AnewZ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hehe, det tror jeg nok Visste ikke at det bare var den som var igjen. Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Navy Blue (alle størrelser) og Black-Red (Small) med mine størrelser igjen, såfremt Small vil passe meg. Er navy for kjedelig? Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg syntes ikke navy er for kjedelig, var hvertfall mitt andrevalg. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Selvfølgelig vil det være mange myter om det ene og det andre blant de som ikke har ork eller interesse av å sette seg inn i hva det innebærer å ikke spise kjøtt. Mange tror nok at det bare vil si å leve av frukt og grønsaker, og at vegetarianere ikke får i seg proteiner eller alle andre saker man kan få gjennom kjøtt. Vel gjett hva? Det går an. Hva med dyrene som lever utelukkende vegetarisk? Elefanten som kun spiser grøntfor? Hvordan skulle den blitt så stor uten å få i seg nok proteiner? Det går ikke å sammenligne mennesker med dyr når det kommer til kosten. Dyr bryter ned maten på en helt annen måte. F.eks. har gress null næring for mennesker da vi ikke kan bryte det ned, mens dyr får næring fra det. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Navy Blue (alle størrelser) og Black-Red (Small) med mine størrelser igjen, såfremt Small vil passe meg. Er navy for kjedelig? Hva er det som er kjedelig med navy? 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Dyr bryter ikke ned maten på en helt annen måte nei. Mennesker er dyr de også, og prinsippene bak nedbryting av mat er like for alle dyr. Mennesket er omnivorer, altså altetere, og bryter ned maten på lik måte som andre omnivorer som f.eks. bjørner, griser og sjimpanser. At vi ikke kan leve av gress er også feil. Vi kan ikke spise det direkte siden vi ikke er drøvtyggere, men hvis vi tilbereder det på riktig måte er det fullt mulig for oss også å få næring fra gress. Endret 4. april 2011 av henrikwl Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Navy Blue (alle størrelser) og Black-Red (Small) med mine størrelser igjen, såfremt Small vil passe meg. Er navy for kjedelig? Hva er det som er kjedelig med navy? Mente at jeg leste at "alle" hadde navy, og derav blir det for vanlig. Navy er et godt valg altså? Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg skjønner godt hvordan man kan ta avstand fra pelsoppdrett (alà den som er blitt avslørt, og dyr som utelukkende blir drept for skinnet sitt), og allikevel spise kjøtt/bruke skinn fra storfe. Det levner uansett liten tvil om at store deler av kjøttbransjen i likhet med store deler av pelsbransjen har sine svin på skogen. Det er opp til hver enkelt hvor langt man er villig til å gå for å spise kjøtt, bruke skinn/pels som man vet kommer fra dyr som har blitt behandlet godt. Det er tross alt mulig å finne kjøtt fra dyr som ikke har hatt et dårlig liv, men det koster som regel mer, ofte smaker det også bedre. Det er ulike grunner til at folk velger å la være og spise kjøtt og animalske produkter. Noen gjør det fordi de synes synd på dyrene, og unngår også skinn/pels helt. Noen vegetarianere gjør det for helsefordelene, som er mange. Det er mulig å ha et godt og variert kosthold som vegetarianer/veganer. Health benefits and concerns The American Dietetic Association and Dietitians of Canada have stated that at all stages of life, a properly planned vegetarian diet is "healthful, nutritionally adequate, and provides health benefits in the prevention and treatment of certain diseases". Large-scale studies have shown that mortality from ischaemic heart disease was 30% lower among vegetarian men and 20% lower among vegetarian women than in non-vegetarians.[25][26][27] Necessary nutrients, proteins, and amino acids for the body's sustenance can be found in vegetables, grains, nuts, soymilk, eggs and dairy.[28] Vegetarian diets offer lower levels of saturated fat, cholesterol and animal protein, and higher levels of carbohydrates, fibre, magnesium, potassium,folate, and antioxidants such as vitamins C and E and phytochemicals.