Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjortenes finurlige hemmeligheter

Introduksjon

Dette er en innføring i noe så banalt som skjorter. Hvordan i alle dager kan det være mulig å skrive en innføring i noe så meningsløst og enkelt, lurer du kanskje på? Som jeg håper du etter hvert innser, er dette slettes ikke et fryktelig enkelt tema, og etter hvert som en begynner å beherske dette på en god måte er en i besittelse av essensiell kunnskap når det kommer til å sette sammen et perfekt antrekk. Litt bevissthet rundt forskjellige detaljer og sider ved en skjorte kan gjøre underverker når det er de små detaljene og finpussene som teller. I stedet for å tro blindt på dette kan du lese gjennom, så vil du forhåpentligvis forstå det etter hvert.

 

Det aller meste av det jeg skriver er selvlært og erfart. Min kunnskap til faguttrykkene er noe begrenset, jeg forsøker heller å fokusere på de praktiske sidene. Jeg har også samlet inn litt informasjon fra diverse nettsider, der det forekommer glitrende forklaringer krediterer jeg disse til disse kildene, feil og mangler tar jeg på egen kappe.

 

Jeg vil her begrense meg til å ikke fokusere på forskjellige farve- og mønsteralternativer; dette er i veldig stor grad snakk om preferanser. Spesifikke priser og merker vil jeg også i utgangspunktet avstå fra å diskutere i denne innføringen, da det naturlig nok er veldig individuelt hvilket prisnivå man ønsker og gidder å legge seg på – her forsøker jeg heller å legge noen generelle retningslinjer for hva man bør se etter, uavhengig av pris, så får man heller ta prisen i betraktning når man vurderer om skjorten faktisk klarer å oppfylle kravene man setter til den.

 

Grunnleggende

En skjorte er i utgangspunktet bare et plagg med snipp og knapper ned langs fronten. I denne lille guiden vil jeg begrense fokusere på skjorter til forskjellige anledninger der en ønsker å kle seg pent. Kortermede skjorter, flanellskjorter og lignende har sine bruksområder og målgrupper, disse velger jeg å ignorere for nå.

 

Man kan finne skjorter i alle mulige prisklasser og forretninger, i all hovedsak får man det man betaler for, men det er viktig å være klar over at høy pris på ingen måte garanterer høy kvalitet. Prisnivået vil også variere med typen skjorte en er ute etter, for eksempel vil en skjorte beregnet for mansjettknapper ofte være rimeligere enn en ellers lik skjorte med vanlige mansjetter, fordi det er enklere å sy den førstnevnte.

 

Fordi det er mye som må vurderes før man kan kjøpe en skjorte er det viktig å ta seg god tid til å prøve skjorten og ta den i nærmere øyensyn. Dette er det ikke alle butikker som ser like blidt på, disse ville jeg ikke kviet meg for å styre unna. Det er greit at det er en del styr for butikken å la kundene prøve skjorter, men om du ønsker å finne en perfekt skjorte er det ingen vei utenom.

 

Snitt, passform og kutt

Forskjellige anledninger og kroppsformer vil kreve forskjellig typer snitt. En skjorte beregnet på pynting til festlige anledninger (heretter kalt festskjorte) vil ofte stille litt andre krav til dette enn en skjorte først og fremst beregnet for å være komfortabel og korrekt på jobb i hverdagen (heretter kalt business-skjorte).

 

Som hovedregel vil en normalt slank person se best ut i en skjorte med et forholdsvis smalt snitt. Med dette mener jeg at det rundt mave- og brystpartiet ikke er store mengder «overflødig» stoff, samtidig som diameteren på ermene er forholdsvis liten og skuldrene er kuttet rimelig tett, slik at det ikke er noe stoff som «henger» på noen kanter. Det er selvfølgelig grenser for hvor smale klærne bør være, det skal også være behagelig å gå med, men det kan være greit å ofre litt komfort for utseendet i tilfeller der man bare skal ha på seg skjorten noen kveldstimer uansett; å vite at antrekket ser bra ut gir komfort i seg selv.

 

En business-skjorte kan ha noe mer rom, men den må fortsatt sitte pent, dersom det henger stoff rundt overalt vil helhetsinntrykket av antrekket bli elendig. Litt mer plass rundt skuldrene vil det være normalt å «unne seg», samt et generelt bredere kutt på overkroppen.

 

Det skal alltid være mer enn nok stoff nederst på skjorten, slik at den ikke glir opp av buksen selv om du holder armene i 90 graders vinkel. Selve ermene skal være lange nok til at de ikke sklir opp selv om du bøyer albuen i en 90 graders vinkel.

