Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Jeg tror muligens jeg har klart å finne meg en ny shoppingmessenger, fra Ferragamo. Den er nesten så pimpaktig at den tipper over til å være gørrstygg, men samtidig såpass herlig at jeg nesten ikke kan unngå å kjøpe den.

NMM8540_mp.jpg

 

Til glede, forlystelse og opplysning for prisfetisjistene koster den $1020 på Neiman Marcus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror muligens jeg har klart å finne meg en ny shoppingmessenger, fra Ferragamo. Den er nesten så pimpaktig at den tipper over til å være gørrstygg, men samtidig såpass herlig at jeg nesten ikke kan unngå å kjøpe den.

NMM8540_mp.jpg

 

Til glede, forlystelse og opplysning for prisfetisjistene koster den $1020 på Neiman Marcus.

5138418[/snapback]

 

Messenger i fur thomasr, som du drarpå da.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har de fleste farve- og størrelsesalternativer i skinn, så da så jeg det som en naturlig progresjon. Den var vel dessuten en forholdsvis moderat pelsvariant, synes jeg.

 

De selger en liten carry-on på Neiman Marcus (også fra Ferragamo) jeg også har lagt min elsk på, upolitisk korrekt og oppmerksomhetskrevende så det holder, men ekstremt nok til at den nesten er et must til svippturer utenbys... Men, det blir litt vel drøyt for noe jeg kommer til å bruke ekstremt sjeldent. Ser ut som om de har tatt knekken på halve dyrehaven for å sette sammen galskapen. :D

NMM8622_mp.jpg

Lenke til kommentar

Om rundt en måned er det skoleball på skolen min, og i den forbindelse er jeg på jakt etter en vest. Jeg har skjønt det slik at man gjerne kjøper det som en del av en tredelt dress, men nå har jeg hverken penger til det, eller et behov for det. Jeg satser på å gå med sort dressbukse, hvit skjorte, vesten jeg eventuelt kjøper, fedora-hatt og noen sko som kan ligne på disse (pittelite bilde).

 

Så er spørsmålet. Kan jeg tusle inn i en hvilken som helst butikk som fører dresser, og finne en vest i "løssalg" der? Og hva vil en helt grei vest ligge på i pris (jeg er langt i fra så stinn i penger som enkelte her, så tenk litt på det når dere setter en pris :)). Vesten må være smal (av typen Tybalt bruker i Romeo + Juliet-filmen), ellers er poenget borte, og det ser langt i fra så tøft ut. :)

 

På forhånd takk.

 

EDIT:

Bilde av Tybalt. Fæl vest, men så smal må den være på meg, for at jeg skal bli fornøyd. :)

Endret av sluffy
Lenke til kommentar

Alle mine dresser med slike vester (ja, alle, jeg vet...) er fra Kilgour, så mine forutsetninger for prisvurderinger er sånn sett ikke allverden, men jeg kan alltids gjøre et forsøk.

 

Det er ingenting i mengden eller typen stoff eller kompleksiteten i sømmene eller konstruksjonen som skal tilsi at en vest blir veldig dyrt, så jeg tror det bør være mulig å få tak i en relativt normalt en til rundt 1000,- om du klarer å spore opp en butikk som har slikt inne i greie prisklasser. Kvaliteten skulle da fortsatt være rimelig grei, og konstruksjonen bør være forholdsvis bra.

 

Det finnes butikker som selger det separat, men plagget er jo ikke akkurat det vanligste. Pass på å kjøpe vest, ikke waist-coat, med mindre det er det du er ute etter.

 

For øvrig ville jeg vært meget forsiktig med «sære» kombinasjoner i forbindelse med dette (både med tanke på vesten og antrekket ellers), jeg vet ikke hvilke farver du har dresser/dressbukser i fra før av, men en grå vest til en sort dress eller lignende bør fungere bra. Det hele kan fort bli en grusom kræsj, pass på å prøve antrekket samlet, om du finner ut at det ikke passer kan en ellers kjedelig dress sprites opp med et lite silketørkle og et pent slips.

 

Er litt usikker på hva jeg skal gå med i diverse juleselskaper selv, sjakett er selvskreven når det er snakk om formiddagsselskaper (er ikke så ofte jeg får brukt den ellers...), ved andre anledninger pleier jeg å variere mellom enkle dresser, dresser med vest og kjole og hvitt, alt avhengig av anledning, omstendigheter og humør. Ingenting er som å gå med flosshatt og faktisk ha et antrekk som står i stil! :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg er fan av sort antrekk, med litt "detaljer" i andre farger. Så jeg tenkte sort vest. Da vil det hvitt på skoene, hvit skjorte, og mest sansnylig hvitt bånd på hatten, resten vil være sort. Problemet da er bare at det kan være vanskelig å få tak i like sortfarger. Jeg får se hva jeg finner. Hvis ikke kan jeg hive på et par bukseseler istedenfor vesten, så ser jeg passe sær ut. :p

Lenke til kommentar

I dag har jeg vært på en lang shoppingtur. I Oslo vel og merke.

Det hele startet på toppen av bogstadveien og vi ruslet nedover. Derfra gikk turen til Vika og Aker Brygge før vi endte opp i Karl Johan. Er ikke fornøyd med størrelsen på fangsten min, turen varte i ca. 5-6 timer og alt jeg fikk med var litt godlukt. Fikk tho' sett på en del som jeg sannsynligvis kjøper neste gang jeg skal til Oslo (torsdag).

 

lacoste-red-m.jpg

 

 

Et annet spørsmål. Jeg skal, som sikkert de fleste på min alder, på juleball og jeg lurte på hva dere synes om min skisse av et mulig antrekk:

 

Hvit skjorte - kanskje med et mønster?

Svart dressbukse og dressjakke

Brune sko - enten et par brune sko jeg fant på Tiger-butikken i Bogstadveien eller et par brune sko jeg fant på !Solid som var veldig fine

Brunt belte med enten stor eller liten spenne

 

Skal finne prøve å finne noen bilder av belte og sko. Noe jeg ikke fant.

Lenke til kommentar

Ser ut som om juleball blir en gjenganger, skriver like gjerne noen litt lengre innlegg først som sist.

 

Thomas' guide til juleball™

Vurder omgivelsene

I tilfeller av juleball på skolen vil jeg si det er fornuftig å se an omgivelsene litt. Jeg har aldri vært på noe slikt på noe annet enn forholdsvis saklige hoteller, men jeg har lest litt rundt at enkelte skoler driver med det i kantiner, gymsaler, tilfeldige utleielokaler og det som verre er.

 

Om et av de siste eksemplene er tilfellet ville jeg ikke vegret meg for å gå noe utenfor det som normalt ville være å anse som konvensjonell dresskode. Om en finner på å gå med en skjorte som kanskje er litt mer edgy en normalt her er ikke det faux pas på noen måte, det vil si, det er faux pas å i utgangspunktet skulle ha et «ball» i slike omgivelser.

 

Korrekt standardantrekk

En korrekt antrukket person på et vanlig juleball i forbindelse med skole vil i mine øyne kle seg omtrent som dette;

-sort dress (pinstripes er ikke bannlyst, men styr unna de mest markante)

-hvit skjorte

-hvitt silketørkle

-pent slips, paisley eller lignende fungerer fint (styr unna «morsomme» slips, burde være unødvendig å nevne, og ja, linuxpingvinen er bannlyst...).

-sorte sko (laceups er en selvfølge)

-sort belte med enkel, klassisk spenne (styr langt unna logo/bling etc.)

 

Om en ønsker en ørliten variasjon kan en utskiftning av silketørklet og skjorten anbefales, da selvfølgelig til noe annet som matcher hverandre. Jeg ville uansett beholdt begge deler, det løfter hele antrekket veldig mange hakk, og et ellers forholdsvis generisk antrekk blir herlig.

 

Dette er ikke fantastisk unikt eller ekstravagant, men det er elegant, enkelt, pent og tvers gjennom strøkent, rett og slett ulastelig.