[29] Vegetarians tend to have lower body mass index,[30] lower levels of cholesterol, lower blood pressure, and less incidence of heart disease, hypertension, type 2 diabetes, renal disease,osteoporosis, dementias such as Alzheimer’s disease and other disorders.[31] Non-lean red meat, in particular, has been found to be directly associated with increased risk of cancers of the esophagus, liver, colon, and the lungs.[32] Other studies have shown no significant differences between vegetarians and non-vegetarians in mortality from cerebrovascular disease,stomach cancer, colorectal cancer, breast cancer, or prostate cancer, although the sample of vegetarians was small and included ex-smokers who had switched their diet within the last five years.[26] A 2010 study compared a group of vegetarian and meat-eating Seventh Day Adventists in which vegetarians scored lower on depression tests and had better mood profiles.[33] The 2010 version of Dietary Guidelines for Americans, a report issued by the U.S. Department of Agriculture and the U.S. Department of Health and Human Services every five years states: In prospective studies of adults, compared to non-vegetarian eating patterns, vegetarian-style eating patterns have been associated with improved health outcomes—lower levels of obesity, a reduced risk of cardiovascular disease, and lower total mortality. Several clinical trials have documented that vegetarian eating patterns lower blood pressure. A 2011 study published in the Journal of Agricultural And Food Chemistry stated that Vegetarians tend to have a lower body weight, less incidence of high blood pressure and lower overall cholesterol but have an increased risk of cardiovascular disease.[34] On average, vegetarians consume a lower proportion of calories from fat (particularly saturated fatty acids); fewer overall calories; and more fiber, potassium, and vitamin C than do non-vegetarians. Vegetarians generally have a lower body mass index. These characteristics and other lifestyle factors associated with a vegetarian diet may contribute to the positive health outcomes that have been identified among vegetarians.[35] A research study conducted on more than 8,000 people, and published in the British Medical Journal, found that children with a high IQ are more likely to become vegetarian.[36 http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Dette er den samme billige argumentasjonen som alle vegetarianere kommer med når de blir konfrontert med at de bruker skinn. Jeg regner med at du skjønner at det er samme person som tjener på at skinnet til en ku blir solgt som tjener på at kjøttet blir solgt? Når du kjøper skinn kjøper du ikke bare et biprodukt av kjøttproduksjon, du er med på å finansiere driften til nettopp den bonden som driver kjøttproduksjonen. Uansett mener jeg at argumentasjonen blir for dum. Det er alt for mange fullgode alternativer til skinn og pels til at en som er mot industrialisert kjøttproduksjon ikke skal kunne kutte ut dyreprodukter helt. Hva er problemet med et par sko i falskt skinn? De er kanskje ikke like pene som et par i ekte skinn, men det kan da umulig være så viktig for en som er så opptatt av dyrenes velferd at han velger å trosse naturen og slutte å spise kjøtt? Ja, jeg ser kanskje saken litt svart/hvitt, men for meg er det snakk om et valg som handler om å ta et standpunkt mer enn å faktisk gjøre en reell forskjell. Jeg personlig klarer rett og slett ikke å se på hvilken måte man kan mene at det er galt å spise kjøtt samtidig som at man mener det er greit å bruke skinn. Det er faktisk samme kua som produserer kjøttet og skinnet, så hvorfor er det greit å bruke en del, men ikke en annen? Argumentet om at "kua er død uansett" kan da like gjerne brukes på kjøttet. Jeg mener, kjøttet ligger jo der i kjøttdisken og noen kommer til å spise det, så hvorfor kan ikke du gjøre det? Kua er jo død uansett... Selvfølgelig forstår jeg at det er samme