Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fersk jusstudent

H3i

Anbefalte innlegg

Usikker på om innlegget er passende for forumet - men jeg er en helt fersk jusstudent som søker hjelp og tips. Hvordan takle jusstudiet på best mulig måte? Jeg er en lite typisk jusstudent - liker ikke å lese, og er storfan av skippertaksmetoden. Slik har jeg kommet meg gjennom videregående, men ser nå at det må nye metoder til. Tar generelt sett stoff ganske lett, og er interessert i det jussen innebærer, men er redd jeg skal dette av da jeg har noe dårlig selvdisiplin. Er det noen som har noen gode tips til hvordan å gjennomføre jusstudiet med rimelig gode karakterer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har noen gode tips til hvordan å gjennomføre jusstudiet med rimelig gode karakterer?

Ja - du må arbeide.

Jus er komplisert, tungt stoff som må modnes. Tingene henger sammen med hverandre, og forståelsen øker gradvis over tid ettersom du jobber med faget. Det er også såpass mye å lære - og forstå - at du må avsette en god del tid til studiet (la oss si 6 timers effektivt per dag). Derfor har jeg ikke tro på skippertak.

Skippertak og jevn lesning utelukker heller ikke hverandre, og faktisk er det mange som kombinerer disse to. Dvs. de jobber intenst i forkant av eksamen, men da har de i tillegg studert jevnt gjennom faget.

Det du må tenke på, er hvordan du skal prioritere. Ønsker du å gjøre det godt i studiet, kan du rett og slett ikke innvilge deg masse ledig tid til andre ting. Her må du faktisk velge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Er helt med på tankegangen deres, og for tiden tar jeg meg kun tid til skole og trening. Holder det å kun lese? Hvordan jobber dere med stoffet? Det vil nok være veldig individuelt hva slags læringsmetode en bruker, og hva som fungerer på hver enkelt - men har dere noen favorittmetoder å jobbe på?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med krikkert (selv om jeg er noe usikker på hva han mener med "løsningsforslag". Care to elaborate?), men vil gjerne også påpeke at å få kommentert (og ikke minst: selv kommentere) oppgaver av/fra jusstudenter som er like (lite) erfaren som du selv er også er veldig lærerikt.

Anbefaler også kollokvie med flinke folk. Diskuter vanskelige ting/randsonepensum/uavklarte spørsmål, og argumenter mot hverandre.

Lenke til kommentar

Husk å varier mye mellom forskjellige måter å studere på. Jeg vet ikke hvordan man gjør ting i jussen, men å variere er helt essensielt. Da jeg begynte å studere slet jeg med å få inn et anstendig antall timer i uken fordi jeg bare gjorde to ting; Gikk på forelesninger og leste pensum mens jeg noterte. Det ble altfor ensidig. Jeg jobber mye i dag, men jeg blir lei hvis jeg holder på med det samme lenger enn 3 timer cirka.

Idealet er å faktisk ha litt lyst til å sitte lenger når du er ferdig for dagen.

PS: Vet ikke hvor mye pugging det er i juss, men en modell for repetisjon jeg synes fungerer veldig bra går som følger; Første repetisjon alt 5-20 minutter etter innlæring, neste om 24 timer, så en uke, så en måned og så 6 mnd. Det blir mye repetering, men stoffet sitter ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...