Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Hørte også at r2 eksamen var vanskelig. Selv hadde jeg eksamen i engelsk litteratur :sleep:

 

Var den enkel? Skulle nesten ønske jeg kom opp i det heller enn R2.. :p

 

Det eneste du trengte var litt basiskunnskaper om litterære virkemidler. Utenom det kunne enhver gjennomført oppgavene. Eneste kjipe er at lærere er livredde for å gi 5 så jeg regner med en 4. Ikke at det har noe å si for meg siden BI har så lave krav :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mattekunnskaper hjelper godt med på BI. Hadde bare S2 matte på VGS, og kjenner jeg sliter med matte tilvalgsfag. Men, hadde min 4. eksamen i dag, og matteeksamen, min neste, er 16. juni. :p

 

Matten første og andre semester er derimot så simpel at det gjør vondt.

Lenke til kommentar

Hørte også at r2 eksamen var vanskelig. Selv hadde jeg eksamen i engelsk litteratur :sleep:

 

Var den enkel? Skulle nesten ønske jeg kom opp i det heller enn R2.. :p

 

Det eneste du trengte var litt basiskunnskaper om litterære virkemidler. Utenom det kunne enhver gjennomført oppgavene. Eneste kjipe er at lærere er livredde for å gi 5 så jeg regner med en 4. Ikke at det har noe å si for meg siden BI har så lave krav :p

 

Det hørtes utrolig lett ut... Med litt mer enn bare basiskunnskaper kunne man kanskje siktet mot toppen av karakterskalaen?

Lenke til kommentar

Problemet er bare at det krever så mye selvdisiplin å gjøre det for seg selv... Helt ærlig, jeg har nesten ikke gjort lekser i R2 eller fysikk (eller andre fag, men ikke si det høyt) i år, men med en flink lærer så går det greit nok allikevel. Den mye omtalte R2-eksamnen fra i dag var ikke så ikke som de får det til å høres ut, tho.

Lenke til kommentar

Matte som privatist kan neppe være så alt for ille da, er vel bare å forstå og gjøre oppgavene i boka så siter der. Skal ta R1, R2 og fysikk som privatist de neste to årene. Som matroslærling får jeg jo mye fri til å øve på så.:cool:

 

Neh, hvertfall ikke når man har så mye fri som du har. Men jeg er så sykt lat, gjør aldri lekser - så for meg hadde R1 bare blitt dritt. Hadde også gått ut over resten av fagene, da jeg måtte prioritert det lille jeg gjør annerledes :p Så russetid osv, nei - det hadde jeg ikke orka.

Lenke til kommentar

Ja, ser den egentlig. Vurderte å ta R1 i år, men siden jeg gikk/går VG3 gadd jeg ikke bruke mer enn absolutt nødvendig av fritiden min på å jobbe med skolearbeid. Så er egentlig sykt lat jeg også, men til neste år jobber jeg 2 uker og har fri 2 uker, og da gjør det jo ikke noe å fylle ut fritiden med litt matte og fysikk. :p Gruer meg bare til å kjøpe bøkene. Sjekket bokhandelen her om dagen, og der lå ene boka for R1 på rundt 700,-. :(

Lenke til kommentar

Det du også kan gjøre er jo å ta forkurs ingeniør. Har en i klassen min som er 2 uker på og 2 uker av. Så får du isj r1, r2 og fy 1. Ihvertfall nok kompetanse til å søke på ing.studier.

 

Høres egentlig ikke dumt ut. Grunnen til at jeg valgte å ta læretiden min var jo at om jeg skulle ta forkurs så måtte jeg gå et halvår uten å gjøre noe, siden forkurset på min lokale høyskole kun er et semester, og det er på våren. Tenkte da at siden jeg likevel måtte bruke et år på å få R1, R2 og FY1 så kunne jeg like gjerne være lærling og heller bruke to år på å tjene penger, ta R1, R2 og FY1, pluss få fagbrev om jeg noen gang skulle ønske å bli styrmann. Men hvis jeg kan ta forkus samtidig som jeg er lærling så kan jeg jo gjøre det og bare bli ferdig med alt av fag på en gang.

 

Men hvordan fungerer det egentlig da?

Lenke til kommentar

Hørte også at r2 eksamen var vanskelig. Selv hadde jeg eksamen i engelsk litteratur :sleep:

 

Var den enkel? Skulle nesten ønske jeg kom opp i det heller enn R2.. :p

 

Det eneste du trengte var litt basiskunnskaper om litterære virkemidler. Utenom det kunne enhver gjennomført oppgavene. Eneste kjipe er at lærere er livredde for å gi 5 så jeg regner med en 4. Ikke at det har noe å si for meg siden BI har så lave krav :p

 

Det hørtes utrolig lett ut... Med litt mer enn bare basiskunnskaper kunne man kanskje siktet mot toppen av karakterskalaen?