person som tjener på kua som utgangspunkt. For meg er det allikevel ikke noe "mål" som sådan å prøve å styrte industrien rundt kjøttproduksjon. Det handler i større grad om at man skal behandle dyrene med respekt og la de leve på sin naturlige måte fremfor å frarøve de friheten de som oss har rett til. Jeg mener, gir det faktum at vi er mennesker oss rett til å slavebinde andre arter? Jeg mener ikke det. Om du velger å spise kjøttet eller bruke skinnet etter at dyret er dødt blir opp til en selv å avgjøre. Jeg har heller aldri sagt at det er galt i å spise kjøtt. Jeg sa, eller mente iallefall, at det fint gikk an å trene og få muskler ved å ha et vegetarisk kosthold. "Vegetarisk" i den forstand jeg snakker om her vil da bare si å ekskludere f.eks. rødt kjøtt, kylling og fiskekjøtt fra kostholdet. Når du da snakker om dette som om det finnes "regler" man skal følge om man velger å kalle seg vegetarianer, kan jeg ikke være annet en uenig.I mine øyne er dette et valg man tar, så om du syns det er feil av noen å kalle seg vegetarianer selv om de ikke spiser kjøtt men går med skinnsko får det være din sak. Jeg kan allikevel forstå at det kan skurre for utenforstående. Om det har noen betydning kan jeg jo avklare at jeg personlig har valgt å ekskludere rødt kjøtt, kylling og fisk fra kostholdet, først og fremst på grunn av de helsemessige fordelene dette innebærer. Lavere kolesterol, lettere fordøyelse, mindre sjanse for hjerte- og karsykdommer osv. Jeg er passivt medlem i NOAH og er i prinsippet i mot industriell pelsproduksjon hvor dyret kun avles opp på grunn av skinnet sitt. Dette vil jo da også si at jeg som sådan er noe mer åpen for industriell kjøttproduksjon (og biprodukter). Ideelt sett skulle jo også dyrene som sagt ha levd frie og naturlige liv, men jeg er allikevel inneforstått med at dette som oftest ikke er tilfelle. Jeg spiser gjerne ost, har melk i kaffen, spiser omelett, går med skinnsko, tar omega 3 og melkebasert proteinpulver og kan unne meg litt reker i maten en gang i blant. For meg er det ingen faste regler, men mer hva jeg selv føler er rett. Jeg vil bare gjøre det klart at om det virker som jeg er en smule aggressiv eller blir fort irritert når jeg blir konfrontert med diskusjoner som dette skyldes det naturlig nok at jeg føler meg 'angrepet' som sådan. Valget jeg har tatt er å ikke innta visse typer animalske produkter. Rødt kjøtt, kylling og fisk er noen av dem. Det føles ofte som mange vil prøve å "ta" meg for dette ved å stille spørsmål rundt det å bruke skinn eller pels, for å nevne noe. I mine øyne er det unødvendig og jeg tror det beste hadde vært om man så på temaet litt som religion - det er et valg noen tar og ferdig med det, ikke noe man trenger å hause opp i skyene. Og lokeland, jeg kan ikke se på bildet ditt som annet en et forsøk på å irritere. Det er unødvendig og lite konstruktivt. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Du sier du spiser egg, melk og ost Milanjo, du er klar over at de samme dyrene blir "holdt i fangenskap" for å produsere nettopp dette? Du sier dette ikke er noe en skal ta opp og konfrontere deg med, men må jo være lov å påpeke når du har såpass dobbeltmoral. Ettersom du nevner reker i samme innlegg der du snakker om å ikke spise dyr som blir holdt utenfor sitt naturlige miljø tillegger jeg ditt engasjement typisk "byguttmoral", kom deg ut til distriktet å se hvordan det egentlig er. Lett å avstå fra kjøtt men samtidig ikke skjønne at melka du drikker kommer fra jura på den samme kua. Endret 4. april 2011 av Deneb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Deneb, din uvitenhet om meg gjør jeg kan ikke gjøre annet en å påpeke at innlegget ditt kan fungere som et skremmende bra eksempel på hva jeg akkurat ville ha meg frabedt. Leste du i det hele tatt noe av det jeg skrev? Du kjenner ikke meg, vet ikke hvor jeg har vokst opp eller hvor jeg kommer fra. Du vet ingenting! Du vet ikke hvor smertelig klar jeg er over at f.eks. hønsene som produserer First Price-eggene lever de korte livene sine i et helvete, du vet ikke at jeg vet at melkekuer tynes til sitt ytterste før de blir "for gamle" og sendes på slakteriet. Jeg har avklart mine synspunkter og har bedt om å få leve i fred med det. Er du virkelig så kortsynt at du ikke kan respektere dette? