Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - HelenaN - 35mm/1.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som andre har nevnt, er bruken av gjerdet særdeles bra. Det sikksakker seg inn til du møter treet, og fortsetter så videre. Men det er allikevel et eller annet med uttrykket som snøen gir her som enten visker ut for mye eller for lite (aner ikke helt hva jeg forsøker å si her). Det gjør at siste spoilerbilde muligens går av med en knepen seier i min bok. Her stemmer alt. Om det er noe som helst jeg savner, måtte det være en gjerdestolpe til. Men den er vel akkurat litt for langt unna.

 

Hovedbildet er altså kanskje klassisk mest riktig, mens spoilerbildet bare var helt utrolig behagelig å se på.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kommentarer!

 

 

Tatt av litt farge altså, lysnet og litt mer kontrast...OK, skal prøve litt med det om jeg fotograferer noe snø-landskap; men slik som det har snødd nå, tar jeg helst ikke frem kamera for lenge av gangen...

 

Mm, kameraet ble skikkelig blött etter turen. Det virker dog som de tål mer enn man tror, for jeg har värt ute med mitt i alle typer av vär i flere år nå uten problemer.

 

 

Veldig bra high-key snøbilde, kanskje ditt beste så langt i festen. Flott komponert med gjerdet som sikksaker innover, fint etterbehandlet, høylysene kjørt så lyst det går uten at de brenner ut, fine tynne linjer i gjerder og strå. Om man skal pirke på får jeg ikke helt tak på strukturen i treet, vet ikke om det skyldes etterbehandlingen eller om det er kombinasjonen av løv og snø som er uvant...

 

Takk for hyggelig tilbakemelding! Enig at det er noe rart, men originalet ser også slik ut, så det er nok en kombinasjon av snö som blåser (det var nesten storm) og kanskje litt rörelseuskjerpe på löven.

 

 

Som andre har nevnt, er bruken av gjerdet særdeles bra. Det sikksakker seg inn til du møter treet, og fortsetter så videre. Men det er allikevel et eller annet med uttrykket som snøen gir her som enten visker ut for mye eller for lite (aner ikke helt hva jeg forsøker å si her). Det gjør at siste spoilerbilde muligens går av med en knepen seier i min bok. Her stemmer alt. Om det er noe som helst jeg savner, måtte det være en gjerdestolpe til. Men den er vel akkurat litt for langt unna.

Hovedbildet er altså kanskje klassisk mest riktig, mens spoilerbildet bare var helt utrolig behagelig å se på.

 

Takk for (som vanlig) fin kommentar! Alltid intressant og lärerikt å lese.

 

 

 

Dag 26:

 

Var usikker idag også om hvilket jeg skulle velge.

 

post-178020-0-98679500-1351269864_thumb.jpg

 

EXIF: Zeiss 35mm, 1/125, f/5, ISO 100.

 

 

 

 

post-178020-0-31890200-1351269921_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Takk igjen for hyggelige tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk! Ja, kanskje breddeformat hadde värt bedre. Skal teste det neste gang, men er usikker på om det er mulig (i hvert fall med 35mm), for det er en bratt bakke, kraftledninger like ved og träer rundt, så det er veldig begrenset hvor jeg kan stå når jeg tar bildet.

 

Jan, fint at du liker ettebehandlingene! Jeg begynte med RAW tidligere i år og synes det er veldig göy å eksperimentere i Lightroom.

 

 

Dag 28:

 

Var med Trondheimgjenget til Lilleby smelteverk og det var intressant og spennende.

 

post-178020-0-59045400-1351628802_thumb.jpg

 

EXIF: Canon 35mm, 1/30, f/4.5, ISO 800.

 

 

 

post-178020-0-03032200-1351596634_thumb.jpg

 

 

 

Dag 29:

 

Liten tur rundt Jonsvatnet:

 

post-178020-0-30793700-1351596738_thumb.jpg

 

EXIF: Canon 35mm, 1/100, f/5.6, ISO 100.

 

Whoops:

 

 

 

post-178020-0-38462000-1351596804_thumb.jpg

 

 

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Takk til dere begge! Fant ut at jeg har et bedre komposert bilde av båten, men jeg tror jeg beholder dette likevel. Det andre har ikke like fine skyer.

 

 

Dag 30:

 

Er ikke helt fornöyd med fokus (tror det hadde värt bedre med fokus närmere solen, siden det er dit blikken går), men jeg hadde sola rett i öyene og så ikke hvor jeg fokuserte. Live View hadde värt kjekt å idag. :)

 

post-178020-0-25371900-1351630655_thumb.jpg

 

EXIF: Canon 35mm, 1/640, f/2, ISO 100.

Lenke til kommentar

Knall lys på det siste her. Ellers høyt nivå på de fleste bildene. Må få trekke frem Dag 29 som spesielt flott i mine øyne. Båten er plassert perfekt i bildeflaten. Mange ville nok ha croppet i bunn, men her synes jeg du har gjort helt rett i å la være å beskjære. Man bør se på helheten i bildene, objektenes plassering osv. Ikke bare plasseringen av horisontlinjen. Flott bilde, grattis!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...