Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten kurositet: hvilke norske merker er det vi har som vi kan være stolte av, og som gjerne er nokså små?

Kommer på Berg&Berg, er klar over Norwegian Rain, men så sier det nokså fort stopp. Noen andre merker man bør holde et lite øye med?

 

Edit: tenker primært på herreklær.

 

Ikke akkurat et merke som lanserer så mye nytt, så det kvalifiserer vel ikke til å være et merke som man burde holde øye med, men Aurland Sko er et ganske spennende norsk merke historisk sett, og det er vel noe man kan være litt stolte av. Det var de som laget den originale penny-loaferen, og de er opphavet til en av de mest ikoniske skomodellene i amerikansk historie, Bass Weejuns. Navnet Weejuns kommer faktisk fra ordet norwegians (norWEEJUNS, get it?). Interessant post om dem her.

 

Artig lenke fmk. Jeg var og overnattet i Aurland i fjor faktisk, da jeg dyrket en av mine andre hobbyer; å besøke hver og en av våre stavkirker. Norges aller minste stavkirker ligger i den lille nabobygda Undredal, som også er kjent for sin hvite geitost.

 

Kom så seint at jeg ikke fikk sett verken fabrikk eller butikk, men kikket inn vinduet i butikken. Den var ikke akkurat nymotens for å si det sånn. Som det går fem av linken, var det mange slike skofabrikker i Aurland og bygdene rundt. Dette var i tiden da Bergens- og Flåmsbanen ble bygd ut. Men fabrikkene måtte legges ned en etter en, da arbeidene var unnagjort og konkurransen fra billigere skoprodusenter ble for stor.

 

 

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er folkets mening om fingerløse hansker?

Er det svar nok?

 

Loud and clear!

 

Først nekter kjæresten min meg det, og nå gjør dere det og. Finnes ingen rettferdighet i verden.

Det er en hard og brutal verden. Samboeren min har bannlyst ganske mye, men det gjelder å stå på krava. Faktum er at kjerringer ofte lærer seg å like det meste.

 

dag: Du har en vane med å skrive fmk istedenfor fkm :p

Lenke til kommentar

Artig lenke fmk. Jeg var og overnattet i Aurland i fjor faktisk, da jeg dyrket en av mine andre hobbyer; å besøke hver og en av våre stavkirker. Norges aller minste stavkirker ligger i den lille nabobygda Undredal, som også er kjent for sin hvite geitost.

Hehe, jeg var faktisk innom Undredal for omtrent to år siden. Så på stavkirka og kjøpte ost. ^^ Et koselig lite sted, verdt å ta en titt hvis du er i det området og har tid.

 

Jeg visste at det var nordmenn som designet penny loafers, men lærte likevel litt av linken din, fkm. Interessant. :)

Lenke til kommentar

Hva er folkets mening om fingerløse hansker?

Er det svar nok?

 

Loud and clear!

 

Først nekter kjæresten min meg det, og nå gjør dere det og. Finnes ingen rettferdighet i verden.

Det er en hard og brutal verden. Samboeren min har bannlyst ganske mye, men det gjelder å stå på krava. Faktum er at kjerringer ofte lærer seg å like det meste.

 

dag: Du har en vane med å skrive fmk istedenfor fkm :p

 

Takk for tipset, jeg har mange uvaner. Dette er bare en av dem. Hehe.

Lenke til kommentar

En liten kurositet: hvilke norske merker er det vi har som vi kan være stolte av, og som gjerne er nokså små?

Kommer på Berg&Berg, er klar over Norwegian Rain, men så sier det nokså fort stopp. Noen andre merker man bør holde et lite øye med?

 

Edit: tenker primært på herreklær.

Lacrosse er så vidt jeg vet norsk.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig min Filson 256 fra Bakershoe. Etter glimrende kundeservice, kom tollavgiften på 0 kr. Totalt kostet baggen meg 1300 kr. Stor fornøyd. Mener å huske at det var noen som etterlyste bilder i forrige uke når jeg fikk baggen. Laster opp et par nå, og om det skulle være øsnke om noe mer så bare si fra! Forøvrig er jeg veldig glad jeg kjøpte en 256 og ikke 257. Kan se for meg at 257en ville blitt altfor stor med mye unødvendig plass.

 

 

 

 

post-197831-0-50881900-1314796244_thumb.jpg post-197831-0-63647300-1314796377_thumb.jpg post-197831-0-19696200-1314796498_thumb.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Fant en ullfrakk som min mor kjøpte på loppemarked for rundt 20 år siden (Gloveral, made in England). Den passer ganske bra på skuldrene, men må legge opp ermene litt og få den sydd inn ganske mye i livet. Hva synes dere?

 

Er den verdt å legge opp? Litt for stor rundt skuldrene, men ikke verdt styret ved å legge opp skuldrene, blir nok mye finere bare jeg legger opp ermene og på sidene/bak.

post-136616-0-45877400-1314798168_thumb.png

post-136616-0-38544700-1314798184_thumb.png

Lenke til kommentar

Fant en ullfrakk som min mor kjøpte på loppemarked for rundt 20 år siden (Gloveral, made in England). Den passer ganske bra på skuldrene, men må legge opp ermene litt og få den sydd inn ganske mye i livet. Hva synes dere?

 

Er den verdt å legge opp? Litt for stor rundt skuldrene, men ikke verdt styret ved å legge opp skuldrene, blir nok mye finere bare jeg legger opp ermene og på sidene/bak.

Den kan bli rå om du får den til å sitte skikkelig

Lenke til kommentar

Apropo Barbour-jakke.

Jeg bestilte en Beaufort fra countryattire for cirka 1 og en halv uke siden og fikk de til å sende den rett til Barbour for å få forlenget armene.

Fikk først et tidsestimat på 8-10 uker, men nå er den visst ferdig. Ble smålig imponert av dette. Så hvis det er noen andre som er langstrakte så går det altså an å få til en voksjakke fra Barbour likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...