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Det var du som moraliserte over det å ikke være vegetarianer, da må du tåle å forsvare deg selv Milanjo. Hjelper ikke å skulle misjonere om en bare følger to bud... (eller er personlig kristen ) Endret 4. april 2011 av Deneb Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Det var da voldsomt da. Det finnes flust av irriterende, prekende, dobbeltmoralistiske vegetarianere på nettet. Milanjo er åpenbart ikke en av dem, så hvorfor han har blitt hoggestabb her skjønner jeg virkelig ikke. Det er meningsløst å tillegge ham alskens egenskaper man ikke liker (og som han for alt en selv vet, ikke har), for så å gyve løs. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Det var du som moraliserte over det å ikke være vegetarianer, da må du tåle å forsvare deg selv Milanjo. Hjelper ikke å skulle misjonere om en bare følger to bud... Jeg moraliserte ikke, jeg presenterte mine synspunkter. Takk henrikwl. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Når du presenterer dine synspunkter over at vi spiser kjøtt må du rett og slett tåle at vi presenterer våre synspunkter på at du ikke spiser kjøtt. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Det var da voldsomt da. Det finnes flust av irriterende, prekende, dobbeltmoralistiske vegetarianere på nettet. Milanjo er åpenbart ikke en av dem, så hvorfor han har blitt hoggestabb her skjønner jeg virkelig ikke. Det er meningsløst å tillegge ham alskens egenskaper man ikke liker (og som han for alt en selv vet, ikke har), for så å gyve løs. Vel, jeg er helt enig i at Milanjo virker mer reflektert enn de fleste andre vegetarianere, men personlig har jeg fortsatt vanskeligheter med å se på det han driver med som noe annet enn dobbeltmoral. Som Deneb sier blir det litt som å følge to bud og kalle seg kristen. Men for all del, det er hans liv osv... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Når du presenterer dine synspunkter over at vi spiser kjøtt må du rett og slett tåle at vi presenterer våre synspunkter på at du ikke spiser kjøtt. Jeg presenterte de for å avklare hva jeg mente og hvorfor jeg utøver den dobbeltmoral dere alle er så motstandere av, ikke for å høre deres mening om mine personlige valg og syn på livet og vegetarianisme. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Forøvrig helt enig i det FKM sier, har ingenting mot Milanjo som person og han skal få lov til å fortsette å ikke spise kjøtt, men spise ander animalske produkt - jeg unner han å føle at han følger sin overbevisning uten at han skal slite med å få i seg mat. Men nå er det sagt, må en tåle at det argumenteres mot når en stikker hue ut og roper om å ikke spise kjøtt. Når du presenterer dine synspunkter over at vi spiser kjøtt må du rett og slett tåle at vi presenterer våre synspunkter på at du ikke spiser kjøtt. Jeg presenterte de for å avklare hva jeg mente og hvorfor jeg utøver den dobbeltmoral dere alle er så motstandere av, ikke for å høre deres mening om mine personlige valg og syn på livet og vegetarianisme. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Det du sier er altså at du ville avklare hva du mente uten å høre vår mening tilbake? Sorry mac, dette er et diskusjonsforum og vi må nesten få lov til å komme med respons. Ha en fortsatt fin dag med eller uten kjøtt. Endret 4. april 2011 av Deneb 2 Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Kjøtt er mat, resten er pynt Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Kjøtt, blablabla.. Jogge i tights, helt feil for en gutt? Selv bryr jeg meg ikke stort om hva andre mener om treningsantrekket mitt, men har merket meg at noen mener det er feil. Hvorfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå