polljen Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Min første "fest". Bruker: Polljen Utfordring: Sigma 150mm f/2.8 macro Deltager nivå: Pingle Kamera : Canon 7D Mini-utfordring: Lære noe nytt i LR når det gjelder bildebehandling. Bidrag nr 1: i Hagen, sen ettermiddag/tidlig kveld. Macro mellom regnbyene og noe vind, ikke lett å få fokus. Relativ høy ISO. Motiv: mine favorittblomster på høsten, bare synd at navnet på de har "ramlet" ut av hodet . Lukkertiden på bildet i dag er klart i lengste laget med dette objektivet, men den uskarpheten som måtte være, aksepterer jeg siden dette er min favoritt blant dagens serie. Mini-utfordring i dag: Prøve å bli "kvitt" noe av støyen som kommer p.g.a. høy ISO. 1/80 f/5 ISO 1600 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Vind er av makrofotografenes verste fiender. Ofte vanskelig å gjøre noe med, hvis man skal ha det superskarpt. Nå var ikke dette så ekstremt soft da. Flotte farger i alle fall, som lyser opp i regnværet. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) I det korte tidsrommet mellom jobb og skumring så må det nesten, med dette objektivet, bli en del bilder fra hagen i denne oktoberfesten. Bidrag nr 2: Et forsåvidt kjedelig motiv, men med farger som viser at høsten ikke bare er grå og kjedelig. Nok en gang tatt mellom to kraftige regnbyger. Valget stod mellom dette f/8 bildet og samme motiv med f/2.8, men jeg syntes at slike flotte blomster fortjener litt "dybde". (Ikke noe Mini-urfordring i LR i dag, fant ut at jeg ville beholde originalen og det eneste som er gjort i LR er Signatur og justering av størrelse etter "forum-reglene") 1/200 f/8 ISO 800 f/2.8 versjon ligger i spoiler. Endret 3. oktober 2012 av polljen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Skal ikke protestere på at blomster som oftest trenger dybde. Ser ikke ut som rosene har fått med seg at det høst nå. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Likte godt hvordan det første sto ut mot bakgrunnen, bra skarphet og ikke forstyrrende støy. Flotte roser på det andre, noe urolig bakgrunn syns jeg da, vis gjerne f2.8-versjonen i spoiler.. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 Likte godt hvordan det første sto ut mot bakgrunnen, bra skarphet og ikke forstyrrende støy. Flotte roser på det andre, noe urolig bakgrunn syns jeg da, vis gjerne f2.8-versjonen i spoiler.. f/2.8 versjonen kommer i spoiler ganske snart. Den blir lagt i post #3 der mitt valgte bidrag nr 2 ligger. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 Bidrag nr 3: I dag en tur til et epletre med små ikke spesielt gode epler, men flotte på farge. Når det gjelder macrobilder fra hage (og natur ellers) så er ett av mine favorittmotiv bilder der det er regndråper på "objektet" som speiler verden omkring seg. Er man heldig så kan en enslig vanndråpe gi antydninger om et den inneholder sitt eget lille "univers". Jeg skal ikke påberope meg evnen til å finne de "rette" regndråpene, men tar man nok bilder så finner man kanskje ett som gir ett brukbart resultat. I dag så har jeg valgt f/2.8-versjonen. Eplet er på ingen måte like skarpt som i f.eks. f/8 versjonen, men jeg liker bakgrunnen bedre og også området rundt "blomsten" og regndråpen hvor jeg valgte å legge fokuspunktet. (akkurat i dag så skulle jeg gjerne ha valgt min 60 mm macro, for å komme nærmere inn på objektet, selv om jeg på ingen måte er sikker på om resultatet ville ha blitt bedre) Mini-utfordring: Støyreduksjon og (litt) beskjæring i LR) 1/500 f/2.8 ISO 800 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Du viser hva Sigmaen kan være god for her, du hadde ikke fått så smooth bakgrunn med 60mm. Er det fotografen vi ser i dråpen? 1 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 Du viser hva Sigmaen kan være god for her, du hadde ikke fått så smooth bakgrunn med 60mm. Er det fotografen vi ser i dråpen? Det er en stor sjanse for at vi ser en slankere versjon av fotografen i dråpen, ja. Godt sett!!! Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Likte godt hvordan det første sto ut mot bakgrunnen, bra skarphet og ikke forstyrrende støy. Flotte roser på det andre, noe urolig bakgrunn syns jeg da, vis gjerne f2.8-versjonen i spoiler.. f/2.8 versjonen kommer i spoiler ganske snart. Den blir lagt i post #3 der mitt valgte bidrag nr 2 ligger. Ja, jeg foretrekker nok 2.8-versjonen faktisk, synes dybden blir god nok der også. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 Bidrag nr 4: I dagens motiv så hadde jeg et håp om at jeg, ved minst mulig dybde, skulle klare å få flere deler av blomsten relativt bra i fokus. Jeg føler at jeg har klart å få deler av kronbladene og minst en av støvbærerne noenlunde skarpe. Jeg skulle gjerne vært kvitt den lille hvite stilken nede til venstre, men det er ikke bare å renske "hele" hagen for å få det "perfekte" motiv. Jeg har forsøkt å redusere litt støy, samt at bildet er svakt beskåret. 1/1600 f/2.8 ISO 1600 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Flott klarhet og sløret bakgrunn av eple. Sterke farger. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Du har rett i at den ene støvbæreren er skarp, man kan formelig telle hvert pollenkorn. Den hvite stilken kan du nok få klonet bort om ønskelig, men jeg vet ikke om det er så farlig. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Bra gjennomført macro. Du må nok prøve med høyere F enn 2.8 skal du få større del av blomsten i fokus. Synes dette fungerer bra. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Liker de dype fargene på det første bildet. Ellers fine bidrag. Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Flotte skarpe nærbilder, med flotte farger og gode komposisjoner. Du får det hele til å se så lekende lett ut, noe de fleste av oss har erfart at det absolutt ikke er... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Retten og sletten nydelige og fuktige makro-/nærbilder av fuktige flotte blomster og annet. Dette er direkte nydelig!! Men - lurer litt på om fargene er bittelitt utbrente på eplet den 3. og på rosene den 2. -har i alle fall selv lett for å risikere sånt noe med så kraftige farger som på blomstene her. Men - det er pirk - disse bildene er jo di-rekte lekre!! Vil spesielt framheve fargene på første bilde og komp på siste - mmmmh - så nydelig kan det gjøres! *kikker litt mer på bildene og gleder seg til fortsettelsen* Lenke til kommentar
polljen Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Du har rett i at den ene støvbæreren er skarp, man kan formelig telle hvert pollenkorn. Den hvite stilken kan du nok få klonet bort om ønskelig, men jeg vet ikke om det er så farlig. Neida, den er ikke så farlig, bare litt irriterende. Har bestemt meg for at "kunstige" inngrep, med unntak av støy, fargebehandling o.l. ikke skal forekomme i denne festen, så kloning skal jeg holde meg borte fra i oktober. Bra gjennomført macro. Du må nok prøve med høyere F enn 2.8 skal du få større del av blomsten i fokus. Synes dette fungerer bra. ER klar over at mindre blender gir skarphet på større flater. I denne festen så tar jeg mange bilder av hvert motiv, fra F2.8 til ca F9, og velger det jeg liker best. Det ser ut til å bli mest f 2.8. Flotte skarpe nærbilder, med flotte farger og gode komposisjoner. Du får det hele til å se så lekende lett ut, noe de fleste av oss har erfart at det absolutt ikke er... Lett!! Absolutt ikke. For en glad middels kunnskapsrik amatør så er det en blanding av mange faktorer, også litt flaks. Men jeg er heldig som kan gå ut av døra til en frodig hage og finne mange gode motiver. Samtidig så føler jeg at jeg lærer noe hver dag, og da jeg tok bilde nr 4 var det skytteltrafikk ut og inn av huset til jeg fikk et bilde jeg var noenlunde fornøyd med. Retten og sletten nydelige og fuktige makro-/nærbilder av fuktige flotte blomster og annet. Dette er direkte nydelig!! Men - lurer litt på om fargene er bittelitt utbrente på eplet den 3. og på rosene den 2. -har i alle fall selv lett for å risikere sånt noe med så kraftige farger som på blomstene her. Men - det er pirk - disse bildene er jo di-rekte lekre!! Vil spesielt framheve fargene på første bilde og komp på siste - mmmmh - så nydelig kan det gjøres! *kikker litt mer på bildene og gleder seg til fortsettelsen* De mer "avanserte" vurderingene som utbrenthet er dessverre noe som jeg ennå ikke har lært meg skikkelig å vurdere. Jeg forstår teorien, men må bli bedre i å vurdere slike ting i praktisk arbeid. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Bidrag 5: Flott sol mellom bygene, og på en vindfull dag er det godt å kunne bruke en ekstra kort lukkertid på slike motiv. Dagens motiv er en blåbærbusk (ikke av type ville blåbær), og med fokus lagt på det "flotteste" blåbæret så er jeg alt i alt ganske fornøyd. Bilde er ikke "behandlet". 1/6400 f/2.8 ISO 400 I Spoiler, samme bilde croppet. Croppet, ellers fremdeles ubehandlet Endret 5. oktober 2012 av polljen Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Flott innramming av blåbæret med de røde bladene. Kunne kanskje tenkt meg et litt tettere utsnitt slik at man fikk frem bæret enda mer. Men du avstår kanskje fra cropping også. Delikat uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå