Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har faktisk daglige jordskjelver faktisk. Byggene skal være dimensjonert for store jordskjelver men slik som det var idag er det umulig å dimensjonere for. Men japanere er vant med visse bevegelser til vanlig. Kanskje 1 gang om dagen kan man kjenne små bevegelser.

Det har jo vært to skjelv i dag. Skjelv nummer to var på 6,6 så vidt jeg husker. Det var vel i Tokyo også, eller?

Lenke til kommentar

Såklart.

Alle byggene blir jo dimensjonert for det, og da er det også viktig at de dimensjonerer fundamentet til det. For eksempel kan de velge å bruke dypfundamentering hvis de har mye løsmasse under, og da kan de velge mellom pæler av tre, stål og betong. Alle har litt forskjellige egenskaper, og noen ganger lager de friksjonspæler, som ikke er i kontakt med fjell under. Da ligger de bare i et løst jordmateriale, og friksjonskreftene vil støtte opp lasten som virker nedover.

 

Skal gi meg nå, jeg ville bare vise at jeg har lært noe på skolen i år, og så er jeg litt full og da virket dette fornuftig.

Endret av Henrik C
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye pleier dere å spraye når dere impregnerer sko (semsket)? Tror jeg er altfor sjenerøs.

 

Veldig tynt, og heller i flere omganger. Og så er det viktig å holde boksen i god avstand til skoen. Tenk deg en malingssprayboks. Hvis du har kort avstand til overflaten lager du smale striper med et tjukt lag maling, og det renner gjerne. Med lenger avstand blir spredningen større og malingen jevnere.

Endret av cricket
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer en trench fra, si ToS, i 10°C og regn? Skal trolig flytte til Tromsø til høsten, og trenger en jakke som tåler litt vær. Har sett på denne, men de har den selvfølgelig ikke inne i XS.

jpg

Skal trolig studere ved UiT. Forhåpentligvis er ikke Tromsø så kaldt og forblåst som jeg frykter, men jeg har ikke høye forhåpninger.

 

I følge en kamerat som studerer der, så stemmer nok det du frykter.

Han sverger nå på og aldri flytte nordover :whistle:

Og dette er en kar jeg egentlig ikke har hørt klager så mye over kulda, og hadde egentlig ingenting i mot å flytte dit til å begynne med :ohmy:

 

Studerer selv i Tromsø, og kan vel dessverre bekrefte det du frykter. Er forsåvidt vinden som er det værste, forutenom det så kan både Tromsø og UiT anbefales :) Bare å sende en PM om det er noe du lurer på ang Tromsø/UiT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...