arv Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Då har eg laga meg ei smørbrødliste med komponent slik at eg kan få bygd meg ein pc som eg kan ha i nokre år framover. Eg fekk ikkje til å lage ei slik fin liste som alle andre gjer i trådane sine, men her er linken: https://prisguiden.no/liste/135292/ Om nokon har tips til billegare/betre komponent så kom gjerne med dei. Er fortsatt usikker på ram, hovudkort, skjermkort og om eg verkeleg treng 256 gb ssd. Skjerm har eg heller ikkje peiling på, og om det er rimelegare/betre alternativ der ute så tek eg gjerne i mot råd. Dette er rett og slett ein pc basert på delar som de her på hardware samt andre diverse nettfora har anbefalt. Lenke til kommentar
otl Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Ville vurdert modulær strømforsyning for å slippe en hel haug med kabler. Koster kanskje litt mere, men mener det er verdt det beløpet Lenke til kommentar
arv Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Modulær ja. Kom gjerne med ei anbefaling til kva type om du vil. Og eg skal få hjelp av ein kompis som har bygd før som om det er litt ekstra kabelsurr for han så gjer ikkje det meg så mykje Lenke til kommentar
otl Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Er ingen expert på strømforsyninger, men regner med det kommer noen her etterhvert Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 En grei modulær strømforsyning er OCZ ZT 650W, alle kabler er avtakbare og det gjør seg da lettere med bygging, og da spesielt det med å gjemme kabler. Når det er sagt er det ikke et mareritt med strømforsyninger nede på 650W noe det ikke er modulære kabler, men for 750W og oppover kan det være ganske så plagsomt med alle de ekstra kablene. Skjermkortet er godt det, du får god ytelse kombinert med en god kjøleløsning som fører til mindre støy. Det med SSD så kommer det an på hvor mye du legger på den. Er du flink nok med å fordele de forskjellige tingene mellom HDD og SSD kan du faktisk klare deg med 64GB, men det anbefaler ikke ettersom det koster knapt 100kr mer for dobbelt så mye plass, og det kan fortsatt være litt trangt. Du klarer deg nok helt fint med 128GB SSD bare du passer på å ikke legge alt mulig rart på den, det er masse programmer som du kan ha på HDDen Skjermen er god, men det kommer jo an på preferanser. Den skjermen har (i forhold til andre mange andre i sin prisklasse) veldig gode farger og innsynsvinkler, i tillegg så er det en 16:10 skjerm, som betyr at den er høyere i forhold til bredden hvis du sammenligner den med de fleste andre skjermer. Her har du en liten illustrasjon på forskjellen; 16:10 er denne skjermen, 16:9 er vanlige skjermer (og TVer). Hovedkortet har jeg egentlig ikke så mye kjennskap til, det merket er egentlig ikke så godt etablert i Norge. Hadde jeg valgt hadde jeg gått for Asus P8Z77-V, det har noen godbiter som innebygget WiFi og et veldig godt program for automatisk viftekontroll. Så var det operativsystemet da. Hvis du ikke har fått det med deg så kommer Windows 8 ut om 26 dager, og da er det jo ganske så bortkastet å kjøpe seg Windows 7. Windows 8 har en rekke forbedringer, noen små og noen store, men tilsammen gjør det seg til en bedre opplevelse av systemet. Noen har det slik at de ikke liker det, andre har det slik at de liker set veldig godt. Det har seg også slik at mange av de som ikke liker det har prøvd det i en uke eller to og funnet ut at de liker det allikevel. Du har mulighet for å få en 90 dagers prøveversjon av Windows 8 Enterprise her: http://msdn.microsoft.com/en-us/evalcenter/jj554510.aspx Etter de 90 dagene må det avinstalleres og da erstattes med en ekte versjon. Ettersom prøveversjonen bare er på engelsk vil du trenge å installere en Norsk språkpakke hvis du ønsker Norsk. Her finner du en guide for å gjøre det: http://samfunn.myhken.com/hvordan-bytte-sprak-i-windows-8 Håper jeg har kunnet hjelpe - Ole Lenke til kommentar
arv Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Takk for utfyllande svar Olestokk. Det var eit verkeleg eit godt og informativt innlegg. Angåande hovudkortet så har sett at ein del av dei på /buildapc på reddit har ofte anbefalt det når andre har spurt om hjelp til byggjing av ny pc, men eg er jo ikkje framand for å ta råd frå dykk her inne såklart. No når eg ser forskjellen på 16:10 og 16:9, kva ville du/andre anbefalt til gaming? Eg må ærleg innrømme at det er lenge sidan eg har sete foran ein stor pc-skjerm då det har gått i bærbar dei siste 10 åra. Windows 8 veit eg kjem snart, men min kompis anbefala meg å å kjøpe Windows 7. Igjen så veit ikkje eg kva som er best, men eg reknar jo med at 8 blir meir og meir vanleg så eg stolar heller på deg her. Igjen, takk for eit godt svar. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Til spill kan jeg foretrekke 16:9 ettersom spiller vanligvis dårlig optimalisert for 16:10, det er jo klart, for når du lager et spill optimaliserer du jo spillet for den markedsledende standarden. Til film og lignende er 16:9 også bedre ettersom det er hva filmer vanligvis er laget for. Men til andre ting, som for eksempel bare det å drive på nettet kan jeg synes at 16:10 er bedre, for da får jeg jo mer faktisk plass til nettsider, for nettsider bruker ikke bredden uansett... Hovedkortet er jeg litt uklar på faktisk, som sagt har ASRock et lite marked i Norge, så jeg er relativt lite kjent med dem. I tillegg så har det seg slik at de ikke selges hos noen av de som i mine øyne er de "gode" nettbutikkene. En annen ting er å tenke på hva hovedkortet faktisk gir deg, trenger du det hovedkortet har? Av de ASRock kortene jeg har sett på får så er det bare noen litt spesielle ting som gjør dem verdt et kjøp, som for eksempel ørten SATA porter eller PATA(!) port(er). Men nå som det er sagt finnes det sikker grunner for å gå for ASRock også, bare at jeg aner ikke hva det er. De har sikkert svarene på Reddit da, men jeg kom ikke lenger enn to sider med tråder før jeg ble lei Jeg vet ikke jeg, bare irriterer med utrolig mye over dårlige nettsider med dårlige/elendig design :/ Når det kommer til Windows 8 så er det jo personlige preferanser som spiller mye inn. Mange tenker bare "Oh hell no!" ved første øyekast, men noen vender seg til det mens andre fortsetter å hate. Da er det jo veldig fint at det bare er en prøveversjon, da slipper du å kjøpe deg hvis du ikke liker det. Og vis du ikke liker det finner det programmer som Start8 og ClassicShell som tar tilbake mye av det velkjente Windows 7 mens du fortsatt beholder mye fra Windows 8. Lenke til kommentar
arv Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Ok, då trur eg at eg går for Benq XL2420T sidan den får rimeleg bra med kritikkar rundt omkring. Reknar med det er eit greit valg? Angåande hovudkort så har jo ikkje eg peiling på kva ekstra eg treng. Men eg reknar ikkje med at det er så mykje meir som skal inn i PCen enn det som er på lista. Sidan eg ikkje treng WIFI o.l, er ikkje dette eit greit kort med tanke på pris: https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-ga-z77x-ud3h-156680 Har òg lest noko om Thunderbolt som kjem på Asus sine nye prokort utan at eg veit så mykje om det, og om det er noko ein "må ha?" Windows 8 verkar som eit godt valg så då går eg rett og slett for det. Takk igjen for svar. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 GA-Z77X-UD3H er et fint kort og virker helt fint det Det er noen kort som har Thunderbolt (de jeg vet om som har det på noen kort er Gigabyte og Asus), og det er ikke noe en "må" ha. men det kan være en fin ting hvis du skulle være en av de som trenger enorm båndbredde eksternt. Thunderbolt er for øyeblikket dyrt å ha ettersom kablene trenger noen komponenter i seg selv. Thunderbolt har heller ikke så veldig godt fotfeste. Men for nå er Thunderbolt "fremtiden", mens har lest et sted at PCI folka skal komme ut med noe annet, som forhåpentligvis ikke krever prosessering i selve kabelen. XL2420T er en knall skjerm for gaming Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå