discostu Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Har begynt å snuse litt på prosjektledelse i det siste, men aner ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg inn i en slik stilling. Har en bachelor i Informatikk, så kunne tenkt meg prosjektledelse innen IT selvsagt. Bør man satse på å søke masse på jobb med slik stilling eller tilsvarende? Eller finnes det noen utdanninger eller helst kurs/enkeltfag man kan ta for å stille sterkere i en jobbsøknad? Helst gratisskoler. Noen som har erfaring med en slik stilling som ønsker å fortelle litt? Mvh Discostu. 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Av det jeg har hørt så skal det veldig godt gjøres at man kommer inn i prosjektlederstillinger 'med en gang'. Normalen er at du jobber i et felt en god stund først, slik at du får en solid mengde med erfaring. Når du har denne erfaringen er du mye mer egnet til å være prosjektleder. Det finnes helt sikkert kurs du kan ta (finansiert av bedriften?) som høyner sjansene dine for å bli valgt som prosjektleder. Endret 3. oktober 2012 av ahpadt Lenke til kommentar
twb Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 To-årig master i prosjektledelse på NTNU? http://www.ntnu.edu/studies/msproman/studies/allstudies/intmasprogs/msproman NTNU har flere andre muligheter, ring og sjekk. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Jeg tenker også som ahpadt, prosjektlederposisjon er noe du blir "besudlet med" før eller siden. Enten fordi du har mest erfaring og viser lederegenskaper, eller fordi du selv søker mer ansvar eller mer administrativ rolle. Videreutdanning er naturlig nok også nyttig for å framskynde prosessen. Jeg innbiller meg at folk som søker seg mot prosjektlederroller før eller senere blir mindre aktuelle som teknikker/programmer rolle når det administrative tar mer og mer av tiden. Før eller senere åpner det seg en administrativ rolle på heltid, også er man ute. Kjenner noen personer der jeg jobber som har jobbet seg i den retningen. Det er nok mange årsaker til at folk velger å gjøre dette. -Oppfatning om hva som er status. Lederstillinger er bedre betalt og så kan man bestemme over andre. -Spørsmål om de strekker til som teknikker eller programmerer. Det er lett å bli utbrent i bransjen. -Folk er "menneskepersoner" eller "prosjektpersoner". -Man påtar seg en midlertidig lederrolle, også blir det permanent istedenfor. +++ .. det er noen teorier jeg har. Endret 5. oktober 2012 av dahuff Lenke til kommentar
twb Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) ... En annen teori: Etterhvert innser man at man bare er en brikke i et større prosjekt. Man har sin del å styre med, men ingen påvirkning på helheten. Du har en rekke ideer om hvordan ting burde gjøres, men når ikke frem, for det passer ikke inn i ledelsens plan. Det er da du skjønner at det er du som burde ledet prosjektet. Som leder blir det mindre programmering på deg, men det er du som styrer fremdriften, det er du som setter folk med spisskompetanse til å ferdigstille de vanskelige brikkene i prosjektet, og de andre til å jobbe med deler som ikke er så vanskelig, men tar mye tid, og derfor trenger mange folk. Er du en som har mange ideer, og ser ting som burde vært gjort, men som ikke du kan gjøre fordi du er nedlesset i eget arbeid, da ser du kanskje at du burde ansatt noen til å ta seg av de uløste oppgavene, og noen til å jobbe med ideene du har. Ja, da er det du som bør være prosjektleder. Endret 5. oktober 2012 av twb Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Ser man det på den måten bør man bare satse på prosjektstilling, ja. Bare vær bevisst på at man må slippe tak på teknikker/programmeringsbiten og stole mer på kunnskapen til de andre i teamet så de får utvikle seg på det de er gode på. En god lederegenskap er å ta vare på de som er rundt seg. Lenke til kommentar
Ingeniør_student Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg er selv intressert i feltet og sendte e-mail til han som er programleder for MSc Project Management ved NTNU (undervises på Engelsk ved NTNU). Jeg stilte et par spørsmål og dette er svaret jeg fikk fra han. Håper det er til hjelp. "Hei! Da vi startet studieprogrammet, var det i samarbeid med flere norske bedrifter som driver mye med store prosjekter, så arbeidslivet har absolutt vært med og utformet programmet. Arbeidsmarkedet er bra, og det er ingen andre universiteter som meg bekjent kjører et eget studieprogram på masternivå i prosjektledelse. Både BI og NHH (og NTNU) er imidlertid involvert i etterutdanningsprogram som gir masterkompetanse, og de aller fleste ingeniørhøyskoler (og mange andre institusjoner) har selvfølgelig et større eller mindre kurstilbud på området. Vårt institutt har hatt stor suksess med å blande ledelse/økonomi og teknologi/siving-emner allerede i grunnutdanningen. Dette reduserer nemlig behovet for bedrifter til å videreutdanne sine sivinger når de trenger dem til mer ledelsesorienterte jobber, og gir bedrifter som ansetter våre kandidater et fortrinn tidsmessig (deres ledere blir operative raskere). Flere og flere bedrifter innser at dette er klok politikk, så de ansetter studenter far våre programmer i stedet for "vanlige" sivilingeniører (og i stedet for siviløkonomer), men det er fortsatt mange som gjør slik du sier (og slik man måtte gjøre tidligere), nemlig at de ansetter sivilingeniører og gir dem etterutdanning. Det er en internasjonal mastergrad, og graden er derfor relevant også utenfor Norge. Det er dessuten mange norske selskaper som ansetter internasjonale studenter til sine internasjonale operasjoner" Lenke til kommentar
discostu Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Takker for masse gode svar folkens. Supert To-årig master i prosjektledelse på NTNU? http://www.ntnu.edu/studies/msproman/studies/allstudies/intmasprogs/msproman NTNU har flere andre muligheter, ring og sjekk. Bare synd det er i trondheim Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Hei discostu, hva valgte du? Jeg er i samme situasjon som deg. Bare ikke tatt noe bachlor utdanning, men vurderer å ta noe prosjektledelse kurs. Jeg har vurdert å ta det nettstudiet på BI, det koster 9200 kr, men hvis bedriften betaler så er blir det billigere for dem, fordi det er en lov i Norge at kurs/utdanning for ansatte som har jobbet minst 1 år er moms-fri for bedrifter. Jeg har ikke jobbet fullt år enda men vurderer å ta det på egenhånd fordi jeg vil lære noe mer og har lyst til å jobbe med prosjekter. Det er en vei for lederstilling. Si gjerne ifra hva du har tenkt Kanskje vi er i samme situasjon og kan lære noe av hverandre. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 Hei discostu, hva valgte du? Jeg er i samme situasjon som deg. Bare ikke tatt noe bachlor utdanning, men vurderer å ta noe prosjektledelse kurs. Jeg har vurdert å ta det nettstudiet på BI, det koster 9200 kr, men hvis bedriften betaler så er blir det billigere for dem, fordi det er en lov i Norge at kurs/utdanning for ansatte som har jobbet minst 1 år er moms-fri for bedrifter. Jeg har ikke jobbet fullt år enda men vurderer å ta det på egenhånd fordi jeg vil lære noe mer og har lyst til å jobbe med prosjekter. Det er en vei for lederstilling. Si gjerne ifra hva du har tenkt Kanskje vi er i samme situasjon og kan lære noe av hverandre. Har ikke valgt noe enda pga ekstreme mengder stress på jobben. Har snakket med ei anna sjef for annen avdeling her på jobben som anbefalte meg å ta dette på medarbeidersamtale. Så skal prøve det først, få jobbet med noen prosjekter her. Har du link til nettstudiet? Virket interessant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå