Spørreknerten Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg vurderer å kjøpe en boksesekk til å trene på hjemme, men lurer litt på om taket tåler det. Taket er av typen 'siporex' som vil si at det er 'porebetong' eller 'lettbetong'. Vekten på boksesekken er ca 27 kilo. Vi tenkte å sveise en litt solid krok til en støtteplate i metall for at boksesekken skal ha litt ekstra 'støtte' å gå på. Fant ikke noe info om dette på nettet så tenkte heller å prøve lykken min her. Kom gjerne med alternative idéer til oppheng av boksesekken da alle aktuelle løsninger kan prøves ut. (Veggene består av gipsplater i middels tykkelse, så tror ikke de tåler det.) Obs! Dette er i første etasje i et 2-etasjers bygg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 In relation to its weight, Siporex has a high compressive strength. Following are the strength constants for Siporex material : Compressive Strength = 35 kg/cm2 Tensile Strength = 6 kg / cm2 Modulus of elasticity = 16000 kg/cm2 Shear Strength = 2 kg/ cm2 http://www.lccsiporex.com/index.asp?id=13 Så det aktuelle tallet her er 6 kg per cm2. For ein 27 kg tung sekk så må den belaste minst 4,5 cm2 for å holde. Husk også på at ein boksesekk ikkje blir hengande statisk, du bør derfor legge på ein ekstra sikkerheitsmargin slik at opphenget også tåler at sekken blir løfta og sluppet ned igjen. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Du kan ha en maks belastning på alt fra 20-90 kg. Alt er avhengig av type plugg og strl, og kvalitet på siporexen. Hvis vi tar utgangspunkt i kvaliteten som takler minst belastning, tåler det maksimum 40 kg med en 14mm fra Fischer sine plugger for siporex. Flere festepunkter ville nok vært å foretrekke, men da blir du nødt til å ha 20-30 cm mellom hver plugg. For å være helt sikker, ville jeg nok forhørt meg med noen med peiling hos din lokale byggevarehandel, eller tatt kontakt med produsentene for festemateriell direkte (evt via butikke som selger aktuelle merke). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå