Gå til innhold

Hjelp til valg av mitt første speilrefleks kamera.


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe mitt første ordentlig kamera og har kikket på flere modeller, Nikon D3100, D3200, D5100 og Canon 600D/550D som ligger innenfor mitt budsjett. Alle med IS/VR objektiver.

 

Men hva skal man velge? Skal man handle inn med 18-55mm evt 18-105mm objektiv, hva er best som kitt?

 

Noen som har noen brukererfaringer med noen av disse?

 

Primært så skal det bli brukt til å ta helt "vanlige" bilder og med tida så skal jeg også handle inn en god makrolinse for å ta nærbilder ifm en annen hobby jeg har. Og er det noen av disse originale linsene som fungerer sånn noenlunde i starten til å ta litt nærbilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du få fullt utbytte av et systemkamera må du lære deg et minimum angående fotografering, et såpass avansert verktøy "uansett pris" vil ikke automatisk gi deg bedre bilder, faktisk kan endel av bildene du tar bli dårligere en et relativt greit kompaktkamera, men lærer du deg bruken av lukker, blender, fokusplan, etc. vil du få mye bedre kvalitet på bildene.

 

Så hvis du vil lære deg bruken anbefaler jeg at du kjøper et kamera i mellomklassen "D7000/600D"

 

Jeg kan bare snakke til fordel for Canon siden det er det systemet jeg kjenner best, fordelen med 600D er at du har bevegelig skjerm og mulighet for trådløs blitsbruk ved bruk av en ekstern blits som har denne funksjonen. Har du ikke brukt for disse funksjonene samt noe bedre videofunksjon er 550D akkurat like bra på bildekvaliteten.

 

Kitobjektivet er ikke designet for direkte makro, men du kan komme ganske nærme objekter du skal fotografere, er hobbyen din på insektstørrelse er en makro grei "100mm" og ha, er størrelsen som ei klokke eller større kan du klare deg med en Canon 50mm f/1.8 eller Canon 60mm f/2.8 makro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kitobjektivet er ikke designet for direkte makro, men du kan komme ganske nærme objekter du skal fotografere, er hobbyen din på insektstørrelse er en makro grei "100mm" og ha, er størrelsen som ei klokke eller større kan du klare deg med en Canon 50mm f/1.8 eller Canon 60mm f/2.8 makro.

Enig med Nautica her, en kitzoom gir ikke "ekte" makro, men kan få OK nærbilder med det likevel så det kan godt være at du kan greie deg med kitzoomen. Går du for en makrolinse senere har både Canon, Nikon og andre produsenter et godt utvalg i brennvidder og prisklasser (men Canon 50mm F1.8 er ikke en makrolinse).

 

Når det gjlder kitzoom med 3x eller mer så er det veldig individuelt hva man liker av brennvidder. Personlig synes jeg en kitzoom som dekker et litt større område er praktisk og ville valgt en (ca) 5x fremfor en 3x så lenge de ellers ganske likeverdige.

 

Jeg synes også skjerm som kan vris er praktisk, både for nærbilde/makro og ved bruk av videofunksjonen. Canon 600D og Nikon D5100 har begge dette. Ingen av kameraene du nevner er best på alt, men jeg synes 600D og D5100 hever seg ltt over de andre du nevner. D3200 har en veldig god sensor, men ligger litt under på andre områder.

 

Merk at hvis du har tenk å bruke video en del så fokuserer D5100 kontinuerlig mens du filmer (hvis du vil), 600D gjør ikke det.

 

Jeg vet ikke hvorfor du spesifiserer speilrefleks. Tenker du på en del action-bilder er nok det veien å gå, hvis ikke synes jeg en del av de nye speilløse modellene er vel så gode begynnermodeller. Har ikke sjekket priser, men vil tro for eksempel Panasonic G3 (utgående modell) også vil ligge innenfor budsjett.

Lenke til kommentar

Ville selv valgt Canon 650D pga nyere sensor ++. Bedre på video også. Om du ikke har råd så spar heller litt til. Men viktigere enn kamerahuset er ett godt objektiv. Kit objektivene til både Canon og Nikon er ikke spesielt gode. Canon's 50mm 1,8 II til ca 800kr er ett bra sted å starte. Om du velger Nikon kamerahus er Nikon 35mm AF-S ett billig og godt objektiv. For macro har Canon en 100mm og en 60mm som ofte ligger til gode bruktpriser på foto.no Ellers finnes f.eks Tamron's 90mm Macro til både Nikon og Canon. Ett bra objektiv til prisen.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger, og er ikke pengene det står på, men hva jeg er villig til å bruke. Så er på utkikk etter et bra kamera innenfor det budsjettet jeg har satt. Fins altid noe som er bedre og dyrere, men et sted må man sette en grense.

 

Så får man heller kjøpe seg en makrolinse siden.

 

Når det kommer til makro så er det nærbilder av akvariefisk som jeg skal bruke dette til. Med til tider noe dunkel belysning. HAr også hørt at det kan være greit med et filter når man skal ta bilder mot et akvarie for å slippe gjenskinn fra glasset, og i såfall hva slags filter er dette?

 

Filming er ikke et must, men som jeg ser som et kjekk tilleggsfunksjon.

 

Har vært å tatt på diverse kameraer og syntes i grunn både nikon og Canon lå bra i hendene. Eneste jeg så langt ikke har likt så mye er Eos 1100D.

Lenke til kommentar

Ett stativ og en trådløs trigger bør du isåfall investere i. Pass på at alle lys i rommet er slått av slik at det ikke blir refleksjoner i akvarieglasset. Har hatt akvarie selv. Filter brukte jeg ikke men mulig ett polaroid filter vil hjelpe. Sikkert noen på akvarie forum som er flinke på dette.

Lenke til kommentar

Tror du kommer langt med et D5100 eller en 650D, det viktigste er uansett og kunne bruke kameraet siden bildekvaliteten er omtrent lik på alle nyere kameraer.

Er enig i at 650D er bedre, men har ingen problemer med å anbefale 600D heller hvis 650D er for dyrt. Forskjellene er vesentlig knyttet til bedre autofokus i video/live view, men ny bildeprosessor er også en fordel. D5100 er også et fint kamera.

Lenke til kommentar

Takker for alle tips folkens, og tror jeg kommer til å handle inn Nikon D5100 med VR18-55 kit i førsteomgang. Virker som et fornuftig og bra kamera for meg. Ser nå også at man får det til under 4000 diverse steder som i grunn bør være en helt ok pris.

 

Hvis valget faller på Nikon og du bor i Trondheim vet jeg om en billig macrolinse (tror det er Sigma 60) som ligger på en butikk til 2000 kr.

 

Siden jeg bor ca 70mil unna i Larvik, så blir det litt i lengste laget tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...