Vassre Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hvordan blir beste måten å sette opp fellesmail konto for en salgsavdeling. Til nå er det satt opp som en distribusjonsgruppe, men kunden ønsker at det er mulig for dem å dra e-poster som er sendt til salgsavdelingen over i sin innboks eller noe sånt. Da vil den bli fjernet også fra andre som er medlemmer av denne gruppen. Da vet altså bedriften at denne e-posten er tatt hånd om og blir derfor ikke besvart to ganger. Vet noen om en god løsning for å få til dette? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Siden du ikke nevner med ett ord om hvilken versjon av exchange du kjører, så går jeg ut i fra at du kjører exchange 2010. Da kan du bruke sharedmailbox. New-Mailbox -FirstName "navnpåfellesmappen" -LastName "Navnpåfksavdeling" -name "deres navnestandard" -OrganizationalUnit "siersegselv" -Database "database" -shared -shared er da hele forskjellen mellom en delt mailboks og en vanlig mailboks. Dette gjør at AD kontoen blir disablet og ikke kan logges inn på. Sett så full access på mailboksen, så popper den magisk opp i mailboksen til de som får tilgang til den (2007 eller nyere) Endret 1. oktober 2012 av Mreinha Lenke til kommentar
Vassre Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Det er en genial løsning! Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Vassre Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 Nå er det satt opp og det fungerer fint Men en ting kunden ønsker er å sende fra disse kontoene? Er dette mulig? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Klart det er mulig:) I powershell, manuelt og tungvindt setter rett og slett "send-as" rettigheter på objektet for brukeren som skal sende som. Add-ADPermission -Identity "navnpåfellespostboks" -User "distinguishedname til brukeren som skal ha rettigheter" -ExtendedRights 'Send-as' Powershell, langt mer smood og litt overkill. Dette er en funksjon, og kjøres ved å laste inn function i fks powershell profile, fa en .ps1 fil eller lime inn koden i powershell direkte. For å så skrive "rettigheter". Koden er ganske selvforklarende. Så du får spørre om det skulle være noe du lurer på. Koden setter både fullaccess og send-as permission. function rettigheter { $mailbox = read-host "Hvilken postboks skal det gis tilgang til?" $bruker = read-host "Hvilken bruker skal ha tilgang til postboksen?" $user = get-mailbox $bruker | select-object distinguishedname,UserPrincipalName $identity = get-mailbox $mailbox | select-object identity add-adpermission -identity $identity.identity -user $user.DistinguishedName -ExtendedRights "send-as" add-mailboxpermission -identity $identity.identity -user $user.UserPrincipalName -accessrights "fullaccess" } så, i outlook velger du bare "fra-feltet", så er du i mål:) Edit: Du kan selvfølgelig sette rettighetene fra EMC ved å høyreklikke på mailboksene og velge "send-as" Endret 4. oktober 2012 av Mreinha Lenke til kommentar
Vassre Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Dette var gankse avansert for meg. Har ikke brukt powershell før. Share milaboxen min har: Display navn: delttest. Alias er: salgremi1 Organization unit: Domenet/mybuiness/Users/SBSUsers Hva blir koden jeg da skal skrive? Skal jeg kjøre den fra powershell? Med fare for å mase:p Vet du om det er mulig å legge denne delte mailboxen til i en Iphone? Slik at brukeren kan lese mail som kommer til denne mailboxen fra telefonen? Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Om du skal jobbe med exchange, i større grad enn "help-desk", så er det bare å lære seg Powershell, først som sist:) I exchange (2007 og nyere), så kan man kun gjøre 60-80% av alt man ønsker fra GUI'et. Resten må gjøres fra powershell. Jeg kan ta en breakdown av funksjonen jeg skrev. Grunnen til å lage en funksjon ut av dette er at man kan legge den inn i PowershellProfile (les mer her: http://technet.micro...y/ee692764.aspx ), så har man koden til neste gang man trenger den. Så, i stedet for å skrive all koden hver eneste gang, så skriver man bare funksjonens navn og fyller ut eventuell data. Om vi ser på funksjonen jeg har skrevet, så heter den rettigheter. Dermed, om du lagrer den ned i powershellprofile, trenger du kun å skrive "rettigheter" i powershell for å få gjort det du skal. Funksjoner er fint til mye annet også, men vi holder det enkelt for nå. So, let's breake it down: # Vi lager funksjonen vår, navnet i funksjonen må være unik: function rettigheter { # Det neste vi gjør, er å sette to variabler $mailbox, og $bruker. $Mailbox blir etterpå kontoen det skal gis tilgang til. Mens $bruker, er brukeren som skal ha tilgang. Ved å sette = read-host så vil command line interface (CLI) spørre deg om informasjonen som skal lagres i disse variablene. Spørsmålet CLI spør er teksten som er definert i "". $mailbox = read-host "Hvilken postboks skal det gis tilgang til?" $bruker = read-host "Hvilken bruker skal ha tilgang til postboksen?" # Her sier vi at variabel $user skal hente ut distinguishedname og UserPrincipalName fra $bruker som er definert over. Når vi skal sette "send-as" og "fullaccess" permission etterpå, så bruker de to forskjellige verdier fra brukerobjektet i AD. Grunnen til dette er at vi må fortelle kommandoen vår etterpå en unik ID, da holder det ikke med display name, da flere brukere kan ha samme display name. Det går også an å definere $user med andre verdier, men distinguishedname og UserPrincipalName er i mine øyne de beste å bruke til dette. Å siden du gjerne husker brukernavn, eller display name, så er det mye enklere at vi over, spurte deg om å fylle ut dette, så kan heller en spørring finne informasjon vi egentlig trenger. ved å bruke pipeline (|) så tar vi resultatet av den første spørringen og sender videre. Her sier vi at fra resultatet vårt, så skal vi hente ut to verdier. Nemlig distinguishedname og UserPrincipalName. $user = get-mailbox $bruker | select-object distinguishedname,UserPrincipalName # Egentlig det samme som over. Kunne like gjerne ha brukt distinguishedname som identity, det som er viktig, er at verdien er unik. Identity (les: test.local/home/users/TestOU/Testuser) er egentlig veldig likt distinguishedname (les: CN=Testuser,OU=TestOU,OU=users,OU=home,DC=test,DC=local). distinguishedname er vel egentlig den beste verdien å bruke siden den er helt unik, men ikke i dag:) $identity = get-mailbox $mailbox | select-object identity # Så kommer magien. Vi skal sette rettigheter på $mailbox. Det finnes en haug med rettigheter som kan settes, men så lenge ikke annet blir oppgitt, så er det vanlig å sette "send-as", og "fullaccess". Som gir tilgang til postboksen, og sende fra den (les, bruke mailadressen). Disse rettighetene settes hver for seg. # Add-adpermission gjør at en bruker får lov til å sende-som (les, bruke mailadressen) til en annen bruker. Egentlig ikke så mye spennende her. Eneste å merke seg er at fra variabelen $user, så henter vi ut verdien DistinguishedName. Derav $user.DistinguishedName. -extendedRights sier hvilke rettighet -user skal få på -identity. add-adpermission -identity $identity.identity -user $user.DistinguishedName -ExtendedRights "send-as" # Add-mailboxpermission gjør at en bruker får lov til å åpne mailboksen til en annen bruker. Dette kan sperres ned og åpnes til du blir gal, men det var ikke poenget her. Grunnen til at jeg bruker UserPrincipalName her, er fordi DN ofte feiler. add-mailboxpermission -identity $identity.identity -user $user.UserPrincipalName -accessrights "fullaccess" } Håper det var sånn tålig forklarende:) Jeg er ingen instruktør, eller kurslærer, så andre har helt sikkert andre måter å gjøre dette på enn det jeg har vist her. Endret 7. oktober 2012 av Mreinha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå