Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - UNSCCapone - Canon 28mm F/1.8

Anbefalte innlegg

Bruker: UNSCCapone

Utfordring: Canon 28mm F/1.8

Deltager nivå: Pingle

Kamera : Canon 600D

Kaster meg ut i denne utfordringen for å komme i gang med fotografering, har hatt kamera og objektiv liggende så å si ubrukt siden det ble kjøpt i sommer så ønsker å presse meg selv til å komme i gang med fotografering.

Kom gjerne med basic, konstruktiv kritikk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I foreløpig mangel på et bilde å kritisere, kan jeg komme med konstruktiv kritikk av deltakelsen din. Du har gjort et godt valg ved å delta her, det er både et dytt i ryggen for å komme i gang, samt en gyllen anledning til å bli godt kjent med det utstyret du har.

Lenke til kommentar

God ide å bruke denne festen som et incentiv til å bruke kamera.

Artig motiv du har fanget der. Skulle jeg gjort noe mere med bildet, så ville det nok vært å rettet opp litte grann og beskjært litt på høyre side på innsiden av sprekken. Sprekken på venstre side synes jeg at skal være der. Jeg ville også justert litt; økt lysstyrken en ørliten tanke og dratt opp noe på kontrastene.

Nå er jeg usikker på hvilket program du bruker, det varierer litt på hvordan disse tingene gjøres fra program til program.

Lenke til kommentar

Kan godt være. Må si at jeg ikke er helt fornøyd med horisonten. Var usikker på hvordan jeg ville gjøre det siden muren ligger i en oppoverbakke.

Edit: Har egentlig bare kastet meg litt ut i det, så skal bruke festen til å sette meg inn i både kamera og Lightroom.

Takk for tipsene Tomsi42, skal se om jeg får jobbet litt videre med.

Endret av UNSCCapone
Lenke til kommentar

Først takk for alle tips, kommer nok godt med videre. Fikk dessverre ikke brukt de på de bilde som kommer nå da jeg har vært på tur i helgen

Har vært høstens siste konkurransehelg med seilbåtene i helgen, så har blitt noen bilder. Er fortsatt veldig tidlig på læringsstadiet, og med bilder fra båt i bevegelse på motiver i bevegelse så er vel min lærdom fra helgen at jeg skulle brukt en hel del kortere lukkertid. Noen som har tips for å rette opp horisonten i Lightroom, hvis mulig?

Nr. 2 06.10

Var utrolig mye forskjellig vær i løpet i helgen, med mange flott regnbuer, blant. annet denne:

post-171686-0-83149600-1349686845_thumb.jpg

ISO100, f/8.0, 1/160

Nr. 3 07.10

Bilde fra konkurranse lørdag, med noen av de nærmeste konkurrenten.

post-171686-0-29113300-1349687186_thumb.jpg

ISO200, f/8.0, 1/250

Lenke til kommentar

Fine selibåtbilder.

I det første bildet synes jeg flagget blir litt vel dominerende. Kanskje du kunne ha gjort enten flagget mørkere, eller bakgrunnen lysere - for å minske kontrastene.

I det andre bildet kutter du toppen på den første seilbåten. Da ville jeg nesten kuttet enda mer hvis den først skal være der. Tror jeg hadde kuttet ganske mye i bunnen også (i vannet). Kanskje til det blir litt panorama-lignende bilde.

Lenke til kommentar

Synes egentlig at flagget passet greit inn jeg, bildet hadde vært litt tomt for motiv uten. Dessuten liker jeg beskjæringen av det. Det forteller også at du er ombord i en båt.

På det siste bildet er jeg derimot enig med FunFact. Hele masta burde vært med (med litt luft over), da hadde du fått fullført den fine triplet'en som danner en diagonal innover i bildet.

Har ikke Lightroom dessverre, så jeg vet ikke hvordan man mekker horisont. Nå er vel ikke horisonten så gæren i det første bildet i hvert fall, men kanskje litt skeiv i det siste.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Takk for kommentarene FunFact og k.n.b innspillene deres kommer jeg til å ta med meg videre.

Når det gjelder generelt alle bildene i tråden så er ingen av de beskjært, så ble synd at jeg ikke fikk med hele den første seilbåtene i bildet. Bildet hadde nok blitt bedre med litt luft, men alt er ikke like enkelt å tenke på når jeg egentlig ikke skulle tatt bilder under konkurransen i det hele tatt.

Når det gjelder bilde nr. 2 så var tanken å ha flagget som motiv og regnbuen som bakgrunn. Ser meg vel her enig med FunFact at det ble litt vel dominerende i bildet, og at det er en del bevegelsesuskarphet.

Føler allerede at jeg har lært en del, det viktigste lærdommen er nok kanskje å ta seg god nok tid. Til helgen blir det ute å reise i det flotte været som er meldt på vestlandet.

Lenke til kommentar

Jeg synes du er på vei med noe kreativt med flaggbildet, selv om jeg også synes det er litt dominerende i forkant.

Jeg er ganske fersk selv, og det viktigste er å ta bilder, leke seg, ikke være for seriøs, trene opp motivblikket og kose seg med å fotografere. Jeg synes du har fått mange gode råd alt -dette forumet er et vell av gode råd. Folk er greie her, svarer på spørsmål det er flaut å spørre - det er ingen dumme spørsmål. Alle har begynt en gang. :)

Det er jo en utfordring å ta bilder i båt, synes jeg selv. Å få horisonten rett er oftest et poeng. (Kan selvsagt rettes i etterkant.) Stå på!

Endret av Linepusle
Lenke til kommentar

Kommet til bake fra tur. Har ikke fått bearbeidet bilder enda, men kan legge ut et fra torsdag som jeg tok før jeg reiste men aldri rakk å legge ut.

Bildene ble tatt på vei til skolen, var litt synd at vannet ikke var 100% speil, men syntes det ble en flott speiling. Er ikke så ofte det er strålende sol, og speilblankt vann i Bergen.

Nr. 4 11.10

post-171686-0-57525500-1350250165_thumb.jpg

ISO100, f/7.1, 1/400

Føler at jeg ikke får bildene helt skarpe, noen som har tips? Det jeg har gjort i etterbehandligen er å dra ned eksponeringen litt, og økt kontrasten en smule.

Lenke til kommentar

Føler at jeg ikke får bildene helt skarpe, noen som har tips?

Nå synes jeg ikke at skarpheten er et stort problem på dette bildet.

Jeg er nok ikke den rette til å komme med en teoretisk "leksjon" om dette emnet, men på et landskapsbilde så kan du gjerne bruke en mindre blender enn f/7.1. Personlig på slike bilder så ville jeg nok ligget "over" f/10 ett sted.

Samtidig så føles også mine "landskapsbilder" kan virke en ørliten grann uskarpe når det gjelder de områdene som ligger et stykke borte. Men om dette er en reell uskarphet eller om det egentlig er helt vanlig fenomen får "ekspertene" uttale seg om :)

Lenke til kommentar

Vært en tur i Hardanger og da er det obligatorisk besøk på nærmeste gård med en fetter på 8år som skal se på kuene og kalvene. Var ikke helt enkelt med dårlig lys og ville unngå blitz pga. dyrene, men følte at det var det beste jeg fikk til.

Nr. 5 12.10

post-171686-0-14004900-1350423403_thumb.jpg

ISO 6400, 28 mm, f/1.8 1/30sek

Ved monopol på lørdagskvelden ble denne karen brukt som brikke, og følte den ble et fint motiv der den stod på Grensen. Brukte her kneet som støtte og liveview.

Nr. 6 13.10

post-171686-0-32722600-1350423411_thumb.jpg

ISO 800, 28 mm, f/1.8, 1/4sek

Føler at dette ble to veldig forsøksbilder. Kjekt å være på forsøksstadiet.

Endret av UNSCCapone
Lenke til kommentar

Nr. 4 11.10

Føler at jeg ikke får bildene helt skarpe, noen som har tips? Det jeg har gjort i etterbehandligen er å dra ned eksponeringen litt, og økt kontrasten en smule.

Pent - fin komposisjon og blikkstille vann, himmel og skyer som samarbeider.

Når det gjelder skarphet, så vil du få større dybdeskarphet om du blender ned mer - f.eks f/11 for landskap. Men du kan også skarpe opp noe mer i etterbehandlingen. Nå vet jeg ikke hvilket program du bruker; så det blir litt vanskelig å komme med anbefalinger.

Føler at dette ble to veldig forsøksbilder. Kjekt å være på forsøksstadiet.

Føorsøksbilder er fint - det er mye av intensjonen med oktoberfesten; det å øve på å ta bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...