Gå til innhold

Hvilke opperativsystem til hjemmeserver


Anbefalte innlegg

Det er fullt mulig at Linux har et bedre filsystem, det har jeg ingen ide på overhode. Til mitt bruk så funker Windows Server OS helt greitt, og NTFS har aldri laget noe bråk for meg.

Det skal jeg love deg at NTFS har gjort for meg. Partisjonstabeller som forsvinner uten forvarsel, filer som blir borte under overføring. Sånt gjør at jeg ikke stoler på filsystemet. Det er andre områder hvor Windows er et bra alternativ. Men lagring/backup er ikke blant disse.

 

Når jeg , engang, får tid til å sette meg ned med Linux og kommer opp på et kunnskapsnivå som jeg er komfortabel med - da først vil jeg begynne å konvertere til Linux.

Det tviler jeg på at kommer til å skje...

 

At UNIX systemer har dokumenter som igjen dokumenterer dokumenter - er jeg smertelig klar over. Min første jobb var i Ericsson, supportavdelinga for datacom - og alt gikk på Unix :) Mye å sette seg inn i , men artig var det.

Det er STOR forskjell på hvordan ting var den gangen, og hva som er situasjonen i dag. Og den dokumentasjonen som er mest kronglete å finne frem, det er dokumentasjon på Microsoft-systemer...

 

Men nok om det, du har tatt et valg, og så lenge du er overbevist om at det er det rette valget for deg, så er det liten vits i å argumentere for andre ting. Men NTFS er som sagt det minst egnede filsystemet for lagring av store mengder data. Og Windows-plattformen er det klart dyreste alternativet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
]hm, du har fiklet med windows hele livet ditt. Hva var det du prøvde på?

 

For å si det sånn, jeg ser på Windows som det enkleste OS å bruke, både hjemme og på jobb (jobber med konfigurering av kontrollsystemer for offshore)

Greit, men kan du dele med oss hva du forsøkte på? Hva var det du synes var vanskelig med ditt ferske forsøk med linux?
Lenke til kommentar

Det som er utfordring nr 1 er faktisk å forstå hva jeg gjør / gjorde feil. Jeg forsøkte å sette opp et enkelt array , speiling - 2 disker - om jeg ikke husker feil så brukte jeg mdadm (sitter på jobb så får ikke sjekket). Da fikk jeg en feilmelding , men arrayet ble satt opp .... googlet feilmeldingen , men ble ikke klokere av treffene på google.

 

Slike ting driver meg til 'vanvidd' - jeg må forstå , for å kunne feilsøke og for å lære av feil(meldingene).

 

Litt ullent dette her .... men det er en liten stund siden jeg testet.

 

(det som gjør det 'enklere' med windows er, garantert, at jeg har fått feilmeldingene en million ganger før og jeg vet inderlig godt hva som er problemet. Hadde man brukt Linux som første OS så hadde dette helt sikkert vært snudd på hodet)

 

Snabelen

Endret av Snabel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Setter selv opp en test av en filserver i vmware for øyeblikket. Da lurer jeg på: Med eller uten GUI ? Kommandolinje var... Uvandt.. Kan jeg fjerne UI igjen om jeg vil det?

 

Sitter egentlig på samme tanken. 4 disker i software raid 5. Kun til lagring og straming fra PS3. Mulig også kjøre litt bakgrunnsprosesser..

 

Installert Ubuntu server 64-bit...

 

Med det samme:

 

Etter hva jeg har forstått kan jeg sette opp hele maskinen nå i VMware, også klone til en annen disk med annen hardware, og det vil fungere?

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Spørsmålet med valg av OS kan også løses på enkleste måte. Man tar server-utgaven av det OSet man er mest vant til å bruke, og setter opp det. Setter man nemlig opp riktig første gangen kan det ta år før man skal gjøre noen endringer igjen, og da er det ille å sitte og klø seg i hodet over et OS man ikke forstår noe av.

 

Trenger man bare de enkleste funksjonene, er konsumentutgaven ofte like enkel å sette opp ting i. Jeg har hatt en XP-maskin som filserver i over 5 år nå, uten problemer. Nå med ny/kraftigere hardware og nye ønsker (feks virtualisering), må jeg over på server-OS.

Lenke til kommentar
Kan jeg fjerne UI igjen om jeg vil det?

Som Lycantrophe sier så kan du fjerne GUI senere. Men jeg vil også anta at de fleste(?) distroer har en /etc/inittab fil som kan brukes til å styre om du vil at serveren skal boote med kun kommandolinje (CLI) eller GUI.

 

Fra /etc/inittab på openSuse

 

# The default runlevel is defined here
id:5:initdefault:

 

Bytter jeg ut 5 tallet med et 3 tall så booter den kun CLI

 

Hvilke "servicer" (daemons) som starter avhenger da av hvilke som er aktivert i runlevel 3.

Lenke til kommentar

Jada, ikke noe problem å sette opp raid etter installasjon, det er bare at selve installasjonen da ikke kommer på raid arrayet. Du kan likevel enkelt bruke raid arrayet som eksempelvis /home

 

Bare post her eller i egen tråd, så guider vi deg gjennom det. Det er ikke vanskelig.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Skal teste det en gang til i løpet av helga, fra scratch, uten å lage array i ubuntu setup. :)

 

Kan jeg spørre med en gang hvilket filsystem som anbefales?

 

Skal leses fra en W7 maskin og streames til en PS3 gjerne.. RAR format er aktivt brukt, så blir ikke store filene på arrayet..

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...