Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Jeg trives godt med Macen min, men Windows 7 har faktisk gjort en del riktig. Bedre enn Vista, det er klart.

Kommer nok til å bruke Mac i privat sammenheng i mange år fremover, men i jobbsammenheng (som er et par år frem i tid) kommer jeg ikke til å grine meg til en Mac. Skal nok fint klare å arbeide med Windows hvis det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vokst opp med macer hjemme, men det første jeg skaffet meg når jeg flyttet ut var en pc med windows. Chrome/Safari/Opera-vinduet ser helt likt ut på mac og windows, og det er det eneste jeg bruker pcen til uansett, bortsett fra en og annen økt med word og excel, og jeg kan ikke akkurat si at det er merkbar forskjell der heller.

Lenke til kommentar
trackpaden til macbookene er noe helt annet enn vanlige laptoper.

 

Lololol, kan dere ikke bare innrømme at dere føler dere kule med mac, og at det er grunnen til at dere kjøper det?

 

Som sagt, jeg har brukt mac store deler av livet mitt, og jeg må bare le av alle de teite unnskyldningene folk har for at de velger mac. 9 av 10 velger mac for image.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har også vokst opp med Mac, men siden jeg spilt mye så var jo ikke Mac noe alternativ. Syns også det er en smule overpriset, selv om akkurat det har blitt noe bedre. Men jeg liker utseende til OSX. Det skal Mac ha, de lager pene ting og er ganske flinke på å utvikle, som feks trackpaden som bebeluv er inne på.

 

Edit: Syns det var litt morsomt da jeg fant ut at min maskin til 5500,- (uten SSD) har bedre Ram-brikker enn en MBP til ca dobbel pris :p

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Lololol, kan dere ikke bare innrømme at dere føler dere kule med mac, og at det er grunnen til at dere kjøper det?

 

Som sagt, jeg har brukt mac store deler av livet mitt, og jeg må bare le av alle de teite unnskyldningene folk har for at de velger mac. 9 av 10 velger mac for image.

Regner med du sikter til meg, siden du siteterte meg. Jeg kjøpte Mac fordi jeg ville teste et annet operativsystem, design, batterilevetid og trackpaden. Om du tror jeg kjøpte det på grunn av image, så skal du få lov til å tro det. Men sannheten er at jeg er 1 av 10 som velger Mac på grunn av andre grunner enn image.

 

Bare av ren nysgjerrighet, hvor har du fra at folk kjøper Mac på grunn av image?

Lenke til kommentar
Macebook Air, det er ikke noe å snakke om en gang. Pro veier 2,54 kg, mens Air veier 1,35kg og er mye tynnere.

 

LOOOOOOL

 

 

Sissy_Boy_by_airytsu.jpg

 

Når man skal kjøpe en bærbar pc for å ha med seg på skole/jobb legger man vekt på vekten og bredden. At Macbook Air veier nesten halvparten så mye som Macbook Pro er vel ikke akkurat morsomt, det er bare enda enn grunn til hvorfor MacBook Air er å foretrekke foran Pro.

 

Macbook Air høyde:

0,3–1,7 cm

Macbook Pro høyde

:2,41 cm

Endret av Rankiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

9 av 10 velger nok Mac for image, det er bare å dra på BI for å se.

Eller Treider. Minst halve forelesningssalen på Treider Jus har Mac. Jeg der i mot har en 17" fra Asus som ikke får plass der jeg sitter. Selv Iphone har jeg ikke. Jøss, er jeg virkelig så out of touch? Nei, jeg gidder bare ikke å slenge meg på den slags trender. :D

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows gir en trygghet fordi man vet at hvis man trenger et program som er litt utenom det vanlige er det aldri et problem. Designmessig har flere konkurrenter (f.eks Samsung) kommet på høyde med Apple nå, og Windows 7 ser jo like fancy ut som OSX hvis det er det som er viktig.

Lenke til kommentar

Ikke minst kommer det stadig flere modeller med gode touchpader. Men så lenge jeg kan tofingerscrolle og to/trefinger-touche er jeg mer enn fornøyd, og det kan jeg på den stusselige 14" laptopen min til 3500 som jeg måtte nødhandle da den forrige plutselig tok kvelden i fjor. Det eneste jeg virkelig misliker med den, er at den har en tunn, "krom"plastlist rundt kanten om skaller av, men det er det bare jeg som ser. Ellers er de fleste gestures minst like enkle å løse med snarveier.

 

Mac er for de aller fleste enten 1: Et accessory som d ekjøper for å vise det frem, eller 2: Noe de kjøpr fordi alle i venne/venninne-gjengen har det, og de aldri kunne tenke seg å kjøpe noe annet enn dem. Det er i hvert fall ikke flere enn 2 av 10 som foretar noe oppegående valg rundt det. Og etterpå klager de over hvor uvandt og vanskelig å bruke Mac på facebook. Skryt og selvlatterliggjøring i en pen pakke.

Lenke til kommentar

Slapp av Atald, du er sikkert en av de 2. :wee: Faktum er at folk flest ikke gidder å sette seg inn i hva de betaler for når det gjelder laptoper, akkurat som de ikke setter seg inn i hva de betaler for når de handler seg sko, klær, belter og diverse skjit fra Ed Hardy og andre hype merker. De kjøper det de vil ha. Og når de ikke har peiling, styres ikke disse ønskene av noe annet enn image, miljø, og personlig smak og behag.

 

Med tanke på at de fleste som begynner å studere nå ike har brukt Mac før, er det stort sett image og miljø som står igjen - for det hade vørt mer behagelig og kjent å bruke det de bruker fra før.

 

edit: Litt rart at det skal være noen femmed tanke når det gjelder laptops. De aller fleste her inne er da veldig bevisst på image og stilvalg når de kjøper skjorter, bukser, sko og Filson-bagger. Man kjøper jo det man tror kler en selv, og der er det alltid en god dose image med i bildet.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Fikk jakken fra Countryattire i dag. 1 uke tok det, absolutt ikke avskrekkende. De hadde til og med satt ned verdien på jakken til £150 i stedenfor £200. Hadde jeg ikke forventet. Jakken var kanskje litt kort på ermene, men jeg overlever. Pappa mente derimot at den var aaaalt for kort på ermene, men hadde den vært 3 cm lengre hadde den klumpet seg noe voldsomt oppover armen. Jeg er fornøyd : ) I mitt tilfelle skulle posten ha 737,- for å få den ut.

Lenke til kommentar

Tja, fordeler med Mac slik jeg ser det:

- Mye bedre design. Til nå er det ingen andre PC-produsenter som kan måle seg designmessig. Mange mener Vaio og den nye serien til Samsung er i samme gate, men disse blir plastmaskiner i forhold.

- Veldig bra byggekvalitet

- Overlegent operativsystem til mitt bruk. Jeg bruker ikke windows etter Xp -- Windows 7 må være noe av det dårligste jeg har prøvd

- En del av programvaren jeg bruker, synes jeg er bedre på Mac (smakssak).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil også krangle litt!

 

Ville først ha Mac etter at jeg så på onkel sin iMac, av typen med CRT-skjerm og alt. Dette var for mange år siden, da iBook var på markedet, og planen min var egentlig å kjøpe en 12" iBook. Bestemte meg for å spare opp penger og ikke ta ut noe fra sparekontoen, men det tok sin tid da jeg ikke hadde jobb på den tiden. Gikk et år eller halvannet, og så kom den første, hvite MacBooken på markedet. Pappa kjøpte en til å bruke på jobben for å teste litt utstyr, og jeg fikk bruke den hjemme. Likte OS X bedre og bedre, og når jeg skulle starte på videregående hadde jeg fått spart opp nok til å ta meg råd til en hvit MacBook.

 

Brukte den i et par år, og var veldig fornøyd med operativsystemet. Byggekvaliteten på disse var jo ikke perfekt, og måtte få byttet ut topplaten da den ble gul, men oppdaget fort at Mac OS X var tingen for meg. Likte operativsystemet, fantes masse fine programmer og den lekte godt med iPoden min. Så fikk jeg muligheten til å selge den til en god pris, og gjorde det og kjøpte meg en 13" MacBook Pro, som nå er på tredje året sitt. Fungerer like godt den dag i dag, og for meg er den en drøm å bruke.

 

Har såklart hatt noen småproblemer med den, f.eks. røk en harddiskkabel inne i maskinen en gang, men det tok en uke før den var ferdig fikset -- inkludert frakt fra Arendal til Stavanger og tilbake. Samme skjedde tidligere i vår, og da var det gjort på to-tre dager da jeg bare leverte den rett inn. Gikk på reklamasjonsretten, naturligvis, så har ikke hatt noen utgifter forbundet med verkstedopphold.

 

MacBook Pro føles veldig solid, og det er den også. Skjermen er god, og tastaturet er veldig behagelig å skrive på. At den har gadgets som bakgrunnsbelyst tastatur er kult nok det, men det er ikke noe jeg ville betalt ekstra for. Uansett, maskinen har vært utrolig stabil, og det meste fungerer veldig greit. At jeg ikke får kjørt de nyeste spillene er noe jeg ikke bryr meg noe spesielt om, og i verste fall kan jeg starte opp i Windows.

 

Selv om maskinen er godt bygd, er det operativsystemet som gjør det for min del. Jeg kunne nok til en viss grad klart meg med en vanlig Asus-PC så lenge den hadde kjørt Mac OS X, men jeg skal innrømme at jeg liker de rene linjene og den veldig enkle, greie formen. Er ikke verdens største fan av plastikk på laptoper, så de fleste billigmaskiner er jo da uaktuelle.

 

Jeg er klar over at jeg betaler noe mer for å få maskinen med Mac OS X og dårligere hardware enn en maskin som er et par tusen kroner billigere, men for meg veier OS X mer enn opp for det. At maskinen føles solid, at den har en veldig behagelig trackpad (jeg bruker nesten aldri mus til den, fordi trackpaden er en drøm å bruke -- både til vanlig bruk og med multitouch), at den har FireWire 800 som gjør at backup til ekstern disk går unna på et blunk og slikt er egentlig bare en bonus for meg, men nå som jeg har blitt vant til slikt vet jeg at det vil være vanskelig å omstille seg.

 

Uansett går det vel mest på smak og behag -- for meg var Mac OS X det riktige valget, men kan respektere at folk liker Windows bedre. Det har jeg ingen problemer med, men når vi starter med generaliseringer som at alle som har Mac kjøpte den fordi den så bra ut eller at alle vennene har den begynner det å bli tåpelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...