Slettamann Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Gårdstun Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Et vakkrt høstlys du har fanget her. Som du sikkert ser selv blir himmelen veldig lys her og farvene litt vel grelle. Jeg bruker ofte gradert gråfilter i slike situasjoner som i seg selv er vanskelige. Noen ekspert på filter er jeg ikke men har prøvd en kombinasjon av polafilter (rund type) med et håndholdt gradert filter over dette. Leste en artikkel i bladet Outdoor Photographhy's september nr som var veldig lærerikt. Mitt filter er noe for svakt så jeg skal skaffe meg noe sterkere saker og håper det hjelper. Nå om dagen bruker jeg det graderte/polafilter filter nesten hele tiden da lysforholdene er omtrent som her. Bilder mot lyset er jo flott men vanskelig. Litt synd at mye slikt utstyr koster flesk for en pensjonist. Jeg tar også ofte 3 gafflede eksponeringer, da får jeg ofte litt mer å velge i dersom jeg bommer en smule. Lenke til kommentar
Slettamann Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 Takk for tilbakemelding. Ja, dette er vanskelig lys uten tvil. Eksponeringer mot skyer der sola har skikkelig tak, fører uvegerlig til utbrente partier. Kompenserer man nok til at himmelen skal få fulle detaljer, blir jo bildet "svart" . Her har jeg (selvsagt) justert en del på både høylys/skyggelys og kontrastforhold. I tillegg til litt andre småjusteringer. Under prosessen ble fargene litt voldsomme, men jeg lot det være sånn siden motivet kler uthevingen av at hele gårdstunet går så markert i rødt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg