Gå til innhold

Mote- og velværecafé.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Charles: Selvfølgelig er verdien av penger relativ, men overprising eller prising generelt er ikke.

Det er jo klart du har et annet syn på penger enn folk flest, men det forandrer ikke det faktum at med LV betaler man en del for merket også.

Du skal ikke bli straffet fordi du ikke et et gjennomsnittlig syn på økonomi, men selv folk jeg har snakket med som klarer seg meget bra synes LV er overpriset.'

Edit: Care to tell?

Noen av oss lever dessverre på lånt tid :)

Utenom at jeg verken er med eller i denne diskusjonen.

Alle lever på lånt tid :)

Forresten, ville det ha vært stygt å spurt deg om hva som feiler deg?

Kreft

Lenke til kommentar

Jeg spurte aldri om en diskusjon om hva samfunnstapere synes om monogram-kolleksjonen, akkurat det bryr jeg meg like mye om som nigerianske horer. De kan brenne :)

Men dakar liten, var det noen som ikke likte noe du hadde nå da...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt klart fakta at 90% av de som kjøper noe fra monogram-kolleksjonene, kjøper for status, men ville ikke satt meg selv i det båsen. Spør du meg, er Monogram Canvas litt feminint, så da Louis Vuitton kom med monogram macassar, kjøpte jeg to weekend-bager fordi de er mer maskuline. Og hvorfor har det seg at ingen har nevnt Hermès-bagen? Vil ikke si at den er 100x bedre enn noen andre bager her i verden, men prislappen var $11K da den ble kjøpt? Kjøpt for status? Neppe.

Det hele har utviklet seg til en diskusjon om hvorvidt LV Monogram er logoflash eller ikke, og du sier deg jo enig i at folk flest kjøper det på grunn av statusen.

Hvorfor reagere med å kalle de som kritiserer dette for samfunnstapere som kan brenne?

Det er samfunnstapere som sier ting er overpriset, det er det jeg reagerte på. Pris er alltid relativt.

Man kan selvfølgelig kalle det overpriset … Overpris betyr bare at prisen på varen ligger høyere enn den faktiske verdien. Hvis det koster fem kroner å produsere en vare, og man betaler 100 kroner, så har man betalt overpris. Om man synes hundre kroner er dyrt, er en helt annen ting, men det er fortsatt overpriset.

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Man kan selvfølgelig kalle det overpriset … Overpris betyr bare at prisen på varen ligger høyere enn den faktiske verdien. Hvis det koster fem kroner å produsere en vare, og man betaler 100 kroner, så har man betalt overpris. Om man synes hundre kroner er dyrt, er en helt annen ting, men det er fortsatt overpriset.

Arbeidsverditeorien har vel vist seg å være katastrofal. Så vidt jeg vet, så er det den subjektive verditeorien som er den mest anerkjente i dag.

Hva en vare koster å produsere har nøyaktig ingenting å gjøre med hvor mye den koster å kjøpe. Prisen bestemmes av hva markedet er villig til å gi. Verdien er subjektiv, og bestemmes av hvorvidt den enkelte kjøper verdsetter gjenstanden mer enn pengene han må gi for den.

Lenke til kommentar

Jeg spurte aldri om en diskusjon om hva samfunnstapere synes om monogram-kolleksjonen, akkurat det bryr jeg meg like mye om som nigerianske horer. De kan brenne :)

Nå vet jeg vel hvordan det er å leve i dine sko for en gangs skyld da <3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt sant at markedsverdien ofte har lite med hva det koster å produsere. Men synes fortsatt det blir drøy å si at 5000$ for en bag ikke er overpris. På samme måte som man kan si at fotballspillere og "gangsterrapere" uten musikalsk talent er overbetalte.

For meg og deg er det overpris, helt klart. Men det ville det jo vært selv om den kostet $4999 å produsere også, av den enkle grunn at vi (jeg i hvert fall) ikke har så mye penger at et slikt kjøp er forsvarlig.

Men for en fyr med millioner på bok og en forkjærlighet for klær og mote er det ikke overpris. Hovedpoenget mitt her er at å si noe er overpriset er meningsløst uten å kvalifisere det. Det er blir som å klage sin arme nød over at tau er så lange – det gir ingen mening. :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg vel hvordan det er å leve i dine sko for en gangs skyld da <3

Tror du må jobbe litt med å ta imot kritikk, veien fra toppen til bunnen er ganske liten når en fremstår så usympatisk, usmakelig og så komplett uten egen styrke og selvtillit du har gjort på de siste sidene. Tror du egentlig er bedre enn det.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...