Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen vil ikke slå seg på!

Anbefalte innlegg

Min stasjonære pc vil ikke slå seg på. Det kommer lys foran på kabinettet, men det slår seg av i løpet av 1/2 sekund. Så kommer det på igjen etter cirka 5 sekunder, før det igjen blir borte. Slik kan maskinen stå i flere timer uten at den kommer noe lengre. Det kommer også en lyd fra viften hver gang lyset kommer på, samme lyd som kom da maskinen startet for en stund siden.

Hva er det som kan ha røket? Vifte? Hovedkort?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hørest ut som maskina ikkje poster, har du opnet den og sjekket at ingen kabler er løse? Det kan vere harddiskkrasj, problemer med hovedkort og sikkert mange andre ting. Prøv å finne manualen til hovedkortet og sjekk om dei lysa som lyser på hovedkortet indikerer kva som ikkje er iorden.

Lenke til kommentar

Kan opplyse om at maskinen fungerte da jeg ryddet den bort for 10 mnd siden. Den var på samme måte da også, altså at lyset kom i ett sekund før det forsvant igjen. Men da startet den opp hvis den fikk stå å "jobbe" i ca 5 minutter. Nå kan den stå i flere timer uten at det skjer noe. Skal se om jeg finner manualen til maskina, har egentlig ikke peiling på hvor jeg skal bynne å leite etter den:/

Lenke til kommentar

Kommer det noe på skjermen? Åpne den opp og ta ut CSMOS batteriet og prøv igjen. (Lite rundt klokkebatteri på hovedkortet) relativt enkelt og finne. Ta det ut i ett minutt og sett det så inn igjen. Ta ut strømmen til pc-en når du gjør dette. Prøv og start opp på nytt.

Ser ut som noe ala dette.

remove-battery.jpg

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Standard feilsøking

Clear CMOS (beskrevet ovenfor)

Ta ut alle unødvendige deler for POST (HDD, USB-enheter, nettverkskort)

Det skal basically stå igjen PSU, hovedkort, CPU, 1 RAM i slot DIMM1A, og evt et skjermkort.

Roter RAM.

Prøv med andre deler du har liggende.

Kjør systemet utenfor chassi (på papp-plate eller ander ikke-ledende materialer(IKKE PLASTIKK ELLER ANNET SOM LAGER STATISK ELEKTRISITET))

Les feilsøkingsguide i hovedkort manual.

Lån deler av venner.

Send defekt del/maskin i retur og bytt ut hvis du har lokalisert feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...