Gå til innhold

[Løst] MSI GeForce GTX 680 (ikke noe bilde)


Garsino

Anbefalte innlegg

Og Minnebrikkene sitter godt i, festene er på plass, og sist men ikke minst, de sitter på riktig plass?

Akkurat hvor de skal stå står ikke overraskende i manualen, og kan variere fra hovedkort til hovedkort.

 

F. eks så hadde enorme problemer med min første PC, som viste seg at jeg ikke kunne bruke den ene minneplassen om jeg hadde tre brikker i.

 

Prøvd det integrerte skjermkortet?

 

Det høres foreløpig ut som en liten noob-feil, og da kan det være en fordel å ta ut hovedkortet av PCen, sjekke at alle separator-skruene mellom kabinett og HK er festet godt, og ikke for mange er brukt (altså skruer der det ikke er skruehull).

Samt koble opp alle ledninger på nytt, og så bare starte med en RAM-brikke, uten skjermkort (bruke integrerte), og ikke noe andre eksterne enheter, harddisker eller lignende som trengs for å starte.

Funker det fortsatt ikke, så prøv med en annen RAM-brikke, slik at du dobbeltsjekker om en av de er defekte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Minnebrikkene sitter godt i, festene er på plass, og sist men ikke minst, de sitter på riktig plass?

Akkurat hvor de skal stå står ikke overraskende i manualen, og kan variere fra hovedkort til hovedkort.

 

F. eks så hadde enorme problemer med min første PC, som viste seg at jeg ikke kunne bruke den ene minneplassen om jeg hadde tre brikker i.

 

Prøvd det integrerte skjermkortet?

 

Det høres foreløpig ut som en liten noob-feil, og da kan det være en fordel å ta ut hovedkortet av PCen, sjekke at alle separator-skruene mellom kabinett og HK er festet godt, og ikke for mange er brukt (altså skruer der det ikke er skruehull).

Samt koble opp alle ledninger på nytt, og så bare starte med en RAM-brikke, uten skjermkort (bruke integrerte), og ikke noe andre eksterne enheter, harddisker eller lignende som trengs for å starte.

Funker det fortsatt ikke, så prøv med en annen RAM-brikke, slik at du dobbeltsjekker om en av de er defekte.

 

Testet med alle RAM brikkene som han hadde + at vi fikk låne noen av en annen kompis, får det fortsatt ikke til å fungere... Vi prøvde på et annet hovedkort, helt nytt.... ikke noe bilde, hverken fra innebygd grafikkort eller det eksterne grafikkortet. Nå begynner det å bli veldig frustrerende...

Lenke til kommentar

Du kan altså konkludere med at problemet mest sannsynelig ikke sitter i:

- Skjermkort

- Hovedkort

- RAM

 

Det som trengs for å starte er da om PSU'en funker som den skal, eller at CPUen har det bra.

Eller om dere har klønet til noe da. :p

 

Hvilken CPU og PSU er det vi snakker om her. Trenger modell. :)

Og ingen problemer med å feste CPU eller noe slik?

Lenke til kommentar

Du kan altså konkludere med at problemet mest sannsynelig ikke sitter i:

- Skjermkort

- Hovedkort

- RAM

 

Det som trengs for å starte er da om PSU'en funker som den skal, eller at CPUen har det bra.

Eller om dere har klønet til noe da. :p

 

Hvilken CPU og PSU er det vi snakker om her. Trenger modell. :)

Og ingen problemer med å feste CPU eller noe slik?

 

Corsair AX 850W

Intel® Core i7-3770K Processor Socket-LGA1155

 

Null problem med å feste CPU eller viften. Vi brukte ESD armbånd til jord under hele monteringen, vi var også forsiktig med delene. Strømforsyningen ser ut til å virke (lys/vifter/etc funker). Skal gå gjennom komponentene i morgen med et multimeter, kanskje det kan hjelpe oss til å finne noe av problemet... Men tror du CPU'en kan ha tatt dagen? Hvordan sjekker man dette?

Lenke til kommentar

Regner med verken hovedkortet eller rambrikkene lukter svidd? I så fall kan det ha oppstått kortsluttning. Det hjelper lite å flytte over delen som er defekt i så fall.

 

Nei tviler på prosessoren er defekt, med mindre man har klart å sette cpu inn feil vei da er nok heller pins som er bøyd. Veldig lite sansynlig at det er feil på prosessorer.

 

Enkleste mulighet å sjekke cpu er nok å prøve nytt hovedkort.

Selvsagt kan det være bios som er utdatert det kan også vises som svart skjerm, ellers har nyere hovedkort ofte en MemOK knapp i tilfelle det er problemer med kompaktibilitet ellers kan du prøve å ta ut bios batteriet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Regner med verken hovedkortet eller rambrikkene lukter svidd? I så fall kan det ha oppstått kortsluttning. Det hjelper lite å flytte over delen som er defekt i så fall.

 

Nei tviler på prosessoren er defekt, med mindre man har klart å sette cpu inn feil vei da er nok heller pins som er bøyd. Veldig lite sansynlig at det er feil på prosessorer.

 

Men siden vi ikke har noen feilkoder (via piping) som kunne ha indikert noen feil, så er det lite vi har å gå på. Eneste jeg kan komme på som kunne ha skapt problemer var at hovedkortet ditt egentlig ikke er laget for prosessoren.

 

Z68-chipsettet hadde opprinnelig ingen støtte for Ivy Bridge (nyeste CPUene i dag). Asus har i ettertid kommet med en BIOS som støtter Ivy Bridge, men så var det ikke liett å vite hvilken versjon som er installert fra før av, og hvordan man klarer å oppdatere BIOS på et hovedkort uten støtte for CPUen.

Jeg hadde vel egentlig sett for meg at den klarte å komme inn til boot-sekvensen, men jeg må ærlig talt si at jeg ikke har erfaring med dette.

 

Bare så jeg er 100 % sikker, du får ingen pip fra hovedkortet, eller noen som helst annen indikasjon enn at vifter starter etc. ?

 

 

Enkleste mulighet å sjekke cpu er nok å prøve nytt hovedkort.

Selvsagt kan det være bios som er utdatert det kan også vises som svart skjerm, ellers har nyere hovedkort ofte en MemOK knapp i tilfelle det er problemer med kompaktibilitet ellers kan du prøve å ta ut bios batteriet.

Enig i at det er sjeldent det er CPUen som feiler, ja det er faktisk veldig uvanlig i forhold til hvor ofte jeg ser enten produksjonsfeil/feil behandling av RAM/HK.

 

Men nå er det jo slik at trådstarter har prøvd å bytte hovedkort.

Lenke til kommentar

Regner med verken hovedkortet eller rambrikkene lukter svidd? I så fall kan det ha oppstått kortsluttning. Det hjelper lite å flytte over delen som er defekt i så fall.

 

Nei tviler på prosessoren er defekt, med mindre man har klart å sette cpu inn feil vei da er nok heller pins som er bøyd. Veldig lite sansynlig at det er feil på prosessorer.

 

Enkleste mulighet å sjekke cpu er nok å prøve nytt hovedkort.

Selvsagt kan det være bios som er utdatert det kan også vises som svart skjerm, ellers har nyere hovedkort ofte en MemOK knapp i tilfelle det er problemer med kompaktibilitet ellers kan du prøve å ta ut bios batteriet.

 

CPU'en har ingen bøyde pinner (den var montert riktig). Målte spenningen rundt om kring på kortet, alt ser ut til å ha rikelig med spenning (~5V). Skjermkortet hadde også spenning, fortsatt ikke noe bilde :/ Det luktet heller ikke svidd av noen av komponentene... Tok ut BIOS batteriet og prøvde på nytt, inget bilde fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...