors look absolutely terrible with white: yellow, orange, rust, lavender, purple, nearly all greens. Even red, a very common paring with white, always looks better on a blue background (not that you should be wearing true red ties) and burgundy or maroon looks better against pink.

 

So does work with white? Above all navy. Black. Gray. Silver. Combinations thereof. Certain very pale (I mean VERY pale, so pale it takes a second to recognize what they really are) golds and greens. Any shade of blue, especially the light blues which look best against white.

 

Suits should be blue or gray. Tan with white is an "advanced" look that can be good but let's leave that aside for now. Blue or gray. Dark suit, white shirt and dark tie is a great formal evening look. But if you are not going out, make the tie lighter than the suit. With a light suit and white shirt, wear a dark tie. Don’t wear a light suit, white shirt and light tie, or at least, be careful.

 

If the suit is gray, the tie should be blue. If the suit is blue, the tie should be in the gray black silver family or anyway one of the other colors. This is not ironclad it just looks a little better than blue on blue or gray on gray. Though, for a formal daytime event, gray suit white shirt and silvery tie is the best option. For an ultra-refined, but also very sedate look, try a blue suit, white shirt and black tie. This is best limited to night time.

 

Unless its pattern is of the wedding variety (checks and plaids), do not wear your wool ties with a white shirt.

 

White shirts nearly always demand black shoes. If it's a more casual outfit (blazer & white BD), mink suede is a decent substitute, since you should not be wearing black shoes with a blazer."

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan Brooks Brothers slim fit oxford skjorter sitter? i forhold til prl sine for eksempel.

Har hørt at BBs skjorter er veldig store i forhold til europeisk standard. Selv den slimmeste skjorten er ikke slim nok for gjennomsnittsnordmannen. Men du får prøve selv, personlig har jeg ikke prøvd det og vil heller aldri gjøre det heller.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan Brooks Brothers slim fit oxford skjorter sitter? i forhold til prl sine for eksempel.

Jeg har ikke erfaring med PRL skjorter, men de brooks brother skjortene og blazeren jeg har prøvd har vært alt for store. Jeg er vel gjennomsnittlig slank vil jeg si og det føltes absolutt ikke som slim-fit..

Lenke til kommentar

Lyserosa er det jo en del som liker. Rødt også for den saks skyld. Røde/hvite ginghammønstrede oxfordskjorter er pent. Gingham er jo en klassiker i flere farger.

 

Det kommer jo litt an på hva du skal bruke skjortene til også når det gjelder farger og mønster - hverdags eller til dress/blazer. Til hverdags og mer avslappede antrekk kan du jo ha litt andre mønstre, mens du på dresskjortene gjerne vil ha mønster/farger du også kan ha slips til.

Lenke til kommentar

Nesten alle kler blått, og lys blå er fint til det meste. Det bør det være nok av i en herregarderobe.

 

Jeg har hele spekteret fra lyseste sky til mørk navy, og bruker alt etter humør og anleding. Både plain, striper og ulike ruter. Smale striper og små gingham er klassikere og passer i mange sammenhenger. De ser ikke ut til å gå av moten.

 

Hvitt er ofte ikke kledelig på bleike nordmenn, mens cream passer oss bedre. Rosa er en engelsk klassiker, men blir av mange i Norge oppfattet som femi. Du må belage deg på litt blikk hvis du går i en lys rosa skjorte - hvertfall er det slik i Rogaland.

 

Ellers vil de andre fargene dine spille inn, dvs hår og hud. Skjorten kan forsterke inntrykket om du har en varm eller kald tone.

 

Jeg er veldig glad i alle rødfarger og i gult. Jeg synes alt for mange er redde for å prøve noe nytt og annerledes.

 

Du vil trenger noen formelle og plaine i poplin, og så kan du velge andre stofftyper, farger og event mønstre etter smak og synkende formalitet.

 

Herringbone liker ikke jeg så godt, heller ikke twill, men jeg liker oxford. Jeg er heller ikke så glad i button-down, men mange sverger til det. Her er det stor grad av valgfrihet. Doble mansjetter er formelt, det vil du ikke ha på en causual-skjorte, det er det lite valgfrihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...