Gå til innhold

Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 50mm F1.2L USM

Anbefalte innlegg

De sier tidligere i tråden min at Sigma 50mm 1,4 er bedre enn Canons 50mm 1,4. Er du enig i det?

Jeg har ikke prøvd Sigma sin. "Alle" tester sier at Sigmas 50mm er bedre enn Canon sin, men det forhindrer ikke at Canons er bra nok. Du ser neppe forskjell på bildekvaliteten ved vanlig bruk, mekanisk er nok Sigmas et hakk bedre, Sigma på Canon er ikke alltid like vellykket, men det går det an å klage på hvis det er problemer. Jeg hadde safet med Canon, men sikkert mange som er uenige i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er normalt meget forsiktig med utstyret og har som regel mine eiendeler (telefoner, kamera, biler osv osv) i lang tid.

Hva vil det si at fokusplanet er 'bøyd'? Det uttrykket er nytt for meg.

Synes vel kanskje at Canons L-objektiver er bedre enn de som ikke er det, men det er jo også meningen. EF 50mm 1,4 er ikke L. Men L-objektiver koster cash da!

Lenke til kommentar

Jeg er normalt meget forsiktig med utstyret og har som regel mine eiendeler (telefoner, kamera, biler osv osv) i lang tid.

Da går det nok bra.

Det betyr at fkusplanet er ikke like langt fra kamera i hjørnene som i senter. Tenkt deg at du tar bildet av en muvegg; så vil senter være skarpt mens hjørnene ikke er det; eller at hjørnene blir skarpe istedet for senter.

Synes vel kanskje at Canons L-objektiver er bedre enn de som ikke er det, men det er jo også meningen. EF 50mm 1,4 er ikke L. Men L-objektiver koster cash da!

Jeg forventer ikke L bygge-kvalitet; men den kunne vært bedre enn et gjennomsnittelig kit-objektiv ...

Lenke til kommentar

Det betyr at fkusplanet er ikke like langt fra kamera i hjørnene som i senter. Tenkt deg at du tar bildet av en muvegg; så vil senter være skarpt mens hjørnene ikke er det; eller at hjørnene blir skarpe istedet for senter.

Jeg forventer ikke L bygge-kvalitet; men den kunne vært bedre enn et gjennomsnittelig kit-objektiv ...

Er enig i det du sier om L-objektiv og kit-objektiv.

Det høres umulig ut å få hele bildet i fokus da med et slik objektiv. For en amatør som meg hørtes det veldig rart ut.

På mitt 10-22mm har jeg lagt merke til at det av og til er litt uskarp og dradd i hjørnene, men det ligger vel kanskje litt til vidvinkelens natur.

Lenke til kommentar

Dette er hva FotoVideo skrev på Facebook:

FotoVideo Norway AS

For en pågang!! Da er desverre alle 5DMIII blåst ut på under minuttet. Vi starter nå å ta kontakt med samtlige for å bekrefte om du var en av de heldige 25 som fikk kameraet til denne prisen. For de som har betalt med kort, vil ingen bli belastet før ordren er bekreftet, beløpet kan allerede være reservert på konto, men dette blir borte hvis du ikke får kamera.

Det er vel lite sannsynlig at jeg hadde klart å fått et sånt kamera til den prisen selv om jeg hadde villet. Nei, jeg får vente til våren :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...