Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

De klarer ikke å få en jakke i str. 34 til å passe meg, det kan jeg garantere deg.

Skuldrene er for brede. Armhullene for lave og for store. Ermene for brede og for lange. Brystet og midjen også for brede. Vel, alt er egentlig for stort, og det greier ikke en skredder fikse med suksess. Nettopp derfor lurker jeg på yesstyle.com (jada, luguber kvalitet, men passform er første prioritet for min del) hvor jeg allerede har kjøpt en losjakke som satt som et skudd. Begynte nesten å grine av lykke da jeg prøvde den på for første gang og fant ut at det eneste som var å endre på var å legge opp ermene en centimeter eller to.

 

Dette er den avbildede jakken. Det jeg selv reagerte på var at splitten (eller hva det nå skal kalles) i jakkeslagene satt så lavt. Har også kikket litt på denne, men enkeltspent blazer er førsteprioritet.

Dette er for øvrig losjakken som viste seg å passe perfekt. Nei, det er ikke det samme som frakken jeg har fra Surface to Air som består av 90% ull og 10% kasjmir, og som også er for stor (satser på å vokse inn i den om en ti års tid), men om det passer er jeg bare nødt til å ta det. Kommer nok et bilde av losjakken i bildetråden etter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er str 34? En god skredder klarer å få til det du nevner. En kompis hadde en blazer i 54 og han bruker til vanlig 46. Skredderen fikk den til å sitte som et skudd. Det eneste negative med det, var at om han ikke hadde kjent skredderen så hadde det kostet nesten mer enn blazeren. Så jeg ser jo hvorfor du vil ha en jakke som sitter uten tilpasninger. Men at det ikke er mulig med suksess blir litt feil å si.

Splitten er bak på blazeren. Men etter det jeg kan se så er ikke disse blazerne noe mindre enn vanlige 46 du får i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg tenker aldri norske størrelser, my bad. 44 blir jo det riktige i Norge.

Jeg er 100% forberedt på å bruke en liten slump med penger på tilpassing hos skredder, men faktum er at mange av problemer jeg har med blazere er ting det rett og slett ikke er mulig å fikse på, ihvertfall ikke med et brukbart resultat. Et eksempel er rekonstruering av skuldrene. I tillegg har alle skredderne jeg har snakket med sagt til meg at de ikke vil ta inn blazere/dressjakker i skuldrene ettersom resultatet kan bli dårlig fordi proporsjonene blir feil.

46 på meg er stort, tro meg. Jeg er tross alt bare 173 høy og har en vekt på 45kg. Jeg har ikke prøvd på en blazer eller dressjakke i str. 46 som er 40cm i skuldrene, eller som i det hele tatt har passet i skuldrene. Jeg har dog en dress fra Bruuns Bazaar i str. 44 som sitter greit (ble kjøpt i en nødssituasjon), men den er fortsatt for stor.

Jeg vet godt hva en splitt er, men jeg kom ikke på et bedre ord for delen hvor jakkeslagene deles.

Satser for øvrig på å få ordnet noe fra Gordon Yao den gangen de drar til London.

Lenke til kommentar

Ca. lik som meg du da, Lokeland. 172 her, og 54 kilo.

 

Sliter med akkurat det samme som deg.

Sko går helt greit, da jeg ligger på 42-43, men alt annet er ganske vanskelig.

Sett bort ifra at jeg veier nesten 10 kg mindre enn deg :p

Sko går heller ikke bra for meg, for fordelen av foten min har normal bredde, mens bakdelen er meget smal. Upraktisk.

 

Trenger ikke å dra til England for å få noe skreddersydd da...

Det er noe som heter penger også.

 

Edit: Leif, leif og atter leif. Faen, jeg har ikke godt av å døgne.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Har veldig smal fot, så er ikke alle sko som passer. Men det jeg har vært borti så langt har gått fint. Vet ikke hvordan det vil gå hvis jeg f.eks bestiller fra Herring med så smale føtter som jeg har. Litt redd for at skoene er for brede.

 

Har prøvd diverse skjorter og blazere, men virker som til og med de minste størrelsene blir for stort.

Korte armer og smale skuldre gjør det vanskelig.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv med lange armer og smale skuldre du. Og bred hals. Ikke enkelt å finne skjorter da. :p La inn mål hos tailorstore, de advarte meg om at alle målene mine så feil ut i forhold til skuldermålet. Takk skal du ha, liksom... Nå skal jeg trene opp skulderpartiet utover høsten, det vil jo heldigvis hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Det koster 500 kr. tur - retur til London, som er en av verdens ledende byer innen skredderkunst. Beklager å si det, men Il Pantheon er ikke et godt alternativ når man har så enkel tilgang til noen av verdens beste skreddere. I tillegg tilbyr vel Il Pantheon kun MTM, og til en ganske ublu pris. Jeg sa ikke at det ikke finnes alternativer (for det gjør det, f.eks. F. M. Ramstad), jeg sa at det ikke finnes gode alternativer.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har prøvd og jeg er veldig fornøyd med resultatet (jeg kan slenge opp bilder etter hvert). Tjenesten er helt eksepsjonell og kan nesten ikke sammenlignes med andre butikker i Norge. Han har ekstremt mye kunnskap rundt feltet og elsker virkelig det han gjør og er alltid veldig hyggelig. Prisen er ganske stiv, men jeg følte ikke at den var et så stort problem i og med at resultatet var så bra.

Lenke til kommentar

Det er helt umulig å vurdere det med mindre du i det minste forteller hvilken tjeneste som tilbys, og til hvilken pris. Man kan dra til London og få en skreddersydd (bespoke, ikke MTM som jeg regner med du får på Il Pantheon) dress til 10-15 000 og oppover hos noen av de beste skredderne i verden uten problemer, så da er jeg skeptisk til MTM i en norsk butikk uten noen som helst form for internasjonalt rykte. Jeg skjønner selvfølgelig om du ikke er komfortabel med å diskutere prisen offentlig, men da kan du heller ikke forvente at noen skal ta det du sier for god fisk heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...