Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sålen trenger ikke vedlikehold. Det skader ikke å smøre den inn med f.eks. bivoks, men det har sånn ca. null effekt. Det man må passe på er at sålen får tørke fritt, ved at man f.eks. legger skoen på siden. Sålen bruker veldig lang tid på å tørke hvis den ikke får luft på seg, og det kan i verste fall føre til at den råtner.

Lenke til kommentar

Ja, men som sagt vil det ha null effekt i praksis. Skinnsåler slites så fort at den kvarte millimeteren bivoksen trenger inn i skinnet er borte i løpet av tre skritt. Skinnsåler er som regel behandlet så de tåler vann rimelig godt uansett. For all del, det skader ikke, men for å få effekt av det må man smøre sålene så ofte at man vil bruke langt mer penger på bivoks enn man vil spare på at sålene ikke blir like våte som de ellers ville blitt.

Lenke til kommentar

Hadde du søkt litt mer ville du funnet forklaringen på den nederste også. Etter å ha lagt gummisåler på alle vinterskoene mine den høsten etter å ha lest et tips på nettet et sted (mote.no, om jeg ikke husker feil) fant jeg fort ut at gummisåler lagt over skinnsåler + fuktighet = råtne såler ffffuuuu.gif Etter det har jeg kun brukt vintersko med skinnsåler, og det er helt uproblematisk, både mtp. holdbarhet og hvor glatte de er.

 

Problemet med råte har man selvfølgelig ikke om man kjøper sko som har gummisåler i utgangspunktet.

 

Jeg kjøpte sko som hadde lærsåle med gummitrekk uttapå i utgangspunktet. Råte har ikke vært et problem overhode. Jeg kan se for meg at råte kan oppstå hvis gummien begynner å løsne, men da er det bare å ta den med til en skomaker, gjorde det på en av mine tidligere sko og det kostet rundt hundrelappen for å fikse det. Min erfaring er at gummisåler uten mønster er mindre glatte en skinnsåler, såpass mye at jeg ikke bruker skinnsåler til vinterbruk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en episode med Chesea bootsene mine med skinnsåle denne vinteren. Da gikk jeg nedover en bratt plen, som var dekket med snø med en liten sti. På bakken i stien var det skikkelig hardpakket snø. Jeg skei, og klarte rett og slett ikke å stoppe, så jeg plumpet uti snøen på kanten av stien for å kunne stoppe. Heldigvis var det ingen der da. Men ellers merket jeg ingen problemer med skinnsåle i hele vinter, men jeg hadde hæl av gummi.

Lenke til kommentar

Apropo behandling av skinn: Har en messenger bag (dvs., den er egentlig større, men je vet ikke hetl hva de kalles, og vil ikke kalle den "veske":p), som jeg har hatt et knapt år. Den er forsatt fin, men har fått et hakk inn i skinnet under, som har gått gjennom "coatingen, og gjør meg lit redd for at det kan utvide seg, tørke ut skinnet eller whatnot. Hva skal man sette inn sånt med?

 

I tillegg har jeg en sort skinnjakke soim er blågrålig rundt noen sømmer og ved ermene. Her mistenker jeg rett og slett at den har mistet farge. Er det sannsynlig at det er det som er feilen, og er dt i tilfelle noe man kan gjøre med det?

Lenke til kommentar

Hadde du søkt litt mer ville du funnet forklaringen på den nederste også. Etter å ha lagt gummisåler på alle vinterskoene mine den høsten etter å ha lest et tips på nettet et sted (mote.no, om jeg ikke husker feil) fant jeg fort ut at gummisåler lagt over skinnsåler + fuktighet = råtne såler ffffuuuu.gif Etter det har jeg kun brukt vintersko med skinnsåler, og det er helt uproblematisk, både mtp. holdbarhet og hvor glatte de er.

 

Problemet med råte har man selvfølgelig ikke om man kjøper sko som har gummisåler i utgangspunktet.

 

Jeg kjøpte sko som hadde lærsåle med gummitrekk uttapå i utgangspunktet. Råte har ikke vært et problem overhode. Jeg kan se for meg at råte kan oppstå hvis gummien begynner å løsne, men da er det bare å ta den med til en skomaker, gjorde det på en av mine tidligere sko og det kostet rundt hundrelappen for å fikse det. Min erfaring er at gummisåler uten mønster er mindre glatte en skinnsåler, såpass mye at jeg ikke bruker skinnsåler til vinterbruk.

 

Da har du i så fall vært heldig. Har flere kompiser som har opplevd akkurat det samme som meg (etter å ha lagt på gummisåle på min anbefaling :blush: ). Den eneste måten råtne såler kan fikses på er ved å bytte hele skinnsålen, og det er som regel problematisk når man har limt en gummisåle over sømmen som holder sålen fast i skoen, i tillegg til at det er så dyrt i Norge at det nok sjelden lønner seg. Tror vel Skomaker Dagestad er den eneste i Oslo-området som bytter randsydde såler med tilfredsstillende ferdigheter, og han er vel såpass dyr at det i mange tilfeller lønner seg å kjøpe nye sko i stedet.

 

Hvis du opplever at skinnsåler er merkbart glattere enn gummisåler må du ha en rar gange eller noe...

Lenke til kommentar

Kjøpte meg et par Clark's Desert Boots i USA for en uke siden. Jeg vet, de er absolutt ikke de peneste desert boots'ene, men jeg fikk dem for usle 250 norske kroner, så jeg ser på det som et godt kjøp.

 

Hva slags jeans passer best med slike boots egentlig? Eller hva bør man bruke med slike sko i det hele tatt?

 

Bilde;

post-128368-0-08063200-1310198258_thumb.jpg

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Flere enn meg som sliter med BankID i dag?

Tenkte jeg skulle kjøpe et par sko fra Herring, men når jeg skal betale med VISA står BankID og laster i en evighet uten at det skjer noe. Får heller ikke logga inn på nettbank.

 

Har både prøvd i Firefox og IE uten at det går. Har java og alt i orden.

Lenke til kommentar

Flere enn meg som sliter med BankID i dag?

Tenkte jeg skulle kjøpe et par sko fra Herring, men når jeg skal betale med VISA står BankID og laster i en evighet uten at det skjer noe. Får heller ikke logga inn på nettbank.

Har både prøvd i Firefox og IE uten at det går. Har java og alt i orden.

 

 

Chrome er ikke helt samarbeidsvillig med DnB, så prøv Firefox hvis du ikke har gjort det.

 

;)

 

Har forresten Sparebank1 om det skulle ha noe å si. Men får dere andre logga inn på nettbank f.eks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...