Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - eks - Ai-s Nikkor 300mm f2,8 ED-IF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyggelig å høre at det er noe som har falt i smak... :)

 

Men, Uff... Har hatt lite tid denne uka, så da har jeg ikke fått dratt rundt på det store objektivet... Men, jeg fikk skvist inn litt "kvalitetstid" med den nå i helga...

 

Var hjulskift i dag, så da måtte den gamle '79 Ford Caprien ut for å gi plass, for andre biler det skulle legges om til vinterdekk på:

8132551131_85155048d8_b.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ford Capri... ja det begynner virkelig å bli noen år siden. Men jeg ser at du sliter ikke mye med å finne fokus på det MF-objektivet ditt. Skarpt som søren.

Ja, merker at jeg begynner å få tak på det her med manuellfokus nå, jeg kjøpte jo mine første manuellfokusobjektiver nå i mars, og merker at det sitter bedre i fingrene nå. En 300/2.8 er kanskje heller ikke det letteste å beherske der. Bildet ble tatt på f2.8, jeg tenker som så at hver gang jeg stopper ned det objektivet, så blir det en smule bortkastet å drasse rundt på en så stor, tung og relativt dyr sak (da kunne jeg like godt kjøpt f4 eller f4.5 utgavene).

 

Caprien ser veldig, veldig velholdt og fin ut! Nostalgi for oss over 30 ;) Skarpt og fint!

Jupp, den bilen er i god stand, bare to eiere siden den var ny. Bilen er en 3-liter S Ghia. Pappa kjøpte den brukt i 1980, da var den bare ett år gammel. Den ble hverdagskjørt gjennom mesteparten av 80-tallet, pappa brukte den til å pendle fra Askim til Nike-batteriet på Skjønnhaug i Trøgstad. Etter at jeg kom til verden ble det behov for litt mer plass, men i stedet for å selge Caprien, så ble den avskiltet og satt inn på låven, og bare luftet litt (på prøveskilter) med jamne mellomrom på godværsdager og 17. mai etc... I 2009 ble den veteranbil, så da kom skiltene tilbake permanent. I dag brukes den stort sett på godværsdager og 17. mai som ellers, samt nå og da som en reservebil...

 

Visstnok så kom jeg ganske brått på da jeg omsider bestemte meg for at jeg ville ut, noe som medførte at Caprien var oppe i 180-200 på vei til fødeavdelingen på sykehuset i Sarpsborg en kveld i april 1987. Siden, så har jeg kjørt den bilen et noen ganger, men ikke så fort... :p

 

Dagens bilde blir pusekatt og Capri, også tatt på f2.8:

8132574406_fe3406d2e0_b.jpg

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både pusekatt og en Capri i samme bildet - du skjemmer oss bort ;)

Alltid lov å skjemme seg selv og andre litt bort med motivene når det er Oktoberfest... ;)

 

Skikkelig grom motor også da skjønner jeg!

 

Det siste bildet ble jo fint også, med katten i fokus og Caprien på lur :)

Ja, grom motor etter sin tid, ikke fullt så gromt med 3-liter V6 med bare 180hk i dag... Bør dog nevnes at Caprien er oppgitt med 1100 kg tørrvekt i vognkortet, så det flytter greit på seg...

 

Godt å høre at de falt i smak... Blir ikke akkurat noen kjempeavslutning på oktoberfesten for min del, blir bare en busk:

 

8132572210_bd65ca20c1_b.jpg

 

Hadde også et annet alternativ på lur, men siden det har blitt postet en del bilder av Jossa tidligere, så putter jeg dem i spoiler:

 

8132548997_2ea1c4037c_b.jpg

 

 

Er den siste dagen i oktober i dag, så endelig skal 300mm'ern min få hvile. Det har vært en spennende utfordring, og jeg føler at jeg har lært mye og funnet ut at 300mm kan brukes til så mangt. På den andre siden skal det bli godt å la den ligge igjen hjemme en stund... :)

Lenke til kommentar

Veldig godt fanget kattepus. Sjarmklump! :)

Da kommer det et aldri så lite bonusnærbilde av den samme kattepusen, ikke noen bykatt akkurat, dette er en skikkelig gårdskatt, halvvill attpåtil. Er også tatt med 300/2.8 @ f2.8:

 

8059828818_5b014d50cb_b.jpg

 

 

Det bildet ble egentlig vraket grunnet i overkant mye CA rundt værhårene...

Lenke til kommentar

Virkelig fin kattpus, skarpt og lekkert. Fint lys og bakgrunn. En flott fest.

Takk, takk... :)

 

Henger meg på her mange gode bilder, kunne kanskje hatt med hund isteden for katt i det ene capri-bildet :)

Takk... Jo, skulle kanskje ønske det, men det er ikke alltid det lar seg gjøre, å få en Flat Coat til å sitte stille der du selv vil er ikke alltid så lett, hun er ikke godt dressert... :p

 

Katt og Capri ble flottings. Meget smalt fokusplan som katten sitter midt inne i. Likte også hundeportrettet i spoileren til slutt.

 

Tøft å stille med en manuell 300 på 4/3 sensor. Du hadde atskillig verre betingelser enn meg, som kjørte fullformat og autofokus. Bra jobba.

Jo, takk... Det ble en solid utfordring, men jeg tror det gikk ganske greit. Har i alle fall lært meg å bruke det objektivet skikkelig nå, går også markant fortere å fokusere nå som jeg har "lært meg" det objektivet...

 

@tomsi42, tok du et bilde av meg med 300'n under Photowalken? Det vil jeg gjerne ha... :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kjempekul tråd. Dette var noe som skilte seg ut vil jeg si :)

 

Men er det manuell blenderkontroll på dette objektivet?

Ja, det er full manuell blenderkontroll med all gammel Nikon-optikk før G-serien (uten blenderring) så sant de har en fysisk blenderring.

 

8616569920_4090562d56_c.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...