Gå til innhold

athlon64 preview på anandtech

rabagast3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1856&p=5

opteron 2ghz vs P4 3ghz i gun metal dx9 benchmark 2:

51 vs 37 fps... eh.. ja.. 40% høyere ytelse på opteron 2 ghz... oi?

Bare tenk på hvordan en Athlon 64 FX-51 på 2.2 GHz med dual DDR 400 uten reg ecc vil yte.... 10% mer MHz og raskere minneaksess (dual DDR400 og uten reg. ecc).

Noen som skjønte om Anand brukte DDR333 eller DDR400 på Opteron-systmet?

Når det er sagt så gleder jeg meg vel mest til å se Athlon 64 vs Prescott. Det er vel ingen hemmelighet at A64 kommer til å være raskere enn P4 NW.

Lenke til kommentar
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1856&p=5

opteron 2ghz vs P4 3ghz i gun metal dx9 benchmark 2:

51 vs 37 fps... eh.. ja.. 40% høyere ytelse på opteron 2 ghz... oi?

Bare tenk på hvordan en Athlon 64 FX-51 på 2.2 GHz med dual DDR 400 uten reg ecc vil yte.... 10% mer MHz og raskere minneaksess (dual DDR400 og uten reg. ecc).

Noen som skjønte om Anand brukte DDR333 eller DDR400 på Opteron-systmet?

Når det er sagt så gleder jeg meg vel mest til å se Athlon 64 vs Prescott. Det er vel ingen hemmelighet at A64 kommer til å være raskere enn P4 NW.

hørtes ut som om de kjørte 222mhz ddr minne

Lenke til kommentar

Tall som har versert på endel forumer, bl.a. Ace's/Geek.com. Tatt i betraktning av ES-cpuer har vært ute et halvt år så er det natulig å tro at det foreligger sånn informasjon. NDA'er forbyr sikkert mer utfyllende testresultater.

Om to uker er det IDF, der blir den vist, så da vi nok alle svarene.

Lenke til kommentar

Det er "FSB"-en det. Vel å merke er det HyperTransoport-kanalen. Minnekontrolleren har ikke direkte noe med den å gjøre.

sååå.... det du sier er at cpu'n har to transport-greier? dvs en for minne og en for hypertransport? ettersom de ikke hadde noe med hverandre å gjøre?

Lenke til kommentar

Minnekontrollern i Opteron og Athlon64 er bygd inn i CPU'en. Opteron kjører på dual channel PC2700 m/ECC-REG minne. Altså, mulig dem brukte PC3200 m/ECC-REG minne, men, tror ikke de fikk nå mer enn PC2700 ut av det. Med mindre overklokkinga gir utslag på minne også. Det var veldig lite detaljer rundt det...

Lenke til kommentar

Det er "FSB"-en det. Vel å merke er det HyperTransoport-kanalen. Minnekontrolleren har ikke direkte noe med den å gjøre.

sååå.... det du sier er at cpu'n har to transport-greier? dvs en for minne og en for hypertransport? ettersom de ikke hadde noe med hverandre å gjøre?

HyperTransport kobler sammen CPU og PCI, AGP m.m. Minnekontrollern har ikke noe med HT å gjøre slik sett. Når det er sagt så vil selvsagt hastigheten på den integrerte minnekontrollern øke med antall MHz som også øker hastigheten mot RAM.

Lenke til kommentar
Må bare si en ting: imponerende ytelse!

Men: Er den impoenernde nok med tanke på Prescott, den høye prisen, og at den ikke kommer ut før jule-tider (rykter)

Pris endrer seg fort. Den er i "salg" nå.... Se prisguiden: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=9069. Mener derfor at pris ikke er et argument da det endrer seg fort og produktet ikke er lansert.

Athlon 64 kommer 23. sept. jmf. og i følge AMD skal den være i salg da også. Vi får se...

Så kommer punktet om den vil være på høyde med Prescott på ytelse. Det kommer helt an på hvor mange MHz A64 og Prescott lanseres på. En Athlon FX-51 (2.2 GHz lanseres 23. sept) burde være ca like rask som en 3.2 eller 3.4 GHz Prescott vil jeg tro basert på de "tester" som er utført så langt.

Når det er sagt så vet vi ikke før Prescott kommer og blir testet. Vi vet derimot at det ikke er SÅ mye nytt med Prescott.

+ Det er mer cache (dobbelt så mye overalt)

+ PNI

- Enda lengre pipelines

Jeg tipper at Prescott vil yte ca 10% bedre pr MHz enn NW. I office o.l. vil den ikke bli noe bedre i det hele tatt tror jeg grunnet de enda lengre pipelinene. Til SMT vil den bli en del bedre tror jeg (mer cache og PNI).

Videre vet vi at å skalere den i MHz virker vanskelig (Intel sier +25% øknining i MHz over NW), og at det er store varmeproblemer med den. Antar at Intel delvis løser varmeproblemene i løpet av Q4 03 / Q1 04.

Blir spennende å se hva som skjer fremover. Ikke minst om AMD møter de samme problemene når det går over til 90 nm i Q1 04 (om de rekker det da). AMD og Intel har, som kjent, forskjellige tilnærminger til 90 nm. Intel med strained silisium og AMD/IBM med SOI. Hva som er best vet jeg ikke, men holder en knapp på AMD/IBM med SOI. På den andre siden så vet vel Intel hva de holder på med også ;)

Lenke til kommentar

Nyheter/forbedringer på Prescott ifølge chip-architect.com

Bekreftet fra Intel:

- A larger L2 Unified Cache: 1024 kByte vs 512 kByte for NW.

- A larger L1 Data Cache: 16 kByte vs 8 kByte for NW.

- An extremely low clock skew: 7 picoseconds vs 22 picoseconds for NW.

- "La Grande" Support

- 13 new instructions (PNI)

- Improved Hyper threading technology.

- Improved pre-fetcher

- Improved branch predictor.

- Improved Integer Multiply latency.

- Improved Power management.

- Additional Write Combining buffers

Yterlige spekulasjoner fra Hans de Vries:

- Instruction Trace Cache extended from 12 to 16 k uOps ?

- 4 instructions/cycle fetch and retire ? (up from 3)

- Floating Point unit changed location on the Die

- Very wide high speed L3 Cache Bus ? (L3 cache påvei)

Pipelinen er økt fra 20 til 22 steg.

Lanseringshastighet er 3.2 og 3.4 GHz (lanseres på likt). 10% tror jeg er en veldig forsiktig antagelse. Blir spennende å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...