Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Originalt ble blazeren brukt mye innen sjøfart og senere også som en del av den typiske britiske skoleuniformen. Stoffet var som Lars P nevnte ofte grovt pga. bruksområdet. Har selv en blazer fra da jeg gikk preschool i England, den er navy-blå med burgunderrød stripe ned armene. Veldig typisk er det at man har sin skoles "crest" på ene brystlommen og gjerne en stripe i skolens farge fra under kraven og nedover sidene av armene.

Senere ble blazeren typisk "yachtclub" klær i finere stoff og i nyere tid har det blitt et typisk ut-på-byen-plagg, da i alt fra mønstret cordfløyel til fløyel. Fargen er som oftest en tradisjonelt mørk farge men også mindre tradisjonelle farger som oransje, rosa, crimson m.m blir brukt.

Lenke til kommentar

Jeg tror også det lønner seg med H&M, de har best blazer til den prisen.

 

Du kan vel også finne noe på Kapphal og Cubus, tror de fører herre blazere.

Men kvalitet og snitt vet jeg ikke noe om på disse butikkene.

 

Istedet for J&J har jeg ville prøvd Selected siden de har bedre utvalg i blazere der.

Men du må nok regne med å punge ut nærmere 1000-lappen for blazere på Selected.

Endret av Johnx
Lenke til kommentar
Kan dressjakkene til gamle dresser med tynne stiper og grovere stoff brukes som greie blazere?

5337419[/snapback]

Problemet her er at dressjakkene ofte er konstruert til helt andre formål og kombinasjoner; i første rekke sees dette ved lengden, men snittet vil i de fleste tilfeller også være kuttet mer konservativt (spesielt når du snakker om en «gammel» dress). Jeg får også, uten at jeg har noe voldsomt grunnlag for det, en følelse av at dette er en dress der knappene sitter litt i det laveste laget, det er i det hele tatt mye som kan slå feil. Det er hverken stoffet eller stripene som hindrer det i å kunne brukes separat som en god blazer, men snittet og konstruksjonen.

Lenke til kommentar

En sort blazer med hvite striper er et greit utgangspunkt, hvitt kan fungere men er neppe noe en bør bruke som utgangspunkt i garderoben, og jeg vet ikke helt om jeg ville kjøpt det nå, med tanke på inflasjonen det gikk i disse forrige sommer. Selv ville jeg kanskje sett etter en sort med litt diskré striper om du ikke har særlig mange fra før av, da denne vil kunne brukes i mange kombinasjoner og ved vidt forskjellige anledninger.

 

...og hold deg langt unna alt med enorme mengder innsving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...