Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, javel. Jeg mente det egentlig bare som en spøk, men å si at BSU er tullete for deg bare fordi du ikke skatter er også litt tullete.

 

Det finnes plenty med gode grunner til hvorfor du kunne begynt nå, og du trenger jo ikke fylle opp hele greia med det første heller. Husk at du også bare kan fylle 20 000 kr i året, 150 000 kr totalt.

 

Et par grunner til å bare overføre en symbolsk sum til BSU:

- viser banken at du kan spare fra tidlig alder og at du prioriterer økonomien din.

- du tror du får mindre penger å rutte med, men det som naturlig kommer til å skje er at du nedprioriterer unødvendige utgifter for å kompensere for pengene som går inn i BSU og sparer enda mer.

- når du er ferdig utdannet og har studielån, huslån, billån etc. i tillegg til alt annet, så er du sikkert ikke så keen på å overføre tusenlapper til BSU'en hver måned.

 

Jeg skjønner jo at du heller vil bruke pengene på sko, og jeg spøkte som sagt bare med å putte pengene inn i BSU-kontoen. Jeg prioriterer den heller ikke. Men at det er tullete blir for dumt å si, fordi i motsetning til hva Charles sier så er det den minst mulig latterlige formen for sparing unge mennesker i Norge finner.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med å starte å fylle den opp allerede. Jeg går da glipp av et par tusen i skattefradag som kommer til å komme godt med, og hvis de ikke tror at jeg er flink til å spare kan de jo se på bevegelsene på sparekontoen min. Nå har jeg flyttet det meste over på én konto, og fra den har jeg aldri tatt ut penger.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke tullete? Når du har en maksgrense du kan fylle opp vil du jo komme nærmere den, og du får ikke noe igjen for det annet enn noe bedre rente. Hvis jeg fyller opp 20000 i år vil jeg få noe bedre rente på de, men har gått glipp av 4000 i skattefradag. Jeg vil ikke tjene på det, så det er tullete for min del.

Lenke til kommentar

Hos Nordea kan du sette inn så mye du vil, og i så måte ta nytte av den forholdsvis gode avkastningen. Skattefradraget blir dog det samme.

Har jeg gått glipp av noe? Jeg har kapitalkonto fra Nordea, har vurdert BSU, men mener grensen var på 20000,- hevet til 25000 eller 30000 nå, men det er jo ingen ting? Om det ikke er noen grenser, så vurderer jeg BSU. Kapitalkontoen har 2,90 % og dette er elendig, enda dårligere etter disse timene med økonomistyring, haha :p

 

Hvordan gikk eksamen, geil? Regner med du valgte egeninteressen?

Lenke til kommentar
men må da vel mer til selv i Oslo for å bli party fikser

 

Ehhm... Partyfikser er Oslos MINST beskyttede tittel. Finnes vel kanskje tre "ordentlige" partyfiksere i Oslo. Resten er folk som kaller "foretaket" sitt for noe som "Classy Gjesteliste Oslo ID: 18" og spør utesteder om de SELV kan reklamere for klubben deres mot at folk kanskje prater om konseptkvelden.

Lenke til kommentar

Regnet litt på det nå.

 

Med 100 000 på konto, 1,7% rente på sparekonto og 4,2% rente på BSU får man 500 kroner mer i rente hvis man setter inn 20 000 på en BSU-konto og lar resten stå på vanlig sparekonto, men da har man gått glipp av 4000 i skattefradrag.

Så må du regne på rentersrente over x antall år også.

 

Men å regne med med 1.7% sparerente er jo meningsløst, Gir ikke mening å ha mindre enn 3,3% når det tar fem min å opprette konto hos f.eks. Sparesmart (Terra). 3.% hvis man gidder å styre med Nordax. Så da blir det jo såpass lite fortjeneste igjen at selv rentersrentefortjenesten blir liten, med mindre det går mange år.

 

Jeg satte inn pengr på BSU-kontoen for første gang i år, delvis av frykt for baksmell på skatten. Håper å redusere den litt. :p

Lenke til kommentar

Bebe: ble fortalt meg av en som er kunde i Nordea at han fritt kunne spare så mye han ville, men naturligvis kun få skattefordelen av 20k.

 

Jeg valgte ikke egeninteressen, men fant ut halvveis at jeg gjerne skulle ha gjort det:P Sitter egentlig ikke med noen god følelse, men kom nå ihvertfall gjennom. Hvordan gikk det med deg?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...