 

Det finnes forskjellige måter å sy sammen en skjorte på baksiden av skulderen. De enkleste skjortene vil ha dette som en del av samme stoffstykke som ryggen, dette kan se pent ut i tilfeller der en er ute etter en enkel, ren silhuett uten rot av noe slag. En normalt pen business-skjorte vil ofte ha en separat stoffbit for denne delen. De mest elegante festskjortene har denne delen delt opp i to biter, for å sikre et naturlig fall tilpasset kroppsformen.

 

Ryggen vil i de fleste tilfeller være laget av en del, men enkelte bedre skjorter har ryggen delt opp i flere biter (enten delt i to, med en søm på midten, eller delt i tre, med en søm på hver side), for å smalne inn skjorten noe nedover ryggen. Dette kan skape et veldig pent fall, men på forhånd bør du være klar over at disse er et sant helvete å få strøket pene (tro meg, jeg har en masse av disse).

 

Kvalitet på stoff og sømmer

Det finnes endeløse mengder forskjellige stoffkvaliteter, og det er vanskelig å skille mellom hva som er bra og dårlig. Generelt kan det sies at stoff bestående av tynne tråder er bedre enn stoff bestående av tykke tråder.

 

Dersom en ønsker seg en forholdsvis avslappet business-skjorte vil det være naturlig å se etter en skjorte i et mykt, forholdsvis tykt materiale, kanskje også med en litt grovere tekstur. En pen, oppdresset festskjorte derimot vil kjennetegnes ved et tynt og jevnt stoff. Det viktigste på dette området er uansett at du føler deg komfortabel med å skulle gå med skjorten, samtidig som den har en tekstur som gjør at den passer seg for anledningen.

 

Sømmene kan ofte være en enkel måte å skille skjorter av forskjellige kvaliteter. I all hovedsak kan det sies at stingene skal være så små som mulig (dette gjelder selvfølgelig ikke i tilfeller der stingene er en del av skjortens pyntedetaljer), det vil også ofte være mulig å se etter jevne sømmer, disse er et tegn på høy kvalitet.

 

Dersom knapphullene har noen tegn til ujevn søm på baksiden er dette som oftest et meget godt tegn, da dette tyder på håndsøm. Det er imidlertid verdt å bemerke at dette hverken er noe som kan forventes eller strengt tatt er nødvendig.

 

Snipp

Snipper finnes i mange forskjellige bredder og varianter, jeg vil her begrense meg til å fokusere på hvordan man kan kjenne igjen enkelte detaljer ved en god snipp ved de forskjellige skjortetypene vi har basert oss på. Uansett skjortetype skal snippen være romslig nok til at man uten problemer kan putte to-tre fingre inn i snippen, men ikke noe særlig mer – en felle svært mange nordmenn faller i. Selvfølgelig vil det føles litt ukomfortabelt å ta på seg en skjorte som er trang i halsen – den skal heller ikke være for trang – men dette er en sak man fort venner seg til, og det ser veldig sjuskete ut med en snipp som er altfor romslig.

 

En business-skjorte endrer seg ikke nevneverdig fra år til år, her vil det i de aller fleste tilfeller være snakk om en enkel snipp med normal bredde på og en forholdsvis moderat vinkling (vinkelen foran på selve snippen). Det vil normalt ikke være noe behov for å skulle ha en kunstig oppstiving av denne snippen, da stoffet ofte er forholdsvis tykt og kravet til rett snipp ikke er voldsomt høyt.

 

Festskjorter varierer noe fra sesong til sesong (tenk 70-tallsskjorter med ekstremt brede snipper...), for tiden er det halvsmale snipper som for det meste regjerer på denne fronten, vinklingen her er ikke veldig markant på noen som helst måte. Det kan være en fordel å ha en slags oppstivning i snippen dersom den skal brukes til pene antrekk, men heller ikke her er dette å anse som obligatorisk.

 

Når en skal bruke slips til skjorten er det viktig at skjorten er tilpasset den typen slips og slipsknute man skal bruke. Dette er ikke en fryktelig komplisert vitenskap, i all hovedsak dreier deg seg om at smale slipsknuter krever smale snipper med spisse vinklinger, mens brede, klassiske slips og knuter krever en noe bredere snipp og mer moderat vinkling.

 

Enkelte skjorter har button-down-snip (altså, knapper nederst på snippen som gjør at den holder seg nede), det selges ikke veldig mye av dette for tiden, og med mindre du har sterke preferanser i den retningen vil jeg i utgangspunktet råde deg til å holde deg unna det, det kan fort se litt unødvendig gubbete ut.

 

Mansjetter

Det finnes endeløse forskjellige varianter av mansjetter, man skiller gjerne mellom en ordinær mansjett og en beregnet for separate mansjettknapper. Den sistnevnte vil være den mest oppyntede, og vil dermed kanskje være litt kunstig om du ellers har en business casual-stil, mens det absolutt vil være det mest elegante i mange sammenhenger. En grei mellomløsning kan være to «vanlige» knapper og en skråskjært åpning i kanten man knepper, dette skaper et pent inntrykk uten å være for oppjålet.

 

Bredden på mansjetten (enden av ermet) skal ikke være større enn at man må åpne mansjettknappene for å få av seg skjorten, dette er imidlertid ikke fullt så kritisk dersom skjorten er beregnet for separate mansjettknapper, ettersom det i disse tilfellene finnes flere forskjellige «konfigurasjonsmuligheter».

 

De fleste kvalitetsskjorter har en enkelt knapp litt lengre oppe på ermet, dette er noe du bør se etter uansett hvilken type skjorte du er ute etter. Pass på at sømmen i forbindelse med festeanordningen på dette er pen, samt at stoffet som holder denne biten av skjorten er kuttet på en pen og elegant måte, her er det stort sett preferanser som teller inn, men dessverre passer de færreste på å kikke nærmere på dette når de kjøper skjorter.

 

Generelle merknader

Knappene på en skjorte bør være tilpasset skjorten og antrekket ellers, i de fleste tilfeller betyr dette at de ikke skal være for prangende. I visse tilfeller, der skjorten er beregnet for å være «hovedattraksjonen» ved et antrekk kan man tillate seg noen krumspring her.

 

En festskjorte skal ikke ha brystlomme, business-skjorter kan ha dette dersom en ønsker (enkle definisjoner av forskjellene mellom disse skjortetypene fokuserer ofte på dette).

 

Konklusjon

Jeg håper du etter å ha lest dette har blitt litt mer bevisst på en del forskjellige faktorer det kan være greit å se på når du skal kjøpe en ny skjorte, og forhåpentligvis kan du neste gang klare å finne en som er litt bedre tilpasset akkurat det du selv er ute etter. Du finner neppe en skjorte som oppfyller alle ønsker innenfor en pris du selv kan leve med, med mindre du velger å få skjorten skreddersydd. Valget blir dermed en prioritering av hvilke kvaliteter en ønsker å se som viktige, og hvilke en innser at kanskje kan droppes.

 

En skjorte skal være tilpasset deg og dine formål, når alt kommer til alt. Det viktigste er at den ser bra ut på deg i de anledninger du skal bruke den, og at du føler deg komfortabel med å ha den på deg. Lykke til med fremtidige skjorteinnkjøp!

 

 

---

Slik. Det er sikkert en del småfeil inni her dere kan hjelpe meg med å rette, jeg setter pris på tilbakemeldinger. Jeg har prøvd å begrense meg til å kun ta med det aller mest nødvendige for praktiske sider, uten å lage noen store glipper i kunnskapen. Du lurer kanskje på om jeg er splitter pine gal når du ser lengden på dette? Meget mulig, faktisk ikke helt usannsynlig.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar

Du har nok rett Joachim, jeg tenkte de fleste hadde vett til å holde seg unna sære kraver når det var snakk om «vanlige» skjorter, men noen presiseringer er nok på sin plass, det får bli en annen dag.

 

fredrikrb: Hva er det du ikke skjønner (om du leste den)? Jeg prøvde å bruke forholdsvis normale ord og uttrykk, slik at den skulle være fullt forståelig også for uinvidde, men jeg har sikkert gjort noen tabber her og der, bare kom med rettelser.

Lenke til kommentar

Edmanzor: Nærmeste kamsportklubb som underviser i Kung Fu. Tror de aller fleste Kung Fu-grener har "dress" som sin kamp-uniform. Den er dog ikke fult så pen som en skikkelig dress er, og sydd med tanke på bevegelighet framfor noe annet.

 

thomasr: Fin guide. Skal se om jeg ikke klarer å huske på noe av det du har skrevet neste gang jeg kjøper skjorte (noe som muligens blir til helgen, lønning er fint).

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
fredrikrb: Hva er det du ikke skjønner (om du leste den)? Jeg prøvde å bruke forholdsvis normale ord og uttrykk, slik at den skulle være fullt forståelig også for uinvidde, men jeg har sikkert gjort noen tabber her og der, bare kom med rettelser.

5145218[/snapback]

 

Jeg leste hele.

 

Er bare det at jeg egentlig ikke kjenner til skjorter som noe annet enn det jeg bruker de få gangene jeg går i dress, og har aldri tenkt på noe som helst angående snitt, snipp og slikt.

 

Blir også det om jeg gidder å bruke mye penger på noe jeg går med kanskje en gang i året.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Edmanzor: Nærmeste kamsportklubb som underviser i Kung Fu. Tror de aller fleste Kung Fu-grener har "dress" som sin kamp-uniform. Den er dog ikke fult så pen som en skikkelig dress er, og sydd med tanke på bevegelighet framfor noe annet.

5145225[/snapback]

ok takk.
Lenke til kommentar

Nå må dere huske på at det er endel metalhuer her på forumet, og de må ha en guide de og. Her er altså den.

 

Guiden til å se skikkelig necro/metalhue/moteorientert metalhue ut:

- Jakke

- Genser/T-skjorte

- Buksene

- Sko

- Diverse utstyr og duppeditter som må til

- Hår

- Skjegg

 

Jakken som du kan gå med

Du skal jo ha på deg noe når du er ute, og i dette tilfelle, en jakke. I dette ekstreme tilfelle, vil du sannsynligvis ha på deg noe svart, med tanke på det eminente metalhue som du er. Da har du jo to valg, da. Det ene er å bestille deg en band-jakke, men disse har en tendens til å være klumpete og stygge. Dette er neppe noe for deg, om du omsider vil promotere et band på den måten. Jeg anbefaler deg å sette på deg en skinnjakke eller skinnfrakk. Disse plaggene er evigvarende (så og si) og vil ikke bli så kjapt slitt om du behandler de pent. Disse plaggene er omsider dyre, men det er nå kvalitet du kjøper. Skinn varer som sagt lenge. Her ville jeg valgt en typisk 'biker-skinnjakke'. Denne typen er kort ved rompen, og den stopper ved beltet ditt, om du har kjøpt rett størrelse. Den har passe lange armer og massive glidelåser, som du forøvrig aldri bruker. Dette er bare mindre pent med tanke på at da vil skinnjakke holde seg TETT inntil kroppen, noe som fører til litt ubehag og du vil se dum ut.

 

Plaggene under jakken din. Nemlig, genser/t-skjorte.

Du må jo ha på deg noe under jakka, hvis ikke omstendighetene tilsier at du kan gå med bar overkropp under jakken, som jeg førøvrig foretrekker om sommeren. Det er nå prat om T-skjorten. Det er nå et naturlig valg å ha på seg noe svart, med enten en nekrotisk band-logo på, eller noe annet som du foretrekker, så lenge det ikke er så ytterst stygt at det er ekkelt. Her vil jeg holde meg til en enkel t-skjorte med en bandlogo, som innholder en viss symmetri, så den blir en fryd for øyet. Men omsider blir det kaldere, og du må sette på deg genser. Hva gjør du da? Du setter neimen på deg en hettegenser, men det holder med en langarmet genser. Denne bør være en helt ordinær og fin genser, fargene bør matche skinnjakka. Det er naturlig å ha litt fin kunst, som forøvrig kan kalles bandlogo, som dekker hele brystet. Du kan eventuelt ha tour-datoer og skrift nedover sidene på ermene. Et oppnedkors eller et pentegram er ikke å forakte.

 

Buksene

Du burde ha på deg noen utslitte, eventuelt helt svarte busker. Ingen tvil om dette. Da er merket jeg foretrekker Levi's 501. Denne bukser er god og fin å ha på seg. Den ser nogenlunde fin ut og.

 

Sko

Selvfølgelig må du ha skinn-mokkasiner, eventuelt boots. Flotte sko, lagd av skinn er å foretrekke.

 

Duppeditter

Det er så mye som kan nevnes her. Så jeg tar for meg hovedduppedittene. Disse er altså snusboksen (General bakesnus, selvfølgelig), lommebok som er lagd av skinn og en pakke skrå. Oliver Twist orginal er å fortrekke.

 

Håret

Enten har du langt hår, eller så er du skalla. Er ikke rom for litt hår.

 

Skjegget

Det er tre typer skjegg som er lovlig innen metalkulturen. Disse er da altså helskjegg, som må forøvrig være heldekkende, kombinert med et massivt skinnskjegg.

Kinnskjegg, som må være bar frisert. Ikke fjortiss-kinnskjegg.

Og langt som faen aka bukkeskjegg. Dette kreves en eldre ungdom. Og litt sparsommelighet.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
En knakende god guide Hylo! Akkurat hva jeg trenger om jeg vil på metalkonsert uten å bli banket helseløs utenfor.

 

Men, er det slik at snusboksen med fordel skal trykkes ned i baklommen på 501-en, slik at den synes for alle forbipasserende, eller er dette et frivillig tillegg for viderekomne?

5145453[/snapback]

 

Meg bekjent så funker det i forlommen og, om den er trang. :)

Lenke til kommentar
Det er ca sånn du burde se ut.

 

Ikke spør meg hvem jenta ved siden av er. Jeg vet ikke hvem det er. Jeg var bedritent full.

5145499[/snapback]

 

Du er lik Lord-myrrah..utenom sveis, han har Slash-aktig sveis og han bruker flosshatt, men ellers, så er det likt helt ned til snusboksen :!:

 

Faen så bra guide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...