Pal96 Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Jeg har selv punktert 3 ganger over halvåret. 19år. Første gang jeg fikk det var jeg ute på byen, en kompis var borti bryste mitt og jeg reagerte med sterk smerte. Jeg tenkte ikke mye over det etter som jeg var beruset. Dagen etterpå derimot hadde jeg skikkelige smerter og sleit med å puste. Jeg tenkte dette måtte være den verste hangoveren og kanskje roe ned om det var leveren haha. Dagen etter kom hjem på jobb der jeg gjør fysisk arbeid ettersom jeg er lærling som industrimekaniker, og tosken som jeg er sto jeg og slipte stål uten maske og pustet inn den søte røyken. Jeg måtte stoppe opp mange ganger og etter 3 timer fant jeg ut jeg burde ringe legen. Jeg ble bestilt røntgen og sendt hjem. Gikk til røntgen med antydning til knukket ribbebein, da jeg var ferdig så han sjokkert ut og fortalte hva jeg hadde, jeg bare smilte og lo litt og sa "uhm okey" Han sendte meg til sykehus i all hast og der fikk jeg gå gjennom EN HAAAUG kontroller. Snakket med 5 forskjellige leger og en kirurg. Da de fortalte hva det var ble jeg tildelt et rom som jeg nekte og sove i for jeg nekte i å ha dette her. Kledde på meg og snakket med legen og hun sa jeg kunne gå hjem viss jeg følte meg bedre og måtte komme inn dagen etterpå. Røntgen da så mye bedre ut og det ble glemt. Helgen etter kom smertene tilbake og jeg ignorterte det i over helgen å ble fin på mandag igjen for jobb heldigvis. MEN 3 GANG Punkterte når jeg var ute å gikk, dette skjedde altså for 1 uke siden. Så midt i den kalde vinteren og kompisen min puttet en røyk i kjeften min. Store smerter, nyttår var rett rundt hjørnet, jeg visste hva det var med en gang men håpet det ville gå vekk men til tiden når jeg gikk ut av bilen og gikk til huset mitt var det som om noen sto å stakk en kniv i ryggen og bryste mitt over og over igjen. Kom meg til sykehus. Røntgen og shit dere vet hva jeg snakker om.. Det var 10 cm med luft så et dren måtte inn. Og ja.. 10 på smerteskalaen, lokalbedøvelse og gøy. Klokka 01.00 på natten skjedde operasjonen, på den tiden var det som om sykehuset var helvete jeg hadde kommet til (kanskje jeg overdriver men i den stunden var jeg så deppa og irretert og ikke forsto "hvorfor meg") Hadde den jævla røret i 5 dager, de første dagene var helt jævlig, dro i den snora og spørte pent om mer morfin mye av tiden. På nyttår var jeg så høy på morfin at jeg trodde kompisene mine var der, hver gang jeg lukket øynene for 1 sekund. Og hva faen, de fjernet jo røret uten noe bedøvelse, bare hevet armen og poppet det ut. Er det normalt? Det svei ikke så mye men nok. Så nå ligger jeg her bandasjert og gleder meg til denne uken er over så jeg kan se hva legen finner på neste røntgen. Etter jeg har lest deres historier blir jeg nesten til å grine. Men godt for en gangs skyld og se noen som forstår meg. Hvis jeg må leve med dette og punktere fra tid til tid så er dere sterkere enn meg, har allerede begynt å bli deprimert og jeg kan ikke måles med dere. Dette godtar jeg faen ikke. En ting er sikkert røyken stumpet, bonga kastet, pcen skal av oftere. Viss du leste hele greia er du nok oppslugt for du er i samme fase. Beklager at jeg er så pessimist men ja.. Lenke til kommentar
engelen1 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Heisann. Etter å ha lest deres opplevelser så, vil jeg si jeg føler meg veldig heldig. På Tirsdag syklet jeg til jobben min som er på ett dekkverksted. Startet denne dagen med å vaske dekk på hotellet. Etter å startet på 6 settet så begynte jeg å føle meg "lightheadet" etter å ha rettet meg opp fra å bøyd meg over dekka på bakken. Pusten vart kortere og fikk ett ubehag i brystet. Ingen smerter, bare ubehag. Jeg fortsatte å vaske 5 paller til med dekk++. Syklet hjem og følte meg ikke så mye dårligere form, bare kortere i pusten og ubehag i brystet. Hadde samme symptomene dagen derpå og sjefen syns jeg jeg var gul i ansiktet så, jeg bestemte meg å få legetime. Fikk det kl 11 samme dag. Tenkte dette kanskje var en lyngebettennelse. Legen fant ikke noe og sendte meg videre til røntgen. Etter å hatt tatt bilde kom radiografen tilbake med rullestol, måtte jo le litt med det første. Men, ble litt nervøs når hun kjørte meg rett på akuttmottakket. Hilste på sikkert 6-7 leger/sykepleiere med samme spørsmål. Og fikk samme svar at det pneumothorax. Ble sendt videre til operasjonstuen der det var 5 leger pluss sykepleiere. Var 2 stk på opplæring der som ikke hadde vært med på dette før. Så, den fikk leke med ultralyd og brukte ord som seashore og lonely island etc. Fikk lokalbedøvelse og smertestillende som gjorde meg passe groggy. Hu ene pånopplæring fikk æren av å stikke inn drenet. Hu slet litt men, legen sa at jeg var muskuløs takke hun for det og gratulere legestudenten med at jeg var hennes første. Opplevelsen var ikke vond i hele tatt, bare ett lite ubehag på slutten. Når jeg så hvor mye luft han pumpet ut var jeg litt sjokkert, tror det var 3-5 fulle pumper han gjorde. I ettertid etter jeg har kommet hjem på fredag så, har jeg litt miksed feelings. Har jo fått beskjed at det kan skje igjen. Men, ikke at hjertet kan bli pushet til side. Når jeg leser deres innlegg føler jeg at jeg har vært heldig. Ingen store smerter. Håper at jeg snart kan begynne å trene igjen og bruke kroppen fysisk. Har jo fått beskjed om å holde meg i ro i 1 måned. Hva er deres erfaring her? Mvh gutt 30år 185cm 85kg. Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 (endret) Huff, det var litt av noen historier. Jeg har selv fått påvist en lungekollaps på 5cm øverst. Den var akutt og merket tungpust og smerte i brystet når jeg satt ved kontorplassen. Ble svimmel og svak. Endte med 113 men alle prøver viste bra. Det endte med noen sjekker og det ble antatt muskuløse smerter. Dro hjem, andpusten, fikk sovet gjennom natta men umulig å ligge på venstre side, høyre gikk fint. Vondt når jeg tok dyp innpust, og bøyde meg fremover. Som om noe presset på. Dagen etter tok jeg nye sjekker, alt bra, litt lite oksygenmetning. Ville utelukke lungepropp. Så jeg havna på sykehus for sjekker og på røntgen ble det påvist lungekollaps. Den var total ved utpust og 5cm ved innpust. Fikk satt inn sånn "mini" ventil Tru-Close som gjør at jeg kan bevege meg fritt, og det gikk greit med lokalbedøvelse. Men, det føles ut som om noen presser konstant mot brystet og at den lange slangen presser på noen nerver i skulderen, for der er jeg øm og støl etter at den ble satt inn. Håper alt går tilbake til normale tilstander når den fjernes. Edit; De tok ut den for 2 dager siden, uten bedøvelse, merka forsåvidt ikke noe til det. Smertene og stølheten i brystet og skulderbladet forsvant straks etter at drenet var fjerna. Heldigvis bare falsk luft i lungeveggen, ellers hadde jeg ikke fått denne mini-ventilen. Det går bedre nå, men jeg blir raskt sliten og er litt groggy av og til. Hjertet tar en gallop eller to innemellom men håper det vil normalisere seg med tiden. Jeg kan vel bare anta at jeg kommer til å få det igjen og håper for guds skyld at det blir den mini-ventilen og ikke et svært dren som jeg har lest om her. 1,90 og slank, nærmer meg 40. Endret 2. mai 2018 av Lostfields Lenke til kommentar
Daniel42 Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Hei, vet hvordan dere har det.... Satt bare på pc'n hjemme og fikk plutselig veldig vansker for og puste og sterke smerter. Prøvde bare å legge meg til og sove for å se hvordan det var når jeg våknet, prøvde å legge meg på venstre siden det gikk absolutt ikke, hadde sinnsykt vondt, men la meg i fosterstilling på høyre side og det gikk (halveis).. Etter noen dager med disse smertene (Gikk ikke til lege fordi jeg er dum og tenker bare at ting går over) Gikk smertene over. Dette kom tilbake etter et år, akkurat det samme bare ventet til smertene gikk over. Dette skjedde 4 ganger før jeg ble tvunget av min Mor til å skjekke det opp. Viste seg at jeg har gått med venstre lunge kollapset en stund, ble kastet på en seng og ble skjekket for alt muligt. Var ganske bra tidspunkt å reise til lege, fordi det hadde vist blitt så mye luft at det holdt på å spre seg til den andre lunga tydeligvis, og hjerte? Fikk da "thru close dren" som jeg så en annen her har også fått. Fikk lokal bedøvelse og de bare puttet den rett ned, var ikke så vondt. Men Jeg har ganske stor smerteteskel sier de her. Godtok bare paracet etter som jeg ikke er så glad i rus. Etter 1 uke med drenet var vist lunga i vegg og den ble tatt ut, var hjemme i 5 dager før smertene kom tilbake og jeg kjente med engang at venstre lunge hadde kollapset igjen, ble lagt inn igjen med samme "thru close dren" Jeg fikk lov til å hjem på permisjon etter 2 dager ettersom lungen hadde vist gått i vegg igjen, men de ville ha på drenet i noen dager til for å være sikker. Hadde ganske store smerter når jeg var hjemme, men nektet å dra tilbake på sykehuset ettersom jeg viste de hadde sagt at jeg måtte være der. Reiste tilbake på sykehuset etter noen dager for å da ta røntgen for og se om den hadde holdt seg på plass (har fortsatt drenet). Viste seg at den hadde blitt værre og detti sammen igjen med drenet på, ble da lagt inn igjen og lå 1 uke til... Så kom legen inn igjen og så at lunga var i vegg å jeg kunne ta ut drenet og reise hjem, jeg ble såklart dritglad, han dro ut drenet og idet han dro det ut kollapset lungen igjen for tredje gang etter jeg ble innlagt... På'n igjen med "Thru close drenet" Og ble lagt med "sug" som de kalte det et rør som gikk inn i drenet og sugde ut luft hele tiden. Etter 2 dager med "sug" så var vist lunga i vegg igjen, de ville da ha drenet på i noen dager til for sikkerhets skyld. Tokk røntgen 1 uke etter og det viste seg at den hadde detti ned igjen med drenet på... Nå ligger jeg her enda med "Thru close", de har sendt "visitt" til Rikshospitalet og må nok kutte en del av lunga som lekker? Sa legen, var ganske trøtt og sov halveis når han kom inn hit. Forhåpentligvist fikser det problemet, begynner å bli ganske lei av at den skal gå i vegg bare for og dette sammen 10 minutter etterpå.. Ville bare si at jeg føler smerten deres, og det hjelper faktisk og se at det finnes andre som har dette problemet Ligger/sitter oppreist i sengen her å kjeder meg dødsmye så hvorfor ikke dele smerten med noen som faktisk forstår det Endret 11. juni 2018 av Daniel42 Lenke til kommentar
Ankhan Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Gammel tråd.. men hvordan går det med dere nå? Har selv hatt 4 tilfeller på halvannet år. Og ser jo at jeg bare må forberede meg på at dette blir «kronisk» når jeg leser her… Lenke til kommentar
Gjest 2b1fd...bcd Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Ankhan skrev (9 minutter siden): Gammel tråd.. men hvordan går det med dere nå? Har selv hatt 4 tilfeller på halvannet år. Og ser jo at jeg bare må forberede meg på at dette blir «kronisk» når jeg leser her… Har hatt det, to ganger på hver side, perioden ungdomsskolen/videregående - før 2009. Har ikke hatt noe problemer siden. Anonymous poster hash: 2b1fd...bcd Lenke til kommentar
Ankhan Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Gjest 2b1fd...bcd skrev (57 minutter siden): Har hatt det, to ganger på hver side, perioden ungdomsskolen/videregående - før 2009. Har ikke hatt noe problemer siden. Anonymous poster hash: 2b1fd...bcd Hvordan behandlet du? Bare dren eller pleurodese? Lenke til kommentar
Gjest 2b1fd...bcd Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Ankhan skrev (9 timer siden): Hvordan behandlet du? Bare dren eller pleurodese? Dren, samt at ved andre gang (pr side) ble det utført bullareseksjon og rubbing. Anonymous poster hash: 2b1fd...bcd Lenke til kommentar
Ankhan Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Gjest 2b1fd...bcd skrev (5 timer siden): Dren, samt at ved andre gang (pr side) ble det utført bullareseksjon og rubbing. Anonymous poster hash: 2b1fd...bcd Ok, takk for svar Jeg fikk et nytt for noen dager siden, på lungen som er er kirurgisk behandlet - men var under målene for behov for dren, di sier det kan gå seg til av seg selv… Noen som har opplevd små pneumothorax, som har gådd tilbake uten behov for behandling? Lenke til kommentar
Ankhan Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Flere erfaringer? Er selv henvist til lungespesialist, så er spent… Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå