Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - inkognym - Olympus Pen F 38mm f/1.8

Anbefalte innlegg

Brukernavn: Inkognym

Deltagernivå: Pingle

Utstyr: Sony Nex-5n, Olympus Pen F 38mm f/1.8

Har egentlig ikke skikkelig tid til å ta bilder denne måneden, men jeg får gjøre et forsøk. Kamera og objektiv er såpass lite at jeg kan ta det med overalt.

Jeg vil legge til exif for objektivet i ettertid, men jeg kan ikke garantere at jeg husker blenderåpning. Vil også prøve å legge til location-data synket fra iPhone: bildene vil nødvendigvis være ganske urbane.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk egentlig ikke tid til å ta et bilde i dag, men rakk å stoppe innom her på vei hjem. Beigel Bake er Londons eldste bagel-bakeri, en siste rest av jødiske East End, åpent 24-timer i døgnet og med gretne, utålmodige gamle damer bak disken til en hver tid. Hot salt beef er det mest fyllende på menyen.

8044984117_5af38ebca2_b.jpg

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva "BE" er for noe. Men varmt og salt er det tydeligvis. Absolutt kledelig bakgrunn sånn passelig ute av fokus. Man kan for så vidt lure på om det er for- eller bakgrunn som er det egentlige motivet, da har man i alle fall noe å bruke tiden på...

Lenke til kommentar

Jeg tar egentlig ikke blomsterfoto. Ikke gidder jeg bruke stativ, ikke har jeg noe makroobjektiv, og i utgangspunktet interesserer deg meg ikke veldig mye. Men etter en tung fredagskveld hadde jeg lite ork i går, og fant verken inspirasjon på det lokale markedet eller ellers i nabolaget. Da ble en blomst på en "city farm" en nødløsning.

Samtidig er det med på å illustrere et karakteristisk trekk ved objektivet jeg bruker. Det har en ganske sterk sfærisk bokeh som gir det karakter, men som er langt fra silkemyk. Kommer man tett på er det ikke like tydelig, men ved typisk portrettavstand kommer det klart frem (ingen slike bilder å dele akkurat nå, dessverre). Slike optiske imperfeksjoner kan man selvsagt bruke med effekt, men moderne objektiver har ofte en langt mer klinisk måte å tegne på. Det er noe av sjarmen ved å bruke eldre utstyr.

8062358018_ed7ddc8a72_b.jpg

Bare litt lengre avstand, og den sfæriske bokehen (katteøyneeffekt) blir mer tydelig.

Sfærisk bokeh.

8062356215_c5d3e2805b_b.jpg

Endret av inkognym
Lenke til kommentar

Ekstrem-crop eller ikke... Likte uansett begge utgaver. Selv om det ikke er så tydelig, så forteller ansiktsutrykkene litt om hva som skjer, ser ut som om mannen til venstre ikke er så begeistret for det trekket... :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.youtube.com/watch?v=UPw-3e_pzqU

Ikke kvitt meg så enkelt. Har ikke fått særlig mye tid til foto, men dratt med kamera og snappet et par halvdårlige bilder. Konvertert til b&w, så det ikke ser altfor håpløst ut.

9. oktober

I dødtid mellom møter fikk jeg tatt en snartur nedom Tjuvholmen. Jeg føler meg litt out of the loop når jeg først blir klar over det nye museet på flyet over, men sånn kan det gå.

8101191126_6ceac450f0_b.jpg

Endret av inkognym
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...