Gå til innhold

Hjelp til forslag på kraftig videoredigering system med klienter og server.

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer litt på ulike ting ved oppsett av et relativt kraftig system for redigering av video.

Er snakk om 3-5 klienter som skal brukes til redigering/rendering og konvertering av video, som er koblet opp mot en server.

Kravene er høy hastighet på rendering og konvertering av video.

Det vil ikke bli brukt mange effekter, overlay, tekst osv.

Er bare ulike videoklipp og bilder i ulike format som blir klippet sammen stort sett.

Er ønskelig med bruk av Adobe CS6 Master Collection på klientene.

Noe av spørsmålet blir da hvilken prosessorer og skjermkort som vil gi best mulig ytelse på dette, er f.eks. Intel Xeon 8-kjerne CPU kompatibel og et bra valg?

Eller vil en godt spesifisert Intel i7 være bedre egnet?

Og hvor mye samt hvilken type RAM? regner med minst 12Gb og oppover på klientene.

Er også litt usikker på hvordan dette vil fungere opp mot en server der videofiler, bilder og ferdige prosjekter vil ligge.

Det blir fiber mellom server og klientene, og det er behov for at klientene kan kobles fra og kunne fungere helt frittstående.

Vil det evt. være mulig å kjøre noe Adobe programvare direkte på serveren? Eller støtter ikke det operativsystem slik som f.eks. Windows server 2008?

Mange ulike spørsmål her, men håper noen har litt erfaring med dette og kan komme med tips.

Budsjettet er relativt romslig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig med svar her ja....

På klientsiden ser jeg for meg at vi havner på noe lignende som en HP Z620 Workstation, med en Intel® Xeon® E5-2650 (2.00 GHz, 20 MB cache, 8 cores) CPU samt 12-16Gb 1600 MHz DDR3 ECC Unbuffered RAM.

Skjermkort blir da gjerne NVIDIA Quadro 2000.

Kjører Windows 7 Pro 64bit som operativsystem.

På en del program og videokodeker vil jo 8 kjerner bli utnyttet bra, mens på andre ting ville gjerne en høyere klokkefrekvens i stedet for mange kjerner være best.

Hva mener folk om dette, kunne kanskje en 6-kjerne Intel Core i7 3930K gjort en like bra jobb?

På serversiden er jeg mere usikker, ser for meg at en ren lagringsløsning lignende NAS vil være bedre enn en ren server. Er jo i prinsippet bare ren lagring som vil bli gjort der, men enheten må takle at 4 klienter kan lese/skrive full HD videofiler på samme tid.

Kjører man en egen Gbit nettverkslinje fra hver klient inn til server/lagringsmedie burde vel det være nok båndbredde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...