Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat den selvopptrekkende funksjonen er vel ikke særlig unik, nei, så det er ikke der prisforskjellen ligger.

 

Kort sagt kan hele prisdiskusjonen oppsummeres med at det er totalt meningsløst å skulle begynne å finne fornuften bak prisingen av en del luksusvarer, det er ikke slik at de ganger materialkost med en eller annen fast faktor og dermed finner utsalgsprisen (eller prissetting á la sivilingeniør, som jeg liker å kalle det). Markedet bestemmer, og markedet er drevet av splitter pine gale konsumenter og materialister, med gærninger som meg i første rekke, men moro, det er det!

Lenke til kommentar

Nå må du ikke ødelegge alle fine argumenter for å kjøpe fint og dyrt. :p

 

Jeg er stort sett fornøyd med det jeg får for pengene mine - enten det er en klokke(nå skal det nevnes at jeg bare har omega-klokke) eller klær. Jeg merker forskjell på en pysjamasbukse fra Ralph og en fra KappAhl. Og det er faktisk ikke et tenkt eksempel, fordi jeg for noen år siden fikk en pysjamas fra KappAhl fra min "kjære tante". Jeg brukte den en gang, og sømmen i enden gikk opp. Ikke sikkert jeg ville brukt den mer enn den gangen uansett - men det er ikke akkurat noe tegn på kvalitet.

Lenke til kommentar

Det er definitivt forskjeller, men de menneskene som absolutt skal sette opp en liste med «egenskaper» eller «fordeler» ved et produkt, for så å veie dette opp mot prisen før de vurderer et kjøp vil aldri kjøpe en dyr klokke, dyre klær eller annet fint. Jeg skal ikke være den som dømmer disse valgene eller menneskene nord og ned, jeg sier bare at jeg velger å prioritere annerledes, og er stort sett meget fornøyd med mine prioriteringer.

 

Jeg foretrekker vintage portvin fra 60-tallet fremfor brus fra first price (om det finnes noe slikt), og ser vel ikke det helt store behovet for å skulle «rasjonelt» forsvare dette valget... ;)

Lenke til kommentar
Det er definitivt forskjeller, men de menneskene som absolutt skal sette opp en liste med «egenskaper» eller «fordeler» ved et produkt, for så å veie dette opp mot prisen før de vurderer et kjøp vil aldri kjøpe en dyr klokke, dyre klær eller annet fint. Jeg skal ikke være den som dømmer disse valgene eller menneskene nord og ned, jeg sier bare at jeg velger å prioritere annerledes, og er stort sett meget fornøyd med mine prioriteringer.

 

Jeg foretrekker vintage portvin fra 60-tallet fremfor brus fra first price (om det finnes noe slikt), og ser vel ikke det helt store behovet for å skulle «rasjonelt» forsvare dette valget... ;)

5090822[/snapback]

 

Alle ting har jo en slags verdi, skapt av en egenskap. Hvorfor foretrekker du vintage portvin fra 60-tallet? Fordi den smaker dårlig?

 

Hvorfor ønsker noe å kjøpe seg en klokke til 1million? Sannsynlighetene for at det er pga han/hun ønsker den som et statussymbol, er i mine øyne store. Kvalitet og sjeldenhet er OK å betale for. Å betale 1mill for en sjelden klokke som ikke virker, er derimto helt på tryne. At du ønsker en klokke til mange penger, selv om du foretrekker å se hva klokken er på mobilen din, finner jeg temmelig rart. Poenget mitt var uansett at verdi skapes av diverse kriterier. Å betale 10 000kroner for en bukse av dårlig kvaltitet er teit. Da er rett og slett ikke gjenstanden verdt det de priser den. Å kjøpe en bil selv om du helst tar taxi er forresten like teit som å kjøpe en klokke uten å ha et ønske om å vite hva klokken er.

Lenke til kommentar

Må nesten tillate meg å sitere deg, darkness:

 

Alle ting har jo en slags verdi, skapt av en egenskap. (...) Poenget mitt var uansett at verdi skapes av diverse kriterier.
Jeg forstår ikke helt - kan du bestemme deg om du mener én egenskap eller flere?

 

betale 10 000kroner for en bukse av dårlig kvaltitet er teit (...) Da er rett og slett ikke gjenstanden verdt det de priser den.
Men dersom du mener at en verdi skapes av flere kriterier, hvordan kan du da påstå at kvaliteten er det viktigste kriteriet? Har ikke f.eks. en evt. samlerverdi noe å si? Du nevner jo at verdien skapes av flere kriterier...
Lenke til kommentar

Verdien av et produkt er det materialet og arbeidet som er lagt ned i produktet. Markedsverdien er det markedet er villig til å betale for varen. At enkelte er sprut hakke gærne og er villig til å punge ut et hus for ei klokke som ikke engang skal brukes til å sjekke tida med er de eneste som eksisterer i det markedssegmente denne psykotiske klokka retter seg inn mot. Så det bryr meg strengt tatt ikke så alt for mye, da jeg ikke omgås de overfladiske gærningene i dette markedssegmentet og følgelig ikke blir påvirket av denne klokka, bortsett fra at jeg blir en smule irritert når jeg leser om tullinger som kjøper klokka for den prisen andre kjøper hus...

