Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - Polljen - Sigma 150mm f/2.8 macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ugress _er_ pent. Det rød-fiolette gir en skikkelig kontrast mot den myke, behagelige grønne bakgrunnen. Det eneste jeg kunne ønsket meg var litt mer kritisk skarphet på planten. Kanskje fokusplanet havnet litt langt frem?

Flott og silkemyk bokeh. Fokuset kunne kanskje vært skarpere, men, det er ikke lett hvis man skyter håndholdt og det blåser litt ute...

 

Vurderer selv å kjøpe den sigmaen du har (ikke din altså, men en tilsvarende en).

Jeg er enig i at skarpheten til hovedobjektet absolutt kunne være bedre, men i dette tilfelle så var det en avveiing når jeg valgte bidraget.

 

F/2.8 ved fotografering av en liten plante, der objektivet er svært nær objektet, er i utgangspunktet ikke det beste valget. Området som blir skarpt er minimalt, og en mindre blender er sånn sett et bedre valg.

Jeg tok bilder av dette "ugresset" med flere blendere, men jo mindre blender jo mindre likte jeg bakgrunnen, så på dette bildet så aksepterte jeg kompromisset med en noe mer uskarp blomst for å få den rette bakgrunn.

 

Vind kan jeg ikke klage på, for en gangs skyld var det nesten vindstille.

 

@FunFact: Sigmaen er meget bra, men jeg tror det er kommet en ny versjon som også har stabilisator, min har det ikke.

Lenke til kommentar

Nok en tur i hagen, og i dag fikk jeg med meg en liten følgesvenn som ville "nyte" samme blomst som undertegnede i den fine solen.

Godt fornøgd med dagens "fangst". Kameraten er ganske brukbart i fokus og blomstens sentrum er ikke så mye verre.

 

I dagens bilde har jeg brutt ett av mine forsetter (null kloning) og fjernet noen få, svært små, "irritasjonsmoment" med LR sin spot removal.

 

Bidrag nr 12:

 

post-58755-0-55613300-1350055806_thumb.jpg

 

 

1/400 f/7.1 ISO 400

Lenke til kommentar

Siste blomsterbildet med flua ørlite mørkt? Tror du kunne lysnet det litt, ellers fint. Speilingen var veldig flott synes jeg!

Det er vel det man kaller smak og behag. Jeg ser poenget ditt, men personlig så liker jeg denne "mørkeste" versjonen.

 

Og litt off topic, så må jeg "takke" flua som faktisk ruslet rundt på blomsteren i flere minutter og lot meg ta bilder fra flere kanter uten å bry seg om meg.

Lenke til kommentar

Etter å ha "kjempet" med et konkret motiv i hagen, så måtte jeg (foreløbig) glemme det. Men jeg var rimelig heldig som kom over denne enslige Blåklokken? som stod i ei steintrapp.

 

Bildet er croppet fra landskapsretning til portrettretning, så ca 50% av originalen er fjernet.

 

Bidrag nr 14:

 

post-58755-0-86560600-1350221177_thumb.jpg

 

 

1/400 f/4 ISO 800

Lenke til kommentar

Det har foregått en del oppgradering i vår lokale "TV-mast" (se spoiler), og i dag var det opprydding som ble forsøkt dokumentert.

 

Bildet er tatt i motlys, og derfor har jeg forsøkt meg på svart/hvitt bilde, og prøvd visse justeringer for å få frem enkelte detaljer (ikke nødvendigvis av den åpenlyse arten).

 

Bidrag nr 15:

 

post-58755-0-66129100-1350309733_thumb.jpg

 

1/2000 f/6.3 ISO 100

 

 

 

 

post-58755-0-42122500-1350309744_thumb.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

150 mm på crophus er vel ikke et klart valg som "landskapsobjektiv". Men i stedet for å ta bilde av hagen idag så ble det et bilde fra hagen.

Sen ettermiddag, solen er på vei ned. Forgrunnen med flotte farger, bakgrunnen ganske blass.

Har derfor testet maskeringsverktøyet i LR, for første gang, på skogen i bakgrunnen. Etter å ha markert bakgrunnen har jeg prøvd å gjøre den mørkere (forsiktig), for (forhåpentligvis) å passe litt bedre med forgrunnen.

 

Som sagt mitt første forsøk, så resultatene kan bare bli bedre med noe mer "trening".

 

Bidrag nr 16:

 

 

post-58755-0-87585600-1350403969_thumb.jpg

 

 

1/320 f/10 ISO 1600

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Likte godt rosa. Stusser dog på hvorfor du valgte ISO 1600 med lukkertid på 1/2500. Ville ikke ISO 200 (eller 400) vært bedre for å slippe støy samt raskt nok for 150mm?

Du har rett, men med litt dårlig tid så glemte jeg å skru ned ISO fra fotograferingen foregående dag. I tillegg så har jeg vel blitt litt "lat" etter å ha oppdaget støyreduksjonen i LR. Men uansett jeg er enig i at ISO skulle vært skrudd ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...