Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, hei! Long time reader, first time poster.

 

Vurderte å starte ett eget emne om dette, men det virker som om folk gjerne svarer litt mer frisinnet her i caféen, og jeg trenger svar ganske raskt, så jeg poster det her i stedet.

 

Saken er den at jeg har havnet litt i uføre med tanke på hva jeg skal ikle meg i forbindelse med julen. Tidligere har jeg alltid brukt dress, men samtlige av dressene mine har i løpet av det siste året blitt kassert av forskjellige grunner(For stor/for liten/"hva tenkte jeg på?"). På ett stakkarslig studentbudsjett greier jeg ikke å rettferdiggjøre kjøp av en dress av den kvalitet jeg i så fall ønsker å kjøpe så tett opp i mot jul. Planen var å gjøre det enkelt og bare kjøre en fin v-hals over en skjorte, noe som i og for seg er en helt grei plan .. bortsett fra at det er dette jeg går i stort sett hver dag. Selv om jeg selvfølgelig ville ha brukt en mer formell skjorte enn til vanlig syntes jeg ikke det er "nok".

 

Etter litt sjelegranskning og nøye ettertanke har jeg kommet frem til at det jeg savner, og som jeg tror kommer til å pushe outfitten dit jeg ønsker, er en jakke. Jeg arvet i sommer en tweed-blazer av faren min som jeg syntes er veldig kul. Jeg har fått den tilpasset i armene, men over skuldrene sitter den ikke helt perfekt, og skredderen min, som for øvrig er moren min, sier det er lite jeg kan gjøre med akkurat det pga. konstruksjonen. At den er sikkert tjue år gammel med tilhørende slitasje teller heller ikke positivt, selv om jeg til vanlig anser det som en del av dens sjarme. Den er altså utelukket, så det jeg trenger er en ny jakke. Jeg har denne uken vært både høyt og lavt for å finne noe jeg liker, men det viser seg at Telemark ikke akkurat er stedet hvor man finner fine blazere.

 

Jeg sier blazer fordi det i hovedsak er det jeg har sett etter, men jeg er åpen for, og det er vel egentlig også mer korrekt, en dressjakke.

 

Grunnen til at jeg trenger svar raskt er at jeg i morgen har siste anledning før jul til å ta turen til Oslo. Det er mulig jeg har oversett en eller annen butikk i Telemark som fører akkurat det jeg er ute etter, men jeg føler meg sikrere på at sjansen for at jeg finner noe jeg liker er større i hovedstaden.

 

Så, det jeg trenger er tips til forretninger i Oslo som kanskje fører det jeg er ute etter. Any takers?

 

Innser nå at dette ble ett veldig langt innlegg om en veldig enkel ting, men følte for å være så spesifikk jeg greide når det står om "så mye". :p

 

 

 

TL;DR: Tips til forretning for kjøp av blazer/dressjakke i Oslo; maks 3500kr; gjerne tweed.

Lenke til kommentar

TL;DR: Tips til forretning for kjøp av blazer/dressjakke i Oslo; maks 3500kr; gjerne tweed.

Butikker verdt å nevne er Ferner Jacobsen, Follestad, Gunnar Øye, L'Escalier. Her burde du finne det du leter etter.

 

Kan også nevne at fkm slengte inn en link her i dag, hvor det selges tweed-jakker fra Gieves and Hawkes til $150. Er for det meste 38R og 40R

 

http://www.malfordoflondon.com/

Endret av Winston Wolf
Lenke til kommentar

ranvier

Gunnar Øye - majorstuen

Follestad - Karl Johan

 

Ferner har elendig service, men godt utvalg.

 

TL;DR: Tips til forretning for kjøp av blazer/dressjakke i Oslo; maks 3500kr; gjerne tweed.

Butikker verdt å nevne er Ferner Jacobsen, Follestad, Gunnar Øye, L'Escalier. Her burde du finne det du leter etter.

 

Kan også nevne at fkm slengte inn en link her i dag, hvor det selges tweed-jakker fra Gieves and Hawkes til $150. Er for det meste 38R og 40R

 

http://www.malfordoflondon.com/

 

Du får ikke en skikkelig tweed-blazer i Norge, ubrukt.

 

Tusen takk for hjelpen, da har jeg ett solid utgangspunkt!

 

Dersom noen av dere har noen gode råd om hvilke merker jeg bør se nærmere på eller unngå, så hadde jeg satt pris på det. Regner med at betjeningen også kan hjelpe med det, men har hørt så mye rart fra ansatte i klesforretninger at jeg som regel tar hva de sier med en klype salt.

 

 

Winston: Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å bestille klær uprøvd, skal jeg være dønn ærlig. Også usikker mtp. leveringstid. Har du erfaring med bestilling derfra selv, evt. erfaring med retur?

 

Charles: Virkelig? Skal ærlig innrømme at jeg ikke kjenner så godt til dette, så jeg får tro deg når du sier det.

Lenke til kommentar

Det blir som å velge mellom andebryst og grandis til middag da. Man blir mett, men er begge deler like gode?

 

Det blir strengt talt som å velge mellom andebryst med en minimal feil som ingen andre enn deg selv vet om, og grandis.

Andebrystet smaker vel bedre enn grandiosaen, og er en dårlig sammenlikning.

Så slipset holder kanskje lenger enn vanlige slips (kvaliteten). men at det skal se så mye bedre ut enn andre slips? Hvor mage gransker slips så nøye, og gransker de det nøye nok, kan de ikke komme til å se feilen og?

 

Jeg tar poenget med Seiko/Girard Perregaux-klokken (jeg kunne velge merke, sant? :p). Slips er vel bare en ting jeg personlig ikke helt har/skjønner lysten til å investere noe særlig i. Kanskje fordi jeg bruker det så lite og legger så lite merke til det selv.

Lenke til kommentar
Jeg tar poenget med Seiko/Girard Perregaux-klokken (jeg kunne velge merke, sant? :p). Slips er vel bare en ting jeg personlig ikke helt har/skjønner lysten til å investere noe særlig i. Kanskje fordi jeg bruker det så lite og legger så lite merke til det selv.

 

Hehe, neida, men akkurat det samme kan man jo si om det meste. Ta f.eks. klokker. Jeg mener, de skal jo bare vise tiden, så det vil jo være idiotisk å betale noe mer enn en tusenlapp for en. Det kan da umulig ha noe å si hvordan urverket ser ut, og en quartz må da vitterlig være bedre enn en mekanisk klokke, siden de har mindre tidsavvik! (osv, you get my point :p Jeg er ikke seriøs forresten, lol. Jeg er like opptatt av klokker som jeg er av slips..)

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...