Gå til innhold

Løst: Prime Makro Linse til Canon EOS 1100D

Anbefalte innlegg

Halloen igjen!

Er ute etter ein prime makro linse til Canon EOS 1100D. Maks pris er på 3500, så det blir kanskje vanskeleg å finne noko til denne prisen. Har eigentleg ikkje lyst på noko særleg dyrt, men forstår at det må til for å få tak i ein skarp linse.

Korleis er: Tamron AF DI II SP 60mm F2,0 Makro? Duger den til makro? Den er på rundt 3200 kr. Kanskje billigare på finn. 60MM blir 96MM på min APS-C sensor så tipper det er bra rekkevidde til å arbeide med. Siden den ikkje har IS så forstår eg det slikt at man bør bruke stativ, men det har eg heldigvis frå før.

Endret av MPC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri kommet over et makroobjektiv som gir dårlig bildekvalitet, mulig det finnes, men velger du blant de vanligste gjør du ikke feil.

Det som hovedsaklig skiller dem er byggekvalitet, fokushastighet, brukervennlighet, lysstyrke, brennvidde og ikke minst pris. En kan selvfølgelig finne forskjeller i bildekvaliteten, men disse er små.

Generelt så ville jeg valgt lengre brennvidde enn 60 mm til insekter, men til stort sett alt annet enn den fin. Problemet med korte brennvidder er arbeidsavstanden; du vil komme veldig nært (10 cm) noe som vil gjøre det vanskelig å ikke skremme vekk motivet. I tillegg kan det i noen situasjoner by på problemer når det kommer til lys, du vil rett og slett skygge for det.

Edit: Jeg er visst veldig trøtt. Leste insekter hvor du skrev blomster. Jaja, til blomster vil den være super.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Som nevnt over tror jeg ikke du finner et dårlig makroobjektiv,, til generell makrofotografering er en brennvidde rundt 100mm anbefalt. under 100mm til statiske motiver som du nevner og over 100mm til insekter.

Kjenner ikke til Tamron sin 60mm men hvorfor ikke Canon sin egen 60mm ? veldig mange her som er fornøyd med den, ville anbefalt Canon 100mm generasjon 1 hvis du vil ha en til litt universell bruk, den finner du brukt fra ca 2500.- kjempefin til portrettfotografering også, begge to har en usm-fokusmotor som er relativ rask, Tamrom er nok litt tregere på fokusering, til makro er det ingen problem da man burde gjøre dette manuelt og heller flytte kameraet for og få riktig fokus.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har selv Canon 60mm. Det er et fantastisk objektiv til portrettbilder også. Glimrende skarphet, kontrast og farger. Som du sier er det jo F2.0 på Tamronen, men F2.8 på Canon sin. Fokuseringsavstanden ved manuell fokus er så nær at du får rimelig tynn DOF der ihvertfall.

Husk bare å vurdere en annen brennvidde allerede nå. Lysten til å ta bilder av insekter kommer nok :)

Større blender får du jo evt. med Canon sin rimelige 50mm f/1.8 II.

Edit: Du er jo flink til å legge ut eksempelbilder selv, så jeg legger ut et bilde tatt med Canon 60mm.

post-74309-0-32759800-1349074128_thumb.jpg

Blender F8

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Som Rowdy, har også jeg Canon 60mm macro.

Enig i det han sier om objektivet - i tillegg er det lite, lett, og har intern fokusering.

Det er også et glitrende portrettobjektiv.

Men det har, som andre også sier, for kort brennvidde til å være ypperlig til bevegelige mål som f.eks. insekter og andre småkryp.

Om jeg var deg, ville jeg derfor også tatt en titt på Tamrom 90mm macro.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt!

Tamron 90mm er 200 kr over grensa (JapanPhoto), og har ikkje tilgang til meir pengar før neste månad (har ikkje særleg lyst å vente :) ) , men kan jo sjekke finn.no for den. Skal også sjekke ut Canon sin 100mm på finn.

Om eg bestemmer meg sjølv for å kjøpe nytt, så blir valget no mellom Canon 60mm eller Tamron 60mm. Begge ser ut til å vere skarp og bra, + Canon sin er også 3-400 kr billigare. Såg også at Sigma hadde ein på 50mm til rundt 2500 kr, men den er jo mindre.

Skal lese nokre reviews om alle desse objektiva før eg bestemmer meg.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...