Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Det er jo bare å spørre her om du lurer på noe også.

Har alltid mye jeg søker svar på. F.eks - fikk nylig PSene jeg kjøpte fra TM Lewin. Burde disse vaskes/strykes før førstegangs bruk, og kan jeg bruke de til blazeren min som er noe tykk og brun?

Lenke til kommentar

Det er helt unødvendig å vaske lommetørklær, med mindre du har planer om å faktisk bruke det. Eller hvis det er skittent, selvfølgelig. Hvis det er silke burde du være meget forsiktig med å stryke det. Bommull/lin/ull kan strykes uten problemer. Personlig har jeg aldri strøket noen av mine, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Et lommetørkle skal imo ha et litt tilfeldig preg. Jeg kan muuuligens finne på å gjøre det med hvite lommetørklær jeg bruker med tv-fold hvis de blir alt for krøllete, men that's it.

Lenke til kommentar

Eller fyll vasken med vann på en temperatur på litt under lunkent og ta en eller to erter med nylonvask i. Fukt det som må renses med nylonvaskvann, og gni med hendene eller en klut mot det skitne området.

 

Silke kan strykes; still inn strykejernet på silke. Anbefaler dog å dampe det. En god løsning på ting som må dampes, som gjør at man slipper å levere inn kledet(det være seg ting av silke eller dresser som trenger en fix på pressen) er å fukte en klut eller håndkle (avhengig av det som skal dampes' størrelse) og sette strykejernet på det som skal dampes' styrke eller et hakk høyere. Legg så et fuktet håndkle eller klut over det som skal dampes, og press strykejernet ned mot kledet som skal dampes. Dette har jeg (og min far) gjort på dresser av både rent ull, ull & nylon og silkestoffer. Fungerer smertefritt. Legg merke til at det skal fuktes - ikke vætes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...