 

Det var bare den første oppgaven hvor du trengte det. De andre oppgavene var det ikke mye rom for å briljere med kunnskaper fra kurset. Uansett er det SVÆRT få som får 5 eller 6 i faget på eksamen.

Endret av Nash
Lenke til kommentar

Hadde du holdt en grei tidsplan og hatt selvdisiplin, hadde du vært gjennom R1 lenge før russetida ;)

 

Eier ikke selvdisiplin ;) Ingen planer om ingeniørstudier uansett, så gjør meg ingenting. Forkurs ingeniør, får vel ikke vanlig r2 da? Kan kun bruke det til ingeniør trodde jeg, ikke f.eks medisin.

Lenke til kommentar

Det du også kan gjøre er jo å ta forkurs ingeniør. Har en i klassen min som er 2 uker på og 2 uker av. Så får du isj r1, r2 og fy 1. Ihvertfall nok kompetanse til å søke på ing.studier.

 

Høres egentlig ikke dumt ut. Grunnen til at jeg valgte å ta læretiden min var jo at om jeg skulle ta forkurs så måtte jeg gå et halvår uten å gjøre noe, siden forkurset på min lokale høyskole kun er et semester, og det er på våren. Tenkte da at siden jeg likevel måtte bruke et år på å få R1, R2 og FY1 så kunne jeg like gjerne være lærling og heller bruke to år på å tjene penger, ta R1, R2 og FY1, pluss få fagbrev om jeg noen gang skulle ønske å bli styrmann. Men hvis jeg kan ta forkus samtidig som jeg er lærling så kan jeg jo gjøre det og bare bli ferdig med alt av fag på en gang.

 

Men hvordan fungerer det egentlig da?

Hvis du kune mangler realfagene, ville jeg enkelt og greit tatt dem som privatist. Mangler du i tillegg generell studiekompetanse, er det lurt å ta forkurs, siden du da kan søke i forkurskvote, og du trenger ikke allmennfaglig påbygg.

 

Matte er veldig greit å studere på egenhånd, det finnes mange gode ressurser på nettet, så er det bare å regne masse gamle eksamener.

Lenke til kommentar

Hadde du holdt en grei tidsplan og hatt selvdisiplin, hadde du vært gjennom R1 lenge før russetida ;)

 

Eier ikke selvdisiplin ;) Ingen planer om ingeniørstudier uansett, så gjør meg ingenting. Forkurs ingeniør, får vel ikke vanlig r2 da? Kan kun bruke det til ingeniør trodde jeg, ikke f.eks medisin.

 

Skal ikke du søke finans? Vil tro finansstudiet blir vanskelig uten s2..

Lenke til kommentar

Det du også kan gjøre er jo å ta forkurs ingeniør. Har en i klassen min som er 2 uker på og 2 uker av. Så får du isj r1, r2 og fy 1. Ihvertfall nok kompetanse til å søke på ing.studier.

 

Høres egentlig ikke dumt ut. Grunnen til at jeg valgte å ta læretiden min var jo at om jeg skulle ta forkurs så måtte jeg gå et halvår uten å gjøre noe, siden forkurset på min lokale høyskole kun er et semester, og det er på våren. Tenkte da at siden jeg likevel måtte bruke et år på å få R1, R2 og FY1 så kunne jeg like gjerne være lærling og heller bruke to år på å tjene penger, ta R1, R2 og FY1, pluss få fagbrev om jeg noen gang skulle ønske å bli styrmann. Men hvis jeg kan ta forkus samtidig som jeg er lærling så kan jeg jo gjøre det og bare bli ferdig med alt av fag på en gang.

 

Men hvordan fungerer det egentlig da?

Hvis du ikke har studiekompetanse, så må du ta norsk og engelsk i tillegg til matten og fysikken. Da kan du også søke på studier via et egent forkursvitnemål. Også har man da 10-12 timer matte og en 8-10 fysikk i uka. Også kommer da innlevering og prøver i tillegg. Jeg for min del går det via HIN, avdeling Bodø. Det jeg ville ha gjort hvis jeg var deg, er å ta kontakt med et av stedene der det tilbys og høre om der er mulig å ta det for din del med tanke på fravær. For vi har iallefall pliktig oppmøte til alle timene. Hvordan det fungerer med norsk og engelsk vet jeg ikke, siden at jeg bare tar matte og fysikk.

 

Men bare spør ivei hvis det er noe som ble veldig uklart (leser til matte eksamen imorgen) eller hvis det skulle være noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...