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Ingenting slår portvin fra 60-tallet, darkness. Muligens med unntak av 1954 Taylor Vintage Port, men disse har begynt å bli litt sjeldne etter hvert. 1966 er et favorittår, men de dukker heller ikke så ofte opp på markedet, til min store sorg (dog har jeg et par kasser stående, om noen skulle være interesserte).

 

Jeg er for øvrig enig i mye av det du skriver om forskjellige vurderingskriterier, og jeg synes også det er latterlig når mange kjøper t-skjorter til 3-4-5000,- for så å måtte håndvaske de fordi stoffet er i en elendig kvalitet (en annen sak er det selvfølgelig når stoffer er ømfintlig på grunn av andre kvaliteter, men dette er ofte ikke tilfellet). Men, når man kommer opp i litt høyere prisklasser er det rett og slett ikke den direkte funksjonaliteten som er det sentrale, den tar jeg for gitt.

 

Skulle jeg kjøpt klokke for å vise tiden var (sett at jeg ikke brukte mobiltelefonen til dette) ville jeg kjøpt en helt vanlig titanklokke til 4-5000,-. Disse kan du da få med alt av funksjoner, og kvaliteten er absolutt veldig god. Dette er imidlertid ikke kvalitetene jeg søker etter i en klokke, og det er dermed ikke den typen klokke jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Skulle jeg kjøpt klokke for å vise tiden var (sett at jeg ikke brukte mobiltelefonen til dette) ville jeg kjøpt en helt vanlig titanklokke til 4-5000,-. Disse kan du da få med alt av funksjoner, og kvaliteten er absolutt veldig god. Dette er imidlertid ikke kvalitetene jeg søker etter i en klokke, og det er dermed ikke den typen klokke jeg er ute etter.

5091940[/snapback]

Hva ser du i en klokka da? Streetcreds?

Lenke til kommentar

På ingen måte Tomat-Ulf. Eleganse, tradisjoner, utsøkt håndverk, god design, minner om en svunnen tid. Kort sagt, jeg er født i feil århundre.

 

Jeg forklarte vel mye tidligere her også, men nå er jeg egentlig latterlig lei av å diskutere priser, for å være helt ærlig, jeg skjønner ikke hva som er så pokkers interessant med prisene på ting. Det er greit å vite «for dyr = ikke noe jeg kan kjøpe» og «rimelig nok = noe jeg kan ta meg råd til», men utover det finnes det knapt et kjedeligere område, og det kommer fra en vordende siviløkonom.

Lenke til kommentar
Jeg forklarte vel mye tidligere her også, men nå er jeg egentlig latterlig lei av å diskutere priser, for å være helt ærlig, jeg skjønner ikke hva som er så pokkers interessant med prisene på ting. Det er greit å vite «for dyr = ikke noe jeg kan kjøpe» og «rimelig nok = noe jeg kan ta meg råd til», men utover det finnes det knapt et kjedeligere område, og det kommer fra en vordende siviløkonom.

5091990[/snapback]

Penger er det som gjør at vi "dødelige" ikke kjøper det som minner om en svunnen tid.

 

Derfor er det litt viktig for oss.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg ser relevansen av en prisdiskusjon til en viss grad, sånn for å finne ut om man egentlig har/kan ta seg råd til noe, men når det går over i endeløse, meningsløse diskusjoner ser jeg ikke helt poenget.

 

Men, det er sant som det blir sagt, alt var bedre før, også finansering av kjøp. Hvor ofte ser man oppkjøp av Suezkanaler og lignende saker bli foretatt av statsministre, finansiert av private lån fra Rotschildene? Huff, snart sitter vi alle med en digitalklokke hver fra Casio, sikkert med synkronisering mot outlook og latterlig lav pris, men tradisjonene, følelsene og håndverket vil være forsvunnet til historiebøkene, om det ikke hadde vært for enkelte standhaftige, blodkonservative sjeler.

 

Saville Row, Jermyn Street, kongehuset, Windsor Castle, Blenheim, No.1 London, Wellington, Nelson, Churchill og Bentham. Newton, Raleigh, Henry VIII, Elizabeth I, Duke of Westminster, the barren hills of the south, 1066 and all that, William the Conqueror, Gladstone, Disraeli, the Royal Society, Adams, Queen Anne, Magna Carta, Kilgour, Hemingway. Bare noen festlige navn, alle klarer jeg på en eller annen merkelig måte å identifisere meg med. Kall meg gjerne splitter pine gal, det plager meg ikke nevneverdig, så lenge jeg morer meg så lenge det holder på.

 

...sånn ellers vil jeg bli positivt overrasket over de som vet hvem/hva de fleste av personene/stedene/hendelsene jeg beskrev er.

 

Steike, vi skulle hatt mer tradisjoner inn i hverdagen vår. Det er nesten så jeg er fristet til å gå i sjakett i morgen, men det blir kanskje litt drøyt, med tanke på de stakkars menneskene som må lide gjennom å se meg.

 

Edit: Jeg hadde klart å stokke om noen bokstaver i Suezkanalen, kremforfatteren Dizzy ville snudd seg i graven om han så det, godt å få rettet opp i slikt.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...