 

Om tilstandene er litt mer avslappet går det fint an å gå over på brunt belte og brune sko (uansett skal beltet matche skoene når en har på seg dress), men styr fortsatt unna store beltespenner. Med mindre tradisjonene er svært liberale vil det være naturlig å beholde hele dressen.

 

Detaljer ved antrekket

-alle plagg må være helt strøkne, inkludert småting som silketørkler, det er også viktig å pusse skoene skikkelig

-jeg gjentar, store beltespenner ser ikke bra ut i en slik anledning. Et helt enkelt belte fungerer ypperlig, om dere ikke vil bruke mye penger på dette er det bare å gå på H&M.

-sorte tynne sokker er det eneste som gjelder. Ja, eneste. Ikke engang tenk på å prøve med mørkeblå, for ikke å snakke om tennissokker av noe slag. Tidligere var det en straffemetode i England ved navn «hanged, drawed and quartered» (i korte trekk går det ut på å henge en person til han nesten dør, fjerne kjønnsorganene mens personen er i live, brenne disse mens personen ser på, for så å kappe hodet av personen og dele kroppen i fire biter), dette burde vært straffen for å kombinere tennissokker med dress.

-de som ikke kan knyte slips bør få fedre eller andre kyndige til å gjøre dette, en improvisert knute ser aldri bra ut

-dersom du er usikker på om du skal bruke slipsnål eller ikke, dropp den. Dette fungerer bra i ytterst få kombinasjoner, stort sett ser det ut som om man har slengt på noe metallskvip for å vise hva man fikk av en onkel til konfirmasjonen.

-mansjettknapper er det ikke noe i veien for å bruke, men pass på å bruke noen forholdsvis enkle og nøytrale, ingen logoer eller annet vulgært skal kunne skimtes.

-ringer, armbånd, halskjeder og annet lar du ligge igjen hjemme for kvelden. Unntaket her er gifte- og forlovelsesringer, men det er naturlig nok begrenset hvor mange av forumets medlemmer som går med slikt.

-klokke er helt akseptabelt så lenge en går med vanlig dress (bruker en sjakett eller livkjole skal en ikke bruke klokke, jeg ville også droppet den i smoking), og så lenge det er snakk om et klassisk, pent armbåndsur i nøytrale, rolige farver som passer til antrekket ellers. Klokker med skinnrem blir feil, det samme gjelder ur med prangende detaljer.

 

Andre ting det er greit å huske på:

-man går ikke med noe annet enn frakk utenpå dressen når en skal på ball. Allværsjakker burde straffes med henging ved daggry.

-nøkler, telefoner, lommebøker og annet du kan la ligge igjen hjemme lar du ligge igjen der. Ta med husnøkkel, telefon om du trenger det og de kortene du har bruk for. Ingenting er mer latterlig enn en ellers oppstaset person i dress med lommene fulle av ubrukelig skvip. Disneylommeboken du fikk av mor til 8-årsdagen kan også med fordel bli liggende igjen hjemme. Om du ikke har noe annet og ikke ønsker å kaste bort penger på dette har de sikkert en akseptabel variant på H&M til 30-40 kroner.

-man trenger ikke mer godlukt enn ellers, selv om det er en spesiell anledning. Det finnes uansett nok av andre som har misforstått dette, om du kan unngå å bidra til dette selv gjør du samtlige deltakere en tjeneste.

-god personlig hygiene bør være en selvfølge. Pass på å ha korte, rene og ellers velstelte negler, unngå svettelukt og bruk tid på å ordne håret slik at du ikke har voksklumper eller lignende i håret (og fordel voksen eller andre stylingprodukter pent og jevnt utover hele håret!).

 

Takk til:

PiRANhA

JoachimR

 

Vil selvfølgelig bli oppdatert og oppgradert om jeg finner på det.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar

Pappa fortalte meg at sko og dress, ha samme brunfarge for at det skal bli pent. Kan jo si at på juleballet jeg skal på ikke er så veldig formelt, men de fleste har dress eller ballkjole. (i fjor var det en idiot som kom i joggebukse :!: )

 

Skal tenke mer på antrekk, men var en veldig fin guide thomasr selvom jeg syntes at noen av straffemetodene dine var i overkant groteske :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...