Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, men slik jeg forstår det er det selgeren her som gir utrykk for at du betaler frakt. Dette er vanlig prosedyre, og du får toll + moms + handling fra DHL. Det hjelper å skrive hva disse gebyrene gjelder enn å bare si "div. gebyrer". Hvis du mener at disse gebyrene er noe du mener skulle vært dekket av selger (men som DHL har tatt i tillegg) blir det en sak mellom deg og selger som befinner seg utenfor Norge.

Lenke til kommentar

Kjøpte noen varer fra England som jeg betalte fraktkostnad på når jeg bestilte varen. Nå i ettertid får jeg regning to forskjellige regninger fra DHL, den ene på moms+toll=1000, men de ska i tillegg ha 500 kr i diverse gebyrer. Den andre regningen er moms+toll=200, men her skal de ha 450 kr i gebyrer.

 

Det er jo nesten svindel!

 

Dette er mest sannsynligvis snakk om adminstrasjongebyrer i forbindelse med fortollingen. Dette må du nok bare betale; du ville måttet betale slike gebyrer selv om det var Posten som fraktet pakken. Det har ingenting med fraktkostnader å gjøre, og det vil derfor ikke være noe for deg å hente hos selger.

Lenke til kommentar

Kjøpte noen varer fra England som jeg betalte fraktkostnad på når jeg bestilte varen. Nå i ettertid får jeg regning to forskjellige regninger fra DHL, den ene på moms+toll=1000, men de ska i tillegg ha 500 kr i diverse gebyrer. Den andre regningen er moms+toll=200, men her skal de ha 450 kr i gebyrer.

 

Det er jo nesten svindel!

 

Kan jeg bruke forbrukerkjøpsloven og heller fortelle DHL at de må henvende seg til de jeg kjøpte varen av? Da jeg allerede har betalt fraktkostnader når jeg bestilte varen og derfor er selgeren ansvarlig for de kostnadene som ikke er blitt avtalt:

 

LOV 2002-06-21 nr 34: Lov omforbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

§ 10. Ansvar for kostnader Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Denne paragrafen gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på forbrukerens side.

 

Når tingen skal sendes til forbrukeren, kan det avtales at kostnader som følger av sendingen, skal betales av forbrukeren i tillegg til kjøpesummen.

 

Siden det i begge tilfellene har blitt avtalt en gitt fraktkostnad mellom meg og selger går ikke DHL sine fraktkostnader inn i den avtalte kostnaden mellom selger og forbruker.

 

Les loven ordentlig da. I siste ledd står det "Når tingen skal sendes til forbrukeren, kan det avtales at kostnader som følger av sendingen, skal betales av forbrukeren i tillegg til kjøpesummen.". Ansvaret er med andre ord ditt (uansett omfattes ikke engelske butikker av norsk lov).

 

Når det kommer til betalingen av tjenesten til DHL har da det ingenting med paragrafen du siterer å gjøre, da de hverken er selger eller kjøper i denne saken.

Lenke til kommentar

Les loven ordentlig da. I siste ledd står det "Når tingen skal sendes til forbrukeren, kan det avtales at kostnader som følger av sendingen, skal betales av forbrukeren i tillegg til kjøpesummen.". Ansvaret er med andre ord ditt (uansett omfattes ikke engelske butikker av norsk lov).

 

Når det kommer til betalingen av tjenesten til DHL har da det ingenting med paragrafen du siterer å gjøre, da de hverken er selger eller kjøper i denne saken.

Gi meg heller den loven som gir DHL en særegen rettighet til å ta urimelige, ikke-avtalte gebyrer av tredjeperson. ;)
Lenke til kommentar

Les loven ordentlig da. I siste ledd står det "Når tingen skal sendes til forbrukeren, kan det avtales at kostnader som følger av sendingen, skal betales av forbrukeren i tillegg til kjøpesummen.". Ansvaret er med andre ord ditt (uansett omfattes ikke engelske butikker av norsk lov).

 

Når det kommer til betalingen av tjenesten til DHL har da det ingenting med paragrafen du siterer å gjøre, da de hverken er selger eller kjøper i denne saken.

Gi meg heller den loven som gir DHL en særegen rettighet til å ta urimelige, ikke-avtalte gebyrer av tredjeperson. ;)

 

Gi meg loven som ikke gjør det... Gebyrer er så vidt jeg vet helt standard bransjepraksis. Forskjellen er bare at dhl tydeligvis tar ekstremt høye gebyrer, mens f.eks. posten tar en hundrelapp eller to.

Lenke til kommentar

Gi meg loven som ikke gjør det... Gebyrer er så vidt jeg vet helt standard bransjepraksis. Forskjellen er bare at dhl tydeligvis tar ekstremt høye gebyrer, mens f.eks. posten tar en hundrelapp eller to.

Det er ikke sånn det fungerer, ser du. For å kunne kreve noe som helst, må man kunne bygge på et (retts)krav. Nå kan et hende avtalen med selger kombinert med det siterte på forbrukrkjøpsloven kunne være nok, men jeg ville blitt overrasket om det var tilfelle - spesielt mtp at DHL ikke opplyser om disse gebyrene på noen måte, så det er umulig å vite på forhån at de er ekstremt høye sammenliknet med f.eks. UPS og Posten.

 

Jeg ville i hvertfall sendt en mail og forklart situasjonen til forbrukerrådet. Om de mener det er verdt å ta til FTU, kan man jo gjøre det - Det er uansett gratis.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg jurist, men poenget NgZ tar opp her er interessant.

 

Én ting er hvis man som kunde selv velger DHL som spedisjonsfirma når man handler online. Da er man selv til dels ansvarlig for å gjøre seg kjent med de gebyrer og lignende som er gjeldende, og DHL har da et ansvar for å gjøre denne informasjonen lett tilgjengelig for sluttbruker.

 

Hvis det derimot er slik at selger ikke lar kunden få bestemme hvilket spedisjonfirma som skal brukes (noe jeg har opplevd ved flere enn en anledning) så er det interessant å vite med hvilken hjemmel DHL (eller andre) kan kreve penger fra sluttbruker for en tjeneste som sluttbruker strengt tatt ikke har bedt om.

Lenke til kommentar

Jeg ser at dhl faktisk oppgir på sine sider at det skal påløpe et "lite administrasjonsgebyr". Det stemmer jo ikke akkurat... Vil ikke det kanskje omfattes av markedsføringsloven? Når man inngår avtalen med selger om at man er ansvarlig for ekstra fraktkostnader vil man vel måtte kunne stole på det selger selv opplyser om?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg jurist, men poenget NgZ tar opp her er interessant.

 

Én ting er hvis man som kunde selv velger DHL som spedisjonsfirma når man handler online. Da er man selv til dels ansvarlig for å gjøre seg kjent med de gebyrer og lignende som er gjeldende, og DHL har da et ansvar for å gjøre denne informasjonen lett tilgjengelig for sluttbruker.

 

Hvis det derimot er slik at selger ikke lar kunden få bestemme hvilket spedisjonfirma som skal brukes (noe jeg har opplevd ved flere enn en anledning) så er det interessant å vite med hvilken hjemmel DHL (eller andre) kan kreve penger fra sluttbruker for en tjeneste som sluttbruker strengt tatt ikke har bedt om.

 

Angående hjemmel, så opplyser jo de fleste selgere om at det kan påløpe ekstrakostnader i forbindelse med innførsel av varen, at de ikke vet beløpet, og at kjøper er ansvarlig for kostnaden. Det er jo en del av avtalen man da inngår ved kjøp, og følgelig en avtale kjøper må forholde seg til. Nå er heller ikke jeg på noen som helst måte jurist, men det er vel sånn ca sånn det fungerer, er det ikke? I tillegg støttes det jo av den paragrafen rankiz selv siterte tidligere, som sier at kjøper har ansvar for fraktkostnader dersom selger opplyser om dette.

Lenke til kommentar

Skjønner absolutt hva du mener, men det bør jo heller ikke være slik at selger kan velge å kun tilby frakt ved hjelp av yakokse med et firma som tar flere tusen kroner i gebyr (for å sette det litt på spissen) og så fraskrive seg ansvaret med formuleringer som "vi vet ikke hvor mye ekstrautgifter som vil påløpe, men det er uansett ditt problem". :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke selgers ansvar for importkostnader eller lignende, ettersom disse varierer fra land til land. Dette har de aller fleste butikker tatt forbehold mot, ved å fraskrive seg ansvar i en eller annen form.

 

Utgifter som knytter seg til selve transporteringen skal normalt opplyses om enten ved totalsum eller ved henvisning til speditørens informasjon.

 

Hvis speditør har skjulte utgifter eller annet som ikke informeres om, eller feilinformeres om er det denne som har ansvar. Pris skal normalt inngå som en del av avtalen, og du godtar denne når du godtar handelen og vet hvem som står for frakt og er noenlunde opplyst om hva kostnadene er.

 

Så grensen er ikke klar, men du skal i det minste kunne finne ut hvor mye sluttsummen blir.

 

Det er ikke selgers ansvar for importkostnader eller lignende, ettersom disse varierer fra land til land. Dette har de aller fleste butikker tatt forbehold mot, ved å fraskrive seg ansvar i en eller annen form.

 

Utgifter som knytter seg til selve transporteringen skal normalt opplyses om enten ved totalsum eller ved henvisning til speditørens informasjon.

 

Hvis speditør har skjulte utgifter eller annet som ikke informeres om, eller feilinformeres om er det denne som har ansvar. Pris skal normalt inngå som en del av avtalen, og du godtar denne når du godtar handelen og vet hvem som står for frakt og er noenlunde opplyst om hva kostnadene er.

 

Så grensen er ikke klar, men du skal i det minste kunne finne ut hvor mye sluttsummen blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...