Gå til innhold

Lyd på baderum

Anbefalte innlegg

Jeg har et ønske om å kunne innstalere høytalere i taket på badet. Badet skal snart oppusses, og det passer seg med innkjøp av høytalere. eneste problemet jeg ikke finner ut av, er dette med fukt og regler. nærmest samtlige in-wall høyt. ser ut til å tåle fukt, men hva hjelper det om fukten kryper forbi høytalerne og inn i tak?

Og hva med forsterker? Mulig jeg har sjansen til å trekke ledninger til naborom, hvor det nylig også er opprettet en "el-sentral".

Sikler litt på Sonos løsning, hvor jeg i senere tid ønsker å kunne utbygge å integrere til større system, så er vel dette mest anbefalt?

Noen som har noen greie sett å anbefale?

(da to høytalere(tak) og forsterker + airplay/bluetooth/ liknende /sonos amp -

Sonos Amp har vel 2x55w ut, drar dette greit to ålreite tak-høyttalere?

Badet er relativt lite, så lyden blir nok "høy" nok, men størrelsen gjør fukten mer bekymringsverdig.

Takk på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper det går greit om jeg slenger et lite forslag ut i luften;)

Hva om du skaffer deg en hjemmekino reciver og har i stua, som har 2 soner, som f.eks denne: http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-2113_hjemmekinoreceiver_sort.htm

Og så monterer du marine høytalere for båt på badet, da disse er godkjent IP66/68, har silikon rundt hullet i veggen, og vips så kan du bruke forsterekeren du har på stuen, til og spille av lyd på badet:)

Blir dog en del kabling, men du slipper unna med bare 1 forsterker da;)

Ellers så vet jeg det finnes et hav av løsninger for stereo på våtrom:)

Lenke til kommentar

Takk for svar, Pingo.

Vært inne på tanken. Men her låser jeg meg litt, og har lite utbyggings muligheter. Dessuten er også bad og stue over fler plan, så dette har jeg utelukket.

Vet du om man silikonerer rundt in-wall generelt ved bruk i f.eks bad?

Lenke til kommentar

På våtrom så er det jo krav til membran og at vegger og tak skal være sikret mot fuktighet.

Så ja jeg ville og jeg tror (ikke sikker) at det er pålagt og silikonere alle hull som blir laget i veggen på våtrom :)

Det er forresten også flere på avforum.no som har forsøkt flere løsninger på lyd på badet, ta et lite søk der så regner jeg med at du får både gode tips og mulig inspirasjon:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...