Gå til innhold

Hvilke opperativsystem til hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på med et server prosjekt. Det jeg kommer til å bruke serveren min til er lagring av filmer og serier som kommer til å bli streamet over nettverket til XBMC. Jeg kommer til å benytte meg av SABnzbd,couchpotato,sickbeard og transmission. Jeg ønsker også at oprativsystemet som noen av dere kan anbefalle meg støtter slik at jeg kan sette opp virtuelle maskiner. FTP er også et funskjon jeg ønsker.

Serveren består av fem disker som jeg ønsker og sette opp i raid 5. Siden jeg har veldig lite erfaring med å sette opp servere så ønsker jeg en distro som er enkel å sette opp som i tilegg oppfylle kravene ovenfor. Er det noen som har en ide om hvilke distro som passer til en nybegynner? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så for meg WHS 2011 frem til du sa dette:

Jeg kommer til å benytte meg av SABnzbd,couchpotato,sickbeard og transmission.

Når det gjelder RAID, så anbefaler jeg på det sterkeste å ha en HW-kontroller. Heller ikke kjøp det billigste.

Hvis du er litt hardcore, så velger du ARC-1222 med BBU. Hvilke disker har du planlagt? Jeg vil tilføye at green/LP-disker ikke er egnet for RAID da dem setter ned hastigheten automatisk ved lite bruk, og resulterer ofte til at kontrolleren kaster ut diskene grunnet timeout. Ganske kjedelig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Velg heller Raid 6 det er sikrere.

Av distroer så er vel Debian å foretreke (Ubuntu er basert på denne, men Debian er mye mer stabil)).

Hvis du bare hadde behov for lagring ville jeg anbefalt deg å kikke på Freenas, men den utelukkes fort om du skal ha funksjoner utover sikker lagring.

Av andre ting du kan sjekke ut er Amahi dette er linux versjonen av Windows Home Server og baserer seg på Fedora (ubuntu edition er nylig sluppet), den har pluggins for SABnbz, Sickbeard+++ og er vell verd å sjekke ut. Har brukt denne selv da den var i beta, og den var veldig enkel å sette opp.

Debian/Ubuntu er mye brukte distroer, og hjelp er aldri langt unna hvis en står fast.

Endret av just4fun
Lenke til kommentar

Når det gjelder HW kontroller, så er jeg skeptisk, ryker den så sliter du, da er SW raid enklere. Du kan muligens få høyere hastigheter med en dedikert HW kontroller, men trenger du det i et hjemme oppsett?

Ryker HW kontrolleren så er du avhengig av å få tak i eksakt samme kontroller for å gjenopretter data.

Lenke til kommentar

Når det gjelder HW kontroller, så er jeg skeptisk, ryker den så sliter du, da er SW raid enklere. Du kan muligens få høyere hastigheter med en dedikert HW kontroller, men trenger du det i et hjemme oppsett?

Ryker HW kontrolleren så er du avhengig av å få tak i eksakt samme kontroller for å gjenopretter data.

Når det gjelder Areca sine kan du finne en hvilke som helst annen Areca kontroller. Har du verstingutgaven eks ARC-1882ix-12/16/24, og denne ryker, så kan du sette i til og med 1200 (enkleste SATA) Hvis du har SATA disker. Eneste kravet er at firmware er samme eller nyere.

Edit; Med mindre du har lisensiert operativsystem som for eks Nexenta, da sliter du uansett hvis en del ryker, unntatt disker. Dette gjeder også hovedkort, nettverkskort og backplane.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok ikke til å gå til innkjøp av raid kontroller ettersom jeg ikke er intressert i å bruke noe særlig med penger på dette prosjektet. Når jeg tenker meg om så er det ikke så viktig at det er i Raid, siden alt av bilde og ting som er viktig kommer ikke til å bli lagret her. Så jeg kommer nok kansje til å gå får LVM oppsett ( alle diskene blir til en partisjon) Jeg så litt på amahi men jeg synes det var lite informasjon om det? Er det noen som veit om noe ligner (ikke freeNAS) som er lett å sette opp?

Lenke til kommentar

Har sett på det, men er ikke det veldig avansert? ønsker at distroen skal ha funksjonene jeg ønsker samtidlig som det skal være lett og sette opp? Er debian et godt valg da, eller finnes det et bedre alternativet for mitt bruksområdet,husk at jeg er ikke er noe linux expert. :hrm:

Har prøvd Ubuntu server jeg greide og sette opp alt, men jeg hadde et problem med at jeg ikke greide å få bare en partisjon :hm:

Endret av erik456
Lenke til kommentar

Samle flere disker i logisk volum:

http://en.wikipedia...._Manager_(Linux)

Raidoppsett gjøres med mdadm:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mdadm

Vanlig kombinasjon er å ha raid i bunnen som man legger inn som et volum i lvm.

Dersom antall disker allerede er fast bestemt kan man kjøre raid direkte uten lvm, det gjøre hele prosessen litt lettere.

Du finner en rekke tutorials med mer informasjon om wikiartiklene ikke er utfyllende nok.

edit: Les gjennom denne:

http://www.howtoforge.com/linux_lvm

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Finnes det ikke en lettere metode enn de disse linkene over? :hm:

De fleste installasjonsprogrammene gjør en del av dette for deg, men du må regne med en relativt bratt læringskurve helt i begynnelsen. Ikke like ille som det var før, men en del som er annerledes ift. windows.

Lett er relativt, når du kan det synes jeg GNU/Linux er enklere å vedlikeholde.

Endret av process
Lenke til kommentar

WHS fungerer jo til typen bruk som skissert i førstepost. Kom nå i alle fall med noen argumenter, det blir kun ekstremt lite troverdig ellers.

Jeg må jo innrømme at jeg ikke har særlig erfaring med WHS, men dersom det blir for tungt eller tidkrevende å sette seg inn noe helt nytt, så ser jeg jo at det kan fylle et behov.

Selv om det er GNU/Linux kategorien dette postes i så bør det være mulig å føre en argumentasjon utover at det 'stinker hardt' eller er 'et steg i feil retning'.

Endret av process
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...