Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - eks - Ai-s Nikkor 300mm f2,8 ED-IF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker igjen for fine tilbakemeldinger... :) Er en betydelig drivkraft for å drasse rundt på det objektivet... :)

 

@inkognym: Ja, ble ganske mye CA på metallringene i det halsbåndet, så det gjorde litt at det bildet falt litt igjennom for min del. Men ildrød høstfargebokeh ble det mer av, her kommer et siste bilde av Jossa for denne gang:

 

8059810881_941c793394_b.jpg

 

I ettertid ser jeg at utsnittet kanskje ble noe trangt, men det er det lett for at det blir med et 300mm fastobjektiv på mFT. Fortsatt et under at den bikkja klarte å stå stille... Bildet ble forøvrig tatt på f2.8

Lenke til kommentar

Ja, litt trangt på høyresiden, ellers fint. Veldig bra løvverk ute av fokus øverst i bildet.

Ja, skal innrømme det... :) Var nok og et resultat av at jeg hadde litt "dilla" på 1/1-perspektiv her om dagen. Anyways, dagens bilde er noen epler: (Også tatt på f2.8)

 

8074127957_7299eb5453_b.jpg

Endret av eks
Lenke til kommentar

Skulpturen er kjempefin, men det som gjør det for meg er teksten i bakgrunnen; "ser deg".

Ellers kan jeg også si at du fanget lyset veldig bra her.

fine kontraster.

Enig med begge de to siste her :)

Takk for det... :)

 

Jeg tok med meg 300/2,8 på Scott Kelby fotovandring på lørdag og til Fredrikstad på søndag. Tror jeg fikk noe fornuftig ut av det.

 

Høsten er her definitivt, her ved et vissent blad på en stein i elven

8087551019_31739462cb_b.jpg

Lenke til kommentar

Helt enig med FunFact når det gjelder "ser deg", ganske slående i torsoens synsfelt når man blåser opp bildet.

Det siste bildet fikk meg til å le litt. Et lønneblad kjemper seg opp mot strømmen som en annen rokke.

Det som stod skrevet bak torsoen så jeg først da jeg kikket på bildene på Mac'en, mens jeg tok dem var jeg såpass konsentrert om å treffe med fokus... :p

 

Artig beskrivelse k.n.b, det tenkte jeg faktisk ikke på... :D

 

I dag kommer vi til trådens første fuglebilde, denne gangen ble det ei måke på operaen:

8087566245_2139145c79_b.jpg

Lenke til kommentar

Hmm... Kan man bruke en 300mm som "makro"- objektiv, mon tro...? I Reptilparken i går fikk noen en lys ide, hva med å sette på to tjukke mellomringer på 300'n, da fikk jeg halvert nærgrensen fra 3 meter til 1,5. Var også noe vanskelig lys, (sterkt lys ovenfra, med kraftig slagskygge, ikke blits her) så jeg måtte dra mye i spakene. Resultatet ble noe snodig, men litt artig vil jeg si:

 

8103785412_fbc9073280_b.jpg

Lenke til kommentar

Resultatet ble ikke bare snodig - det ble veldig bra.

 

Jeg er også fan av det første bildet, med lyset samt etterbehandlingen her. Hundeportrettet fra 6. oktober var også særdeles fint. Flott lys, og uttrykk hos voffsen :)

 

300mm på m4/3 er en brennvidde det er ganske så ekstremt å basere seg på en hel fest :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Måken ble bra. Intenst blikk, og en meget velegnet bakgrunn som fremhever fuglen. Øglesaken må ha vært i ytterkant av hva man enkelt kan få til med en 300mm, spesielt en med 3m nærgrense. Men skarpt og fint ble det. Man kunne selvfølgelig ønsket en liten dæsj ekstra lys foran øyet der, men forholdene var ikke så greie forstår jeg.

Lenke til kommentar

Resultatet ble ikke bare snodig - det ble veldig bra.

 

Jeg er også fan av det første bildet, med lyset samt etterbehandlingen her. Hundeportrettet fra 6. oktober var også særdeles fint. Flott lys, og uttrykk hos voffsen :)

 

300mm på m4/3 er en brennvidde det er ganske så ekstremt å basere seg på en hel fest :)

Takk... :)

 

Jeg regnet med at å velge ut et manuelt 300mm objektiv til en slik fest kom til å bli en utfordring, føler vel at jeg har klart å få mer ut av det enn jeg hadde trodd, så langt bare en fugl.. :p Når det er sagt, begynner jeg å kjenne at jeg nok er litt lei av å drasse på den der...

 

Flotte bilder eks. Har seriøst hatt lyst på en slik 300mm selv etter jeg prøvde din på GF3'en. Artig kombo. Farger og skarphet er helt på topp hele veien i bildene dine. Godt observert og med teksten bak statuen. :)

Takk for det... :)

 

Jeg kjøpte den ikke bare ut ifra nytteverdien av å ha veldig lang brennvidde i kombinasjon med stor blender, men også fordi jeg syns det er moro å ha og bruke. Hvis du har lyst på noe slikt, kan du jo kjøpe et tilsvarende fra Canon... :p Er kjempegøy å leke med litt store saker på mFT, men det er nok mer egnet på et hus som E-M5 med søker og mulighet for grep...

 

Jeg er og overrasket over hvor skarpt det tegner, sliter heller ikke med kontrastfattighet som min FD 135/2. Mulig det er ED-glasset som utgjør forskjellen her. Eneste er at det sliter litt med CA og fringing der det er store kontrastforskjeller...

 

Dæven - det var en bøs måke. Og øglen ble bare stilig.

Takk. :) Måkene i Oslo ser ofte ut som noen muterte beist... De er velfødd på kebab og annen søppelmat som folk bare kaster fra seg på bakken når de ikke orker mer. Liker faktisk det øglebildet selv, viser og at man kan få veldig fin og tynn dof på mFT... :p

 

Måken ble bra. Intenst blikk, og en meget velegnet bakgrunn som fremhever fuglen. Øglesaken må ha vært i ytterkant av hva man enkelt kan få til med en 300mm, spesielt en med 3m nærgrense. Men skarpt og fint ble det. Man kunne selvfølgelig ønsket en liten dæsj ekstra lys foran øyet der, men forholdene var ikke så greie forstår jeg.

Takk for tilbakemelding... Det bildet ble tatt mye nærmere enn 3m, jeg satt på to tjukke mellomringer jeg fikk låne, tror det var mellom 1 og 1,5m avstand, og enda kunne jeg ha fokusert nærmere... Gøy med mellomringer... ;)

 

Lysforholdet var trøblete ja... En ganske sterk og lys varmelampe over øgla, noe som gav til dels sterke slagskygger, i tillegg til at den har mørke farger akkurat der og... Dette medførte at jeg måtte dra en hel del i spakene i PS, noe som kanskje gav den en litt plastikkaktig look... :p

 

Så, nå er det klart for en ny uke, med forsøk på å finne nye motiver... :D

Endret av eks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...