Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En knapp, to knapper og tre knapper kan da se mongo ut alle tre om dressen ikke passer, knappene er plassert for høyt, for lavt, jakka er for kort (noe som er tilfelle i begge du postet) elns.

 

Dessuten tror jeg ikke noe på at de bare satte på en knapp fordi ellers så det dust ut i noen tilfeller og i noens øyne. Det må da ha vært en praktisk grunn til det elns?

Lenke til kommentar

Bør sløyfer være adjustable eller.. vanlige?

 

nvm, sized.

 

e: men jeg har et annet spørsmål som jeg begynte å lure litt på. Er det greit med svart PS til svart slips og grå dress egentlig? Man skal jo ikke matche dem, men finnes det unntak?

 

nvm, nei

NOOOO! Serr ikke svart slips, unless begravelse.

Det finnes mange slips som passer i julen uten at de behøver å ha en blinkende nisse som spiller julesanger hvis man trykker på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten tror jeg ikke noe på at de bare satte på en knapp fordi ellers så det dust ut i noen tilfeller og i noens øyne. Det må da ha vært en praktisk grunn til det elns?

Så vidt jeg vet er det ingen bekreftede grunner til det, men flere kilder sier at det med den nederste knappen på vester (og dermed også cardiganer, tipper jeg) er pga. Edward VII. Bare det i bold er relevant her, men tenkte noe av det andre også kunne være interessant:

 

"He was regarded worldwide as an arbiter of men's fashions.[40][41] He made wearing tweed, Homburg hats and Norfolk jackets fashionable, and popularised the wearing of black ties with dinner jackets, instead of white tie and tails.[42] He pioneered the pressing of trouser legs from side to side in preference to the now normal front and back creases,[43] and was thought to have introduced the stand-up turn-down shirt collar.[44] A stickler for proper dress, he is said to have admonished the Prime Minister, Lord Salisbury, for wearing the trousers of an Elder Brother of Trinity House with a Privy Councillor's coat. Deep in an international crisis, the Prime Minister informed the Prince of Wales that it had been a dark morning, and that "my mind must have been occupied by some subject of less importance."[45] The tradition of men not buttoning the bottom button of waistcoats is said to be linked to Edward, who supposedly left his undone due to his large girth.[11]"

 

Jeg har lest at dette førte til at heller ikke jakker skulle kneppes helt igjen. AAAC støtter dette:

"King Edward VII, “Bertie”, son of Victoria (1841 – 1910, King 1901 - 1910) was so heavy that he could not get the bottom button fastened on his vest or to be more historically kind, maybe he just forgot. His subjects taking it as a fashion statement followed his lead and today most men’s suits, sports jackets or vests are not designed to button the bottom button."

 

De skriver også:

"The tradition of not buttoning the bottom button may have also come from the early waistcoats, which were very long. It may have been out of necessity of being able to walk that the bottom buttons were left undone."

 

Det er vanskelig å være sikker på hvorfor det er sånn, men de fleste dresser i dag ser ihvertfall bedre ut med den nederske knappen ukneppet. :)

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

e: men jeg har et annet spørsmål som jeg begynte å lure litt på. Er det greit med svart PS til svart slips og grå dress egentlig? Man skal jo ikke matche dem, men finnes det unntak?

 

nvm, nei

 

Øh. Hvorfor skulle det vært noe annerledes fordi det var snakk om sort? Hvis du skal bruke sort slips ville jeg uten tvil brukt hvitt ps.

 

 

 

Fordi det ser mongo ut med bare en knapp.

 

Ja, denne jakken fra Huntsman ser HELT mongo ut :roll:

Lenke til kommentar

e: men jeg har et annet spørsmål som jeg begynte å lure litt på. Er det greit med svart PS til svart slips og grå dress egentlig? Man skal jo ikke matche dem, men finnes det unntak?

 

nvm, nei

 

Øh. Hvorfor skulle det vært noe annerledes fordi det var snakk om sort? Hvis du skal bruke sort slips ville jeg uten tvil brukt hvitt ps.

Ja, jeg kom på det etter hvert. Ble plutselig litt usikker på om det var vanlig med svart eller hvitt PS. Nå i etterkant kan jeg ikke erindre å noen gang ha sett svarte PS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser ut som Smaug, ja! Flere enn meg som gleder seg til neste desember allerede?

Yes, etter å ha lest boka, så. Men neste desember? Det var da grusomt lenge, i og med at den første traileren kom nå